Brouwland Producttest: Brew Monk Whirlpool Arm

There are 43 replies in this Thread. The last Post () by Steinie.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Toch wel. Voor de hopspider gebruikers zal dit, denk ik, geen problemen geven. :/

Ach ja, een gegeven paard.....enz.

En als we hem niet kunnen gebruiken kunnen we hem demonteren en hebben we weer een reserveonderdeel voor de camlock8o:blush:

• Gisteren gebrouwen en ik heb de arm niet kunnen gebruiken omdat ik met een platenkoeler werk en niet met een dompelkoeler...

Wat ik wel gedaan heb is na het koken de ingebouwde pomp aangesloten op mijn ontsmette platenkoeler en dit zo laten circuleren naar de ketel. Binnen de 15sec was het bier onder de 80°C en dus geen probleem meer voor de pomp.

Ik heb dit zo laten circuleren in de hopspider tot het wort ongeveer 45°C was, daarna de darm in het gistvat gestoken en het wort had de ideale temperatuur van 22 a 23°C. Meteen gepitcht en na een paar uur goede activiteit in de gistkast en verlaagd naar 21°C.

• Ik heb dus de weizen (Effekes Wèèze) op 25 september gebrouwen en gebruik gemaakt van de arm.

De hop heb ik in hopzakjes gedaan om de pomp niet te verstoppen tijdens het pompen. De arm heb ik enkel gebruikt tijdens het koelen. Eerst gewoon gekoeld tot +/-80°C, daarna de pomp opgezet en zijn werk laten doen.

Veel voordelen zie ik niet, enkel dat je tijdens het whirlpolen/koelen, je je met ander dingen kan bezig houden zoals opruimen.

Of ik de arm nog ga gebruiken? Denk het niet daar ik normaal gezien mijn hop los in de ketel dump.

Wat wel goed heeft gewerkt is de doucheslang(filterheks), die ik van Serge gekregen heb, om het wort over te hevelen/filteren naar het gistvat. Waarvoor dank! :danku: Ben benieuwd of deze ook zijn werk gaat doen als ik, bij een volgende batch, de hopbloem los in de ketel doe.