Tijd voor nog eens een braambessen lambiek te brouwen

There are 16 replies in this Thread. The last Post () by Serge.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Omdat mijn vorige lambiek zo in de smaak was gevallen bij de liefhebbers en ik ondertussen beneden de toelaatbare stock in de kelder zit, hoogtijd om nog een brouwsel te maken.
    Ik vang geen gisten en andere beestjes uit de bezoedelde kempen lucht maar voeg gewoon 4 flesjes Boon Oude Geuze toe, dan heb ik dadelijk de juiste gisten en bacteriën in mijn bier en kan ik dit brouwen wanneer ik wil.:P
    De braambessen worden als sap (aangezoet met moutsiroop tot de OG) toegevoegd. De pulp van deze braambessen wordt bij de start van het koelen nog toegevoegd om de laatste kleur en smaakstof er uit te halen. (de braambessen zaten gepureerd in de vriezer)

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

OmschrijvingWaarde

Naam receptBraambessen Lambic d'Tongerlo

BierstijlGueuze Lambic

Volume25,0 l

Begin SG1,055 SG

Berekende kleur (Morey)6 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)14 IBU

Brouwhulprendement80,0 %

Kooktijd120 min.

Water en brouwzouten

HoeveelheidIngrediënt

28,50 lMaischwater

1,60 gCaSO4

1,40 mlFosforzuur

2,00 gMgSO4

1,80 gNaCl

14,38 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water

CaMgNaHCO3ClSO4

75 mg/l14 mg/l39 mg/l110 mg/l75 mg/l151 mg/l

Vergistbare ingrediënten

HoeveelheidNaamMouterijKleur%

3,50 kgExtra Pale Premium PilsnermoutWeyermann2 EBC60,5 %

2,00 kgTarwevlokkenBrewferm2 EBC34,6 %

0,29 kgTarwemout licht 3 EBCBrewferm3 EBC5,0 %

Ik had maar 2 kg tarwe vlokken mee gebracht daarom het ontbrekende deel aangevuld met tarwemout

Maischschema

OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

Beta-amylaserust62,0 °C1 min.15 min.4,9 l/kg

Alfa-amylaserust72,0 °C10 min.45 min.4,9 l/kg

Uitmaischen78,0 °C5 min.5 min.4,9 l/kg

Hop

HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU

150,0 gSaaz (2015)bellen1,5%20 min.14,1 IBU

Overige ingrediënten

HoeveelheidNaamTypeGebruik

290,00 gRijsthulzenFiltratie hulpmiddelmaischen

2,50 gBeer Yeast Nutrient Blendgistvoedingeinde koken

3,70 gSupperMoss HBklaringsmiddel10 min koken

3000,00 mlBraambessen sap (aangezoet met moutsiroop tot 1055SG)Fruithoofdvergisting
    100,00grEikenhoutsnippers, matig geroosterdsmaakstoflagering

Gist

HoeveelheidNaamType

1000,00 mlOude Geuze BoonGist en andere beestjes [data]hoofdvergisting

En dan nog 2 tot 3 jaar geduld :(

• Wees maar gerust dat die heel veel kleur afgeven.Het sap is zo donker dat je ervan de zuurgraad niet kan berekenen, je moet het eerst verdunnen.

Een advies voor vlierbessen in bier of wijn: eerst even koken, dan het sap door een (ontsmette) neteldoek laten lopen en dat toevoegen aan je bier, zonder de pitten en velletjes.

Het koken is om sambunigrine te verwijderen, een giftige stof waar sommige mensen gevoelig voor zijn.

• Inderdaad, depot van Boon moet genoeg zijn. Alles zeker een jaar op hout steken.

Eens je een vol vat(je) hebt, vol-houden, ttz: elk jaar terug lambiek maken, deel oude uit het vat en aanvullen tot vol. Met de rest: blenden ad libitum.

• Het koken is om sambunigrine te verwijderen, een giftige stof waar sommige mensen gevoelig voor zijn.

Bedankt voor de tip. De bessen gaan er in de laatste 10 minuten van de kook volledig in (komen uit de vriezer). Daarna blijven ze achter met de hopprut na het koken.

Ik ben aan het overwegen om ook een heel klein beetje kaneel toe te voegen om het bier wat vollediger te maken. Niet veel, een paar gram volstaat meer als voldoende.

• Vandaag gebrouwen en door het toevoegen van de pulp bij einde kook toch veel meer kleur er uit gehaald het heeft nu de kleur van een glas rode wijn. (wordt misschien wel wat lichter als de zuurtegraad daalt)
    Nu mag die vergisten in de kelder tot ...... Het is daar steeds 18 a 21°C dus idiaal
    Ik hevel wel een keer over als de hoofd gisting voorbij is en voeg dan de eikenchips toe.
    En de lambiek zit gewoon in een PET fles (Oud Dolmium biervat) met een silicone stop en waterslot.
    De silicone stop laat in principe genoeg zuurstof door om het bier te laten verzuren, eventueel als het nodig is en de hoofd gisting voorbij is vervang ik het waterslot door een Serilock, dan kan de lambiek nog wat meer ademen.
    (Alhoewel het vorige brouwsel op die manier te veel zuurstof gehad heeft en eigenlijk een beetje te zuur geworden was)

• Voila gisteren de lambiek overgeheveld zodat de bezonken pulp van het braambessen sap niet 2 tot 3 jaar in de fles blijft zitten.
    Ondertussen was de dichtheid gedaald tot 1.010 SG, de lambiek naar de kelder verhuist (18 a 20°C) en daar mag die de komende 2 jaar vergeten worden. (of hij moest uit de fles gekropen komen, dan ga ik even moeten poetsen).