Min snelheid roersysteem

There are 10 replies in this Thread. The last Post () by maddox10.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

  • Hallo,


    Voor een 100 liter brouwketel hebben wij een roersysteem gemaakt met een ruiten wisser motor. Werkt goed en is regelbaar maar deze krijgt echter na een uur zeer warm. Nu hebben wij een motor met reductie op 230V maar deze draait slechts 1 toer in 5 sec. is dit te traag of is dat voldoende om de wort niet aan te laten branden.

  • Mijn brouwsels zijn 44 liter groot

    Ik werk ook met een ruitenwisser motor op het roersysteem en die werd bij het eerste brouwsel ook heel warm tot heet. Ik heb rond de motor een plaat rood koper mantel gemaakt en daarop koelribben gesoldeerd. Nu wordt de motor slecht lauwwarm omdat de warmte kan afgevoerd worden. Bovendien brouw ik enkel in de koude wintermaanden van eind november tot begin maart. Hoe meer koelribben hoe beter de afkoeling van de motor


    360.jpg

  • Hallo,


    Voor een 100 liter brouwketel hebben wij een roersysteem gemaakt met een ruiten wisser motor. Werkt goed en is regelbaar maar deze krijgt echter na een uur zeer warm. Nu hebben wij een motor met reductie op 230V maar deze draait slechts 1 toer in 5 sec. is dit te traag of is dat voldoende om de wort niet aan te laten branden.

    Veel hangt af van de vorm van je roerwerk, 12 rpm is niet veel maar als je roerwerk net over de bodem schraapt kan dit voldoende zijn. Een tweede factor is hoe fel je verwarmt en de opbouw van je maisch ketel (dikwandig dunwandig enz..)
    Maar het belangrijkste is eigenlijk dat je niet verplicht bent om conti nu te roeren bij het maischen, enkel bij verwarmen moet je zeker roeren, tijdens de rustpauzes is roeren niet echt noodzakelijk, Het extra rendement dat je haalt door continu te roeren is verwaarloosbaar.

  • Ik denk maar even mee, maar zijn er geen "zwaartes" in ruitenwissermotoren? Ik kan me inbeelden dat het raam van een vrachtwagen meer weegt dan dat van een mini. Dus kwestie van de zwaarst mogelijke motor te kopen.


    Verder zou ik het roerwerk zo maken met enkele tandwielen en een ketting zodat je de juiste draaisnelheid aan je roerwerk bekomt. Als je de tandwielen dan goed kiest, heb je meer als vermogen genoeg.

  • Een motor wordt warm omdat hij kracht moet leveren. Hoe meer weerstand hij moet overwinnen hoe warmer of heter de motor wordt.

    Omdat mijn brouwketel aan de kleine kant is maak ik een redelijk dik beslag, en heeft het roerblad veel weestand.

    Mijn ruitenwisser motor werd bij mijn eerste brouwsel zo heet dat ik het niet kon blijven vasthouden, boven een gesloten deksel. Ik heb het toen gekoeld door er natte doeken op te leggen.

    Nadien heb ik rond de motor in roodkoper een mantel gezet, waarop koelribben zijn aangebracht.




  • De meest gebruikte motoren voor roerwerken die ik bij de hobbybrouwers zie zijn ruitenwissermotoren of soortgelijken.

    Oftewel gouwe ouwe permanent magneet borstelmotoren met een zeer inefficiënte worm-reductie.


    Een PM borstelmotor haