DIY of niet?

There are 35 replies in this Thread. The last Post () by Rudy M.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo,

Als je alles optelt is een ready to go genre Brewmonk wel een route die aantrekkelijk is. Waarom zie je eigenlijk zo weinig over het beste/slechtste van twee werelden? Ik zag http://smartpid.com maar kan er hier niks over vinden. Ik knutsel wel graag met automatisering maar wil toch wel wat wegblijven van alles wat kan lekken.

Is het omdat je niet repareert wat niet stuk is, er weinig marge tot verbetering is of hebben jullie nog garantie?

Bedankt voor jullie mening!

Jhh

• Welkom op het forum, Jhh :thumbup:

Is het omdat je niet repareert wat niet stuk is, er weinig marge tot verbetering is of hebben jullie nog garantie?

Ik ben niet de handigste met electronica dus zo'n gadgets schrikken me altijd wat af. (dat is geen afbreuk aan de kwaliteit/waarde van zo'n controller maar eerder een vaststelling van mijn eigen capaciteiten)

Daarnaast moet je verder rekenen als die controller : je moet nog ketels hebben, verwarmingselementen, leidingen, koppelstukken, ... En dan lopen de kosten al snel op tot voorbij de +/- 400 euro die een Brewmonk, Bulldog Brewer of dergelijke kost. Dus was bij mij die rekening snel gemaakt. En je hebt inderdaad ook nog eens twee jaar garantie op de brouwketel, dus dat is ook mooi meegenomen.

Ook qua gebruik kan ik zo'n "alles-in-een" ketel aanraden : het is gewoon héél gemakkelijk in gebruik waardoor je er (in mijn geval althans) meer mee brouwt.

• Bedankt voor je welkomstbericht - ik had al een paar dagen rondgekeken voor ik de eerste post waagde.

Dus was bij mij die rekening snel gemaakt

Tja, daar kwam ik ook op uit. Ik moet natuurlijk nog veel lezen/leren, maar in grote lijnen lijken die systemen erg op elkaar. Dat gedeelte kan ik niet goedkoper en zeker niet beter, dus leek me het verschil (in sommige uitvoeringen) te zitten in controller.

Die smartpid leek dan ook nog aan te tonen dat je zo'n systeem kan pimpen zonder veel schade, en als je het niet kan bedienen via webpagina/smartphone en er is geen datalogging met grafieken, dan is het nog niet helemaal af natuurlijk.

Leuke is dat als je er gewoon kan afblijven dat het ook al werkt. Jammer dat: 'hoe pimpbaar is een set?' geen criterium is in reviews...

Jan

• Het bedienen via de smartphone en de grafieken zijn wel leuk natuurlijk, maar als je aan het brouwen bent dan kan je toch evengoed op het knopje van de controller zelf drukken? Ik zie daar niet meteen een meerwaarde in tenzij het bling bling gehalte.

Mijn Bulldog Brewer heb ik ook gepimpt door de pomp te vervangen door een Iwaki MD-06 met een bypass erop. Werkt beter als het standaard goedkope pompje dat werd meegeleverd. De controller op de Bulldog is vrij primitief : ik kan wel tijd, temperatuur en vermogen instellen maar dit moet steeds per stap worden gedaan. De Brewmonk kan je daarentegen helemaal programmeren van begin tot einde (dacht ik).

Wat wel een voordeel van volledige eigen bouw is : je kan het helemaal maken zoals jij het wil en op jouw maat.

• Ik zie daar niet meteen een meerwaarde in tenzij het bling bling gehalte.

haha, daar heb je natuurlijk 100% gelijk in. Ik vermoed dat een onderdeel van mijn definitie van hobby is: leute vinden in nutteloze dingen.

Denk eerder aan een timer die weergeeft hoe ver je zit in een proces, temperatuur logging om te zien hoe je bijv. koeling kan verbeteren. Die smartpid is blijkbaar een kickstarter project dat het niet heeft gehaald, dus er zitten idd weinig mensen op te wachten.

Als ik dit voor de eerste keer ga doen, sta ik er met mijn neus bovenop van begin tot eind en heb ik helemaal geen timer nodig hoor...

Bedankt!

• Ik heb al een paar installaties gehad, eerst gewoon weckketels, deze daarna aangestuurd met een inkbird, daarna dan omgebouwd naar een craftbeerpi installatie met roerder etc.

Een maand of 2 geleden heb ik mij nog een brew monk bijgekocht en ik vind dit systeem wel supergemakkelijk!

