Your father smells of elderberries

There are 14 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Eind Augustus wil bij mij zeggen het begin van een nieuw brouwseizoen. En we beginnen meteen met een specialleke : een bier met vlierbessen erin verwerkt. Ik kreeg het idee en de smaak te pakken bij brouwerij Kazematten in Ieper.

Als het goed gaat brouw ik donderdag. Dit is alvast het voorlopige recept :

https://web.brewfather.app/#/share/pWxzwUbumZsqyy

• Weinig vlierbes eigenlijk..en zijn die aroma hopgiften op 95 en 90 graden whirlpool hopgiften? Of toch nog tijdens de kook ?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Hopstand is gewoon de hop erin zonder te whirlpolen. Maar 5 minuten lijkt me wel wat weinig. Voor wat subtiel aroma zou ik toch naar 15 minuten gaan en een temp van 80°C

• And you fart in his general direction?

You silly English Kniggit :) . De titel komt inderdaad uit die film, het is ook een van mijn favorieten. Voor de mensen die het niet kennen :

Weinig vlierbes eigenlijk..en zijn die aroma hopgiften op 95 en 90 graden whirlpool hopgiften? Of toch nog tijdens de kook ?

Vlierbes smaakt heel snel teveel door. De bedoeling is om er ergens een hint van te hebben in het bier maar het mag niet gaan overheersen. Mocht het te weinig blijken, dan doe ik er bij een volgende poging wat meer bij.

Hopstand is gewoon de hop erin zonder te whirlpolen. Maar 5 minuten lijkt me wel wat weinig.

Klopt, het was ook niet echt de bedoeling om de hop te whirlpoolen, ik doe hem er gewoon bij in de laatste minuut van het koken. Ik pas het recept aan.

Nieuwe versie :

https://web.brewfather.app/#/share/pWxzwUbumZsqyy

Ik heb meteen ook de goldings eruit gehaald en vervangen door Galena. Die heb ik nog liggen en die past heel goed bij de El Dorado hop.

• Zondag gebrouwen dus, al bij al redelijk verlopen al heb ik wel "on the fly" wat aanpassingen gedaan. Na het maischen was de densiteit veel te laag (10 SG punten) waardoor ik besloten had om er ook nog suiker aan toe te voegen. Uiteindelijk is er 300g suiker bijgevoegd en is de brouwdag al bij al toch nog gelukt. Het bier is zondagavond mooi beginnen gisten en de maandagochtend stond er een mooie kol schuim op.

• Vandaag overgeheveld naar een lagerfles. 12 liter, densiteit is nu SG 1,003. Toch even geproefd en een paar dingen vielen me op. Eerst en vooral was het bier kraakhelder bij het overhevelen. Zo helder heb ik nog nooit overgeheveld naar een lagerfles, ik kon er volgens mij den Brouwerwaldonk zijn gazet door lezen 8o Daarnaast heeft het bier een mooie kleur : koperkleurig met een paarsrode schijn.

De smaak is mooi bitter, licht zurig (van de bessen denk ik) en fruitig. Ik ga dit bier maar een weekje lageren denk ik. Nu staat het nog even bij kamertemperatuur want na het hevelen na de lagerfles wil een bier soms nog wel eens een puntje verder gisten. Morgen zet ik het koud en laat ik het nog helderder worden.

• Vandaag heb ik hier 34 33cl flesjes van gebotteld. Einddensiteit was niet veranderd. Gebotteld met 9g/l suiker en zonder bottelgist.

Volgens mij is het een geslaagd bier al zal dat pas duidelijk worden eenmaal er koolzuur op staat natuurlijk. Het heeft een héél fruitige en ietswat friszurige geur. Er zit een mooie bitter aan en de vlier komt er mooi door in de afdronk. Ik zou zeker niet meer vlierbessen gebruiken in de toekomst.