Hopoogst 2018

There are 115 replies in this Thread. The last Post () by WBR.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Record verdorie! prachtig van smaak (wat fruitig) en tamelijke bitterheid.

Was een van de "universele" (maar dat is veel gezegd vandaag) Belgische hopsoorten.

Ietwat minder resistent, heb je ze veel moeten besproeien Walter? (is gelukkiglijk geen witziekteweer geweest!).

Het is een hop die je gerust kan gebruiken van begin tot einde in een brouwsel om een mooi reultaat te bekomen.

• Ietwat minder resistent, heb je ze veel moeten besproeien Walter? (is gelukkiglijk geen witziekteweer geweest!).

Niet 1 keer moeten besproeien met wat dan ook. Dat was echt een van de beste groeiers van allemaal en kon redelijk goed tegen de droogte.

Let wel, mijn hop staat allemaal mooi omhoog geleid naar 4 meter hoog en er is veel ruimte tussen de planten. De wind kan er hier goed tussendoor (en hier is redelijk veel wind) en de ranken drogen vrij snel op na een regenbui.

Ik ben benieuwd wat ik ermee ga kunnen brouwen als bier. Ik dacht hem te gebruiken als single hop om hem eens goed te leren kennen, maar door de mooie oogst ga ik er meerdere keren mee kunnen brouwen (of volgend jaar iemand een plezier mee kunnen doen)

• De temperatuur weet ik niet, die kan ik niet instellen op mijn droger. Ik denk dat het zo'n 50° moet zijn. Om 100g droge hop te hebben duurt bij mij ongeveer een uur

? ik droog toch minstens 5 a 6 uur op 45 graden om van 150 gr naar 40 gr te gaan, hoeveel hou je over van 100 gram

• Vandaag is het oogsten geblazen. Zijn al gedroogd en verpakt :

80g Coigneau, lage opbrengst op de plant, kleine bellen en na het drogen een nogal opvallende hooigeur. Ik ben eens benieuwd wat dat gaat geven.

En nu staat er een eigen tuinhop te drogen, die had mooie lange bellen met heel veel lupuline erin en een mooie geur. Ik weet absoluut niet welke hop het is en dus heb ik hem ET gedoopt (naar het rare beestje met de rode vinger).

Heel mooie oogsten van Challenger en Saphir, mooie grote bellen en beide keren een halve brouwlandemmer vol. En dat voor een eerste jaar :thumbup:

De Challenger hop :

OTO4ljPQykpkDHBxcNXiL2T4STZCF5hT8yJ7OvsJ9beVVy7vTLfeIj-RM2d-IW1PrrZmqxyl69N2kyV54bKfqD8MYWpyOXxjQTd70SX1-dR8iQttdxWAsFadrD0eLqbV6aaDU-ZGbJTdeiU1vGYOa5U3FjFP3IE8vp6TcHOS4hRSYgDEgHp7gFzMqawFVJ3q0fxWLkvRfIySfdghkEEgAYi-oaVeACTje4DNk8tzE-r_StfzFdvrR2O_9h6VjecVsIKNVNj-Uz8skyvyOmVrdmja8_kweM_iNwejkjrBp2NXiO6u9PsKBHvBBTIUUGMv2xsxWGsahqxURrafiJ8VPh4AYgrvLN3qw2Sya6QFftwBGKqnlLUz25QRgSTXwyH5QJiWx_z6cWiO_fuLBSk2bxzUdO02v8I0sPawbY3NoSbbPN2Dmr7RkUlLXOFJK_BIPYm1MBZ4HNvXgAKdhu4t2h5je_dm4w5nhmSUHoiX28bu3ipzziQxBadqKuTS3YF6Rr_pSgQlkrNnaKbOKM_n485nCavzi9_tT0OEkK1TuwDmWajzl2TzmW6nAzXsQg5zoPmWkDqt5RW3xbkZaXd6eJbNbofY71NN4XTWXkXHQPA4_cO4aozCJQ7PPst5weU=w702-h935-no

• Dit weekend in zeven haasten 4,4 kilo ( nat), tettnanger, spalter select, perle en northern brewer geplukt , vacuum verpakten ingevroren, wegens onverwachte reis voor het werk vanaf morgen. Aangezien alles hier normaal aan de lucht droogt, is lang niet alles volledig gedroogd. Er zal veel met verse hop gebrouwen worden dit jaar.

• Deze namiddag op 5 minuten een emmer hop geplukt van mijn Cascade. Het overgrote deel van de hopbellen die er aan hangen zijn lange kegels van wel 6 cm. Nat gewicht van de geplukte hop 500 gram. Die ga ik gebruiken in een bier zonder te drogen.

Ik ga uit van een alfazuurgehalte van 6 moest hij gedroogd worden. Gedeeld door 4 reken ik met 1,5 alfa in mijn brouwplanner op 43L bier wordt het dan;

200 gram na 10 min koken

200 gram na 50 min koken

100 gram bij vlam uit zou een bitterheid moeten geven van 30,2 EBU

Tijdens het lageren wil ik er nog 200 gram gedroogde als dry hop aan toevoegen die ik nog in de vriezer heb liggen.

• Per plant oogst ik tussen de 200 a 275 gram nat, tot nu toe magnum en northern brewer..enkel de cascade zal veel meer geven, maar dat is voor de komende dagen
    Hoe zit die opbrengst per plant bij jullie ? Mijn planten zitten nu in hun 2e levensjaar..wordt de opbrengst beter met de jaren of is dat elk jaar ongeveer gelijk ?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

• Gisteren de laatste hop binnengehaald in totaal gedroogd 250gr target, 250gr hallertau mittelfruh, 200gr saaz, 300gr fuggle en spalt select zal 150gr deze ligt nu nog te drogen in de sauna, jawel in de sauna, daar ik maar 5 mandjes heb op mijn droogoven en maandag en gisteren alles wou plukken ging dat nooit niet lukken in mijn droogoven daarmee op het idee gekomen om de handdoeken in de sauna te leggen en daarop de hop en hem op 50 graden te zetten en één bakje afgewogen om te kunnen wegen of hij ok was en ja hoor na 6 uurtjes in de sauna alles perfect droog, ga mij tegen volgend jaar bakjes maken zodanig dat alles tegelijk in de sauna gedroogd word.
    Ben ook tot de conclusie gekomen dat je eigenlijk niet meer kan drogen dan tot 3,5 maal het gewicht van de verse hop, dus 350gr verse hop levert 100gr droge hop op of je deze nu 6 uren droogt of 10 uren het blijft 100gr

• Ik ga uit van een alfazuurgehalte van 6 moest hij gedroogd worden. Gedeeld door 4 reken ik met 1,5 alfa in mijn brouwplanner op 43L bier wordt het dan;

200 gram na 10 min koken

200 gram na 50 min koken

100 gram bij vlam uit zou een bitterheid moeten geven van 30,2 EBU

Die 500 gr hop heb ik in 3 plankjes van een dikke cm op 8 x 15 cm heel hard geperst met de bankvijs in een open bakje. Zo zit er geen lucht meer tussen de hopbellen. Ze worden in de vriezer bewaard tot de brouwdag.

• Dit is een vleesmolen , ik zou eerder gebruik maken van een blender die maalt heel fijn en dan moet je stevig kunnen persen zoals ze pellets maken voor een pelletkachel

Bij een vleesmolen daar zit het mes toch aan de binnenzijde van het raster, en heeft dit steeds 4 messen, niet?
    IK ga niet zeggen dat dat de beste pellet machine is maar met de worm pers je de hop samen en vermaal je de hop gedeeltelijk waarna deze door het raster geperst wordt, als je dan aan de buitenzijde een enkelvoudig mes plaatst maak je toch korte pellets?
    Door een blender zou ik zeker niet doen dan breng je te veel lucht in je hop en ga je deze onnodig oxideren.
    'T is maar een idéé :pieker:

• Bij een vleesmolen daar zit het mes toch aan de binnenzijde van het raster, en heeft dit steeds 4 messen, niet?
    IK ga niet zeggen dat dat de beste pellet machine is maar met de worm pers je de hop samen en vermaal je de hop gedeeltelijk waarna deze door het raster geperst wordt, als je dan aan de buitenzijde een enkelvoudig mes plaatst maak je toch korte pellets?
    Door een blender zou ik zeker niet doen dan breng je te veel lucht in je hop en ga je deze onnodig oxideren.
    'T is maar een idéé :pieker:

Lijkt me eigenlijk nog zo geen slecht idee. Steeds 4 messen? Op het werk hadden we er vroeger ééntje met 3 messen maar dat doet er niet toe. Denk ook niet dat het nodig zal zijn om een mes aan de buitenkant te maken, wat voor de veiligheid eigenlijk ook niet aan te raden is. In principe zitten er verschillende maalschijven bij dus dit zou ook geen probleem mogen geven.

Ik heb normaal gezien op de zolder nog ergens een oud electrisch vleesmolentje staan, als die ondertussen niet 'verdwenen' is. Ik heb wel zelf geen hop in de tuin, maar als ik de molen nog heb wil ik dit wel eens uittesten met een restje droge hop. Dan weten we dat ook weer.

• een professionele granulator net dat ietsje meer

Ja, maar de verzendkosten zijn even hoog als de verkoopprijs van het apparaat.

Let wel op met het gebruiken van vleesmolens want de geur & smaak van hop kruipen overal tussen. Heel ons afwasmachine rook naar wiet nadat mijn weegbakje er in heeft gestaan (dat zag vanbinnen geel van de lupuline).

De oogst is hier geworden (gedroogd) :

Record -> 320g

Fuggles -> 300g

Saphir -> 290g

Merkur -> 200g

Challenger -> 200g

Coigneau -> 80g

ET hop -> 60g

De ET hop is een proefje, daar hing veel meer aan. De Coigneau stelt gewoon teleur, weinig hop en volgens mij met weinig alfazuur.

• Ook een interessant filmpje

Als ik tussen mijn bankvijs de hop tot platte plankjes pers met een duurtijd van een minuut, zwellen die altijd terug tot ronde zakken eenmaal uit de bankvijs.

In dat filmpje haalt hij de rondjes uit de buis en die houden hun samengeperste vorm.

Vertelt hij ergens hoelang in tijd die hop onder de pers blijft staan, want hij neemt daarna alle tijd om die samengeperste rondjes in een zakje te steken en dicht te lassen. Ook daarna zie ik dat die rondjes hun platte vorm behouden.

• (Quote from springerke)

Als ik tussen mijn bankvijs de hop tot platte plankjes pers met een duurtijd van een minuut, zwellen die altijd terug tot ronde zakken eenmaal uit de bankvijs.

In dat filmpje haalt hij de rondjes uit de buis en die houden hun samengeperste vorm.
    Vertelt hij ergens hoelang in tijd die hop onder de pers blijft staan, want hij neemt daarna alle tijd om die samengeperste rondjes in een zakje te steken en dicht te lassen. Ook daarna zie ik dat die rondjes hun platte vorm behouden.

Als ik merkte hoe mijn handen kleefden van de lupuline moet die techniek msch wel lukken als je deze een tijd geperst laat

• Het is alleszins een interessante methode om meer hop in een zakje te krijgen en zo wat plaats in de vriezer te besparen. Ik hou het in het achterhoofd voor volgend jaar.

Het gemakkelijkst van allemaal vind ik toch nog altijd gewoon met het vacuumapparaat

• De ET hop is een proefje, daar hing veel meer aan. De Coigneau stelt gewoon teleur, weinig hop en volgens mij met weinig alfazuur.

Die Coigneau is toch net daarom interessant ? Als ik me niet vergis was dit oorspronkelijk de hop die voor Lambiek gebruikt werd, omdat hij hoofzakelijk beta en nauwelijks alfazuur bevatte, vandaar dat men nu de hop laat verjaren voor hetzelfde effect. Hij geraakte in onbruik net daardoor, omdat hij enkel voor Lambiekbrouwers interessant was, en bovendien lage opbrengsten leverde.