Ik heb mijn zelfbouw aan de kant geschoven en ga dit nog bewaren om grotere volumes te brouwen (mits grotere ketels). Vanaf nu werk ik enkel nog met de brew monk voor 30L batches.

Vroeger waren er weinig tot geen alles-in-één systemen en maakte iedereen alles zelf, nu vindt je dit overal, wordt veel verkocht en is zeer makkelijk om mee te werken.

EDIT: En eerlijk gezegd heb je al die dingen zoals temperatuur loggen etc tijdens brouwen en al die dingen TOTAAL niet nodig om te brouwen of een beter bier te hebben. Ja je hebt een mooi grafiekje achteraf maar is het daarmee beter?

• ik ben net het zelfe aan het denken grote installatie even aan de kant en een kleine 1 pans ketel als brew monk te kopen zodat ik terug wat meer kan brouwen en kleinere hoeveelheden en zo meer kan experimenteren. en ook andere hobby's exploreren

• Mag ik zo vrij zijn dit onderwerp even terug "aan te snijden".

Mijn vrouwke en ik gaan terug naar een kleinere woning,

(de kinderen zijn al lang het huis uit, huidige woonst véél te groot...).

Het huidige ruim "brouw-tuinhuis" zal dus moeten verhuizen naar één van de niet gebruikte slaapkamers in de nieuwe woonst.

Daar heb ik aansluiting met warm en koud water en een afvoer, "iets" installeren is dus geen probleem.

En dan zit ik in een tweestrijd:

-Een brewmonk kopen.

-Of met de gekende "brew bag" beginnen.

Het eerste is verleidelijk wegens weinig of geen installatiewerk.

Maar je moet toch overpompen of overgieten naar een fermentvat.

Dan is tweede keuze voor mij erg verleidelijk omdat ik een fervente zelfbouwer ben:

Ik zou voor de tweede keuze een kleine takel installeren om de brouwzak naar boven te trekken.

De ketel waar de "brouwzak" in zit zou ik isoleren met "resol" (onbrandbaar).

Daardoor beperkt ik energieverliezen tot een absoluut minimum (en kan de temperatuur ook héél stabiel houden).

Na de nodige kooktijd zou ik de wort door een tegenstroomkoeler naar het fermentvat pompen.

Het fermentvat zou ik ernaast in een oude ijskast plaatsen (met verwarming en koeling mogelijkheid).

Hou jullie niet in.... Graag jullie ongezouten mening :evil: !

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• -Of met de gekende "brew bag" beginnen.

Hou jullie niet in.... Graag jullie ongezouten mening :evil: !

Dit is een beginners oplossing om te starten zonder al te veel investeringen, al je wat meer verdiep in de brouw proces vind je voor deze methode te veel contra-indicaties voor.
    - meer oxidatie van je wort (spoelen)
    - lager rendement (spoelen)
    - te veel overdacht van mout deeltjes in je kook.
    Maat het kost je geen duit en is eenvoudig en neemt heel weinig plaat in.
    Ik beveel het zelfs aan vele beginnende hobby brouwers aan, daar het zo eenvoudig is.
    Eenmaal de microbe echt te pakken en men het brouwproces wat beter onder de knie schakelen de meeste toch over op een meer robuust proces.

• @ Loser en Serge:

Inderdaad, ik zag het gemakkelijke en de eenvoud van de brouwzak maar niet de beperking.

Dan kies ik voor de Brewmonk en daarnaast een geïsoleerde kast of omgebouwde koelkast (verwarmen en koelen...) voor het fermentvat.

Bedankt voor de goede raad.

Mijn 'voorlopig idee' voor de de nieuwe installatie:

'k Heb hier nog zo'n klein koelkastje staan, dat kan ik op voorhand al beginnen ombouwen.

Ik dacht de compressor achteruit te plaatsen. Dan kan ik de "bulb" onderaan er uit zagen en bekom ik een mooie ruimte waar gemakkellijk het gistvat in kan.

De voorkant van de ' ijskast' komt dan tot 80cm vanaf de muur gemeten.

De zijkanten, en deur isoleer ik bekleef ik met extra 20mm resol dat geeft een spectaculair isolatieresultaat.

Naast de koelkast zou ik een kastje maken +-60cm hoog met een waterbestendig werkblad waar de Brewmonk op komt.

(In plaats van dat werkblad zou ik ook een spoelbak of douchebak kunnen toepassen...).

100cm breed op 80cm diep (even ver van de muur als de omgebouwde ijskast.

Rondom om het werkblad zou ik een +-10mm verhoogde rand plaatsen en in het werkblad een afvoer.

(Ofwel emmer onder de afvoer, maar bij voorkeur met een siphon aansluiten op de aanwezige afvoer).

Als er wat gemorst of gelek van één en ander is dan kan ik het altijd proper opvangen of afvoeren.

Uiteindelijk neem ik dan 'slechts' een plaats in van 1,6m x 0,80m en heb nog de mogelijkheid om wat hangkastjes van 30cm te plaatsen (type badkamerkastjes) om klein materiaal in op te bergen.

(heb nog 6 maanden voor de verhuis ^^ , ik kan mij dus al wat voorbereiden.)

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• Dan is tweede keuze voor mij erg verleidelijk omdat ik een fervente zelfbouwer ben:

Ik ontbreek optie 3 : maischen in een koelbox (eender welke als hij maar redelijk de temperatuur kan aanhouden). Ik heb dat jaren gedaan en met veel succes. De beste koelboxen zijn die ronde van Igloo. Daar verkopen ze ook nog eens filterbodems en kraanwerken voor zodat je dat gewoon even zelf moet assembleren. Totaalprijs van een 100 euro maar daar heb je jaren geniet van. Je hebt dan enkel nog een extra kookpot nodig voor het kookproces.

• Een dampkap is zeker ook geen overbodige luxe als je binnen brouwt, zeker in de winter.

Daar had ik aan gedacht, er is op drie meter afstand een grote afzuigmond van de balansventilatie van de badkamer.

Tijdens het brouwen zou ik een flexible met klein ventilatorttje tot in die buurt brengen.

Ik ontbreek optie 3 : maischen in een koelbox

Ja, ik heb dit systeem al op internet gezien, maar was helemaal uit mijn gedachten gegaan.

Er staat nog niks vast, ik kan dus nog altijd alle kanten uit.

Bedankt voor de tips.

• Ik brouw ook op een appartement, heb een 4de slaapkamer "omgetoverd" tot brouwkot met 3 vergistingsfrigo's, een drakenfrigo en diepvries, dus staat goed vol eigenlijk, plus een pupiter voor schuimwijn en een paar rekken met DJ's waar nog wijn en ander spul in zit, ook nog een "botteltafel" met kurkapparaat en tegendrukvuller, dus drukke hobbyruimte... :D Heb daar al gebrouwen met mijn 3-ketel installatie en met een Grainfather, lukt allebei vrij goed, je moet enkel wat spullen extra voorzien om het je makkelijk te maken, takel (elektrisch) en toe- en afvoer van koelwater. Geen afzuiging voorzien, tijdens de brouw zet ik het raam open en in de andere kamer de schuifdeur, trek op mekaar en dus weinig last van de kookdamp. In de zomer brouw ik meestal in mijn garage, daar heb ik enkel regenwater wat leuk is om te koelen, doch aanvoer van leidingwater (indien nodig, bovenop het gebruikte demi-water) moet van binnenshuis komen. Lukt vrij goed, alleen is het wat meer plannen en sleuren om de wort boven te krijgen na het brouwen, heb een kar op zwenkwielen die in de lift past, dus raakt het zonder veel moeite in de vergistingsfrigo's. Is wel maar op het 2de verdiep en tevens hoogste, dus valt nog wel mee. Ieder huisje heeft zijn kruisje, of is het nu brouwruimte, maakt niet uit, als je maar voldoening hebt in je hobby...

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Met de vele tips ben ik er al gerust in dat het gaat lukken.

Op de die kamer komt toch een kleine keukenspoelbak en met aanvoer van koud en warm water.

Een aparte warm waterketel voor het spoelwater staat nu ook op de "installatielijst".

• Ik heb geen spoelbak in mijn brouwruimte, heb wel een koud en warmwaterkraan, heb het zo geregeld dat ik via de koudwaterkraan door de platenkoeler via de warmwaterkraan naar de spoelbak in mijn berging ga, door daar een paar kranen te verplaatsen loopt het heet koelwater in die spoelbak of vang ik het op in tonnen van 50 liter om daarna mee te poetsen. Ik zet mijn spoelwaterketel op een rolkarretje met een brander eronder, kan ik ermee verhuizen naar waar ik plaats heb op de moment van brouwen, als mijn spoelwater warm is takel (elektrisch) ik die ketel boven mijn maischketel en op de plaats waar mijn spoelwaterketel stond zet ik mijn kookketel, brouwen op een vierkante meter maar met 3 ketels, het kan dus wel degelijk, ook zet ik de vlam reeds onder de kookketel tijdens het spoelen, = sneller klaar met brouwen. In de garage heb ik wel meer plaats, is een dubbele, dus brouw enkel binnenshuis als het echt vriest of te koud is...

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• 'k Heb hier nog zo'n klein koelkastje staan, dat kan ik op voorhand al beginnen ombouwen.

Ik dacht de compressor achteruit te plaatsen. Dan kan ik de "bulb" onderaan er uit zagen en bekom ik een mooie ruimte waar gemakkellijk het gistvat in kan.

Waarom zou je een werkende koelkast slopen??? Bouw er toch gewoon een STC1000 of inkbird op. Ik heb zo'n klassiek tafelmodel waar een 30 L gistemmer perfect in past, als je voor deur sluit en er een wig onder schuift. Of je voorziet een verhoogje waardoor je emmer dieper kan staan (waterslot dan evt vervangen door blowoff).

• Ik wou het eerst niet vermelden maar ik ben ook rugpatient en daarom zou ik net als in mijn huidige klimaatkast onderaan twee rails geplaatst hebben met een plaat erop. Dan kan ik zonder gevaar voor mijn rug de ketel in en uit plaatsen.

(Dat doe ik nu met die fastferment in mijn huidig 'kast' ook al.)

Ik kan natuurlijk met de pomp de gekoelde wort ineens in de lege ketel pompen die in de kast staat.

(Dat deed ik tot hiertoe ook reeds voor het overhevelen van mijn wijn van de ene buikfles naar de andere.)

De opstelling van HermanH is dan zeker het overwegen waard!

" ciesvandekwis schreef: "Ik heb zo'n klassiek tafelmodel waar een 30 L gistemmer perfect in past"

en: "Bouw er toch gewoon een STC1000 of inkbird op"

Inderdaad, ik heb eens gemeten en die gaat er juist in. :thumbup:

Goede tip! Je moet geen werk zoeken als het niet nodig is :@

Maar zo'n blowoff heb ik Walter ook al zien vernoemen. Verkopen ze dat bij Brouwland?

Ik heb nog een half jaar de tijd alvorens onze verhuis en kan dus rustig aan alle tips van jullie te gebruiken.

Mijn dank voor de vele tips! :thumbup:

• Cies schreef: "Waarom zou je een werkende koelkast slopen??? Bouw er toch gewoon een STC1000 of inkbird op."

Tuurlijk! Niet slopen man! Werkende koelkasten zijn veel waard voor een amateurbrouwer.

Op oudere bestanden van dit forum staat ergens m'n installatie gepost, met veel foto's, lang geleden, helaas vindt ik het niet meer.

Ik weet het wel nog staan op het NL forum, op de voorlaatste foto zie je rechtsonder een deel van m'n klimaatkast, hier:

https://www.hobbybrouwen.nl/fo…hp/topic,29655.0/all.html

• Maar zo'n blowoff heb ik Walter ook al zien vernoemen. Verkopen ze dat bij Brouwland?

Nee, maar met wat silicone slangen en handigheid maak je dat eigenlijk makkelijk zelf. Er staan ergens een oud onderwerp van op het forum maar daar staan geen foto's meer op. Het is echter begonnen door HermanH die er zeker meer over kan vertellen?

Blow-off met 3 flessen

• En zo'n blowoff kan er nog net bij in die kleine ijskast (in de hoek).

Vandaag al een keukenkast (dubbele onderkast 1m breed) gekocht met spoelbak en een hoge kraan (Grohe) waar een M22 draad op zit. ( 17% korting in Gamma )

Dat krijg ik met die waterkeuring die men heden in nieuwbouw eist nog goedgekeurd.

(In feite is die keuring grote bullshit want elkeen kan een gardena waterdief kopen en daarmee elke tuinslang op de meeste waterkranen aansluiten. En waar zitten ze dan met hun fameuze waterkeuring.???)

Dan zit ik tot nu toe: Met de ijskast 60cm breed + de keukenspoelbak 1m breed op 1,60 meter.

Daarnaast zou ik een opstelling maken (zie link hierboven van 'Biergoeroe' Ronnie hierboven.

Een stevig rek op 4 zwenkwielen (je kan het altijd gemakkelijk verplaatsen om overal aan te werken).

Daarin de Brewmonk (of als ik niet aan de verleiding kan weerstaan zelf een opstelling maken met kookketels).

Maar zoals reeds gezegd, ik heb gelukkig nog 6 maand om over het laatste nog enkele nachtjes te slapen.

Voor de zoveelste maal: Allen super bedankt voor de vele tips en raadgevingen.