Bottelgist en aanverwanten of niet

There are 8 replies in this Thread. The last Post () by jeroendv.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Onder het motto,we vragen om (bij) te leren..., en met 1 bier op de teller tot nu toe valt er nog heeeeeeeeeeeel wat te leren.

Wanneer (welk type bier) gebruik je wel of net geen bottelgist?
    Zijn er bvb vaste 'regels' voor het gebruik van bottelgist / suiker.

Heb er heel veel over gelezen, maar kom nooit echt tot een vast besluit.

Bedoeling is om een sterke blonde te brouwen.

So... TEACH ME!!!

(pretty please????8o)

Thanks!

• Bottelgist toevoegen is aan te raden als je zeer lang gelagerd hebt of als je met een hoge abv zit waardoor de originele gist niet meer in goede gezondheid is.

Voor een sterke blonde zou ik geen bottelgist toevoegen tenzij je van plan bent om een paar maanden te lageren.

• Als na de lagering, (ongeacht de duurtijd) het bier kraakhelder is mag je er van uitgaan dat zo goed als geen gist meer aanwezig is, dan altijd bottelgist gebruiken.

Hoeveel? op 10 liter te bottelen bier is 0,5 gram korrelgist voldoende.

Laat die zwellen in 0,5 liter bier en voeg die als eerste toe in uw bottelemmer.

Hoeveel bottelsuiker? dat is niet zo recht toe recht aan te zeggen. Is het bier volledig uitgegist dan 6 tot 7 gram bottelsuiker per liter bier. Hier is de regel, meten is weten van toepassing. Meet na de gisting de densiteit van het bier . Meet na de lagering van 2 weken nogmaals de densiteit, is de densiteit niet gedaald dan mag je er van uitgaan dat de gisting afgelopen is.

Dan uw bier overhevelen van het lagervat en voeg daarna de bottelsuiker toe die je vooraf opkookt in een klein beetje water. Die suikeroplossing mag je kokend toevoegen aan uw te bottelen bier.

• De hoeveelheid bottelsuikers hangt af van verschillende factoren: de bierstijl, je eigen smaak en de temperatuur van lagering. Die bepaalt immers hoeveel koolzuur er al is opgelost in je bier en hoeveel je dus moet toevoegen. Een programma zoals Brouwhulp houdt hiermee rekening en dat is wel gemakkelijk. Ik gebruik meestal 7 g/liter. Voor een pils, saison of tripel 8 g en voor een sterke blonde 9 g.

• De hoeveelheid bottelsuikers hangt af van verschillende factoren: de bierstijl, je eigen smaak en de temperatuur van lagering. Die bepaalt immers hoeveel koolzuur er al is opgelost in je bier en hoeveel je dus moet toevoegen. Een programma zoals Brouwhulp houdt hiermee rekening en dat is wel gemakkelijk. Ik gebruik meestal 7 g/liter. Voor een pils, saison of tripel 8 g en voor een sterke blonde 9 g.

Met de temperatuur zou ik als beginnende hobbybrouwer geen rekening mee houden. Bij overhevelen voor bottelen zal er al een deel van de CO2 uit uw bier verdwenen zijn en waarschijnlijk zal je ook warmer bottelen.

Uw vuistregel die je meegeeft is veel praktischer en dan komt het normaal wel goed.

Ik gebruik zelf bijna altijd 6gr/l. Dan heb je quasi nooit problemen.

ahja, en ik gebruik ook nooit bottelgist. Maar zoals boven aangegeven, als je lang koud lagert, is het misschien wel aan te raden.

• Hoeveel bottelsuiker gebruik je, en hoeveel bottelgist?
    En mag / moet je die 2 samen gebruiken.

Wil je altijd zeker zijn van een goede hergisting, gebruik dan steeds bottelgist. Zoals Brouwerwaldonk zegt is dat een kleine hoeveelheid, dus met een zakje bottelgist ga je een tijdje verder kunnen. Strikt genomen is het niet noodzakelijk, en ik moet bekennen dat ik in alle jaren dat ik brouw nog maar een paar keer heb gehad dat de hergisting echt traag en moeilijk ging, maar met bottelgist ben je wel altijd zeker.

Wat de bottelsuiker betreft : dit is inderdaad echt afhankelijk van je eigen smaak en het type bier. Een stout vraagt eerder weinig en een tripel eerder veel koolzuur. Maar deze vuistregel hou ik zelf altijd aan :

5g/l = heel weinig koolzuurprikkel, iets in de trend van Guinness dry stout

6g/l = lichte koolzuurprikkel, de meeste IPA's vallen in deze categorie vind ik.

7g/l = matige koolzuurprikkel, komt overeen met de meeste gewone bieren

8g/l = standaard koolzuurprikkel, komt overeen met de meeste gewone bieren

9g/l = stevige koolzuurprikkel, veel tripels vallen in deze categorie.

10g en meer : veel te veel, het is bier en geen cava ;-)

Dit is puur eigen ervaring maar misschien ben je er iets mee. Meestal hou ik zelf 8g/l aan, maar voor een paar bieren heb ik recentelijk 6g/l en 7g/l gebruikt en dat vond ik voor mijn eigen smaak net wat te weinig.