Champagnekurken en netjes

There are 10 replies in this Thread. The last Post () by Ronnie.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Voor zover ik kan zien kan je enkel met plastic kurken en draadkorfjes bottelen in champagneflessen..uit kurk vind ik enkel rechte wijnkurken , maar niet die versie met het ronde kopje bovenaan..die kan je blijkbaar enkel uit plastic kopen..zo'n fles met draadkorf is wel fijn, maar enkel met een echte kurk..iemand een idee waar je die kan kopen ?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

• Best bierkurken gebruiken, op een bierfles zit normaal maar 2,2 Bar, op een Champagnefles 5 Bar. Daarmee ploft de kurk beter uit de fles, bierflessen met Champagnekurken kurken zou nog moeilijker ontkurken, zijn dikker in diameter, best ook in een glycerine-oplossing leggen om later goed uit de fles te komen.

https://www.brouwland.com/nl/o…altec-44x25-5mm-100-stuks

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Best bierkurken gebruiken, op een bierfles zit normaal maar 2,2 Bar, op een Champagnefles 5 Bar. Daarmee ploft de kurk beter uit de fles, bierflessen met Champagnekurken kurken zou nog moeilijker ontkurken, zijn dikker in diameter, best ook in een glycerine-oplossing leggen om later goed uit de fles te komen.
    https://www.brouwland.com/nl/o…altec-44x25-5mm-100-stuks

Merci mannen..had al een vermoeden dat het wel van die rechten zouden zijn..zie het nu voor me..

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

• Je moet ook een aangepast kurkapparaat hebben, met een gewone standaard kurkmachine (of hoe noemt dat?) lukt het niet. Die machines zijn vrij prijzig.

Als het zo een "wurger" systeem is (3 delen die voorbij elkaar schuiven waarbij de diameter van het center verkleint), dan werkt dat hoor, je moet wel goed kunnen instellen zodat je de laatste 15 mm niet in de fles perst en dan om de gekurkte fles er uit te halen de hendel helemaal naar boven zodat de wurger goed open staat om de gekurkte fles er vanonder te krijgen.

Bij het model dat ik had (gekocht ergens in 1984 of zo), zo 'n groene op T-Voet heb ik het gat waar de kurk op rust bij het inplaatsen wat moeten vergroten tot de diameter van de ongeperste kurken.

• Ik gebruik dit simpel apparaatje al jaren voor de grote bierflessen(Belge) en voor champagneflessen samen met de kurkenstoppen die HermanH aanbeveelt. Dit is een goedkoop alternatief indien je niet veel grote flessen moet kurken en vergt wel wat handigheid omdat je ongeveer 1.5 cm moet overlaten buiten de fles. Er is ook een duurdere versie waarbij je de diepte kan instellen. Je kan de stop ook volledig in de hals duwen en daar dan nog een kroonkurk opzetten. Dit doen sommige commerciele brouwerijen ook.

• 't is zo ene dat ik had, (ongeveer) Prima ding! Deze die Herman hier toont heeft al een verbeterde bodem met goede gat diameter.

Voordien had ik dat simpel apparaatje van indertijd zoals in Steini's bericht hierboven

dat heeft echt niet lang meegegaan.

Dat kurktoestel staat nu bij m'n oudste zoon die regelmatig wijn in jerrycans koopt in Frankrijk en thuis bottelt, hij koopt de kurken ook bij die wijnhandelaar/boer, heel voordelig voor wie er wijn koopt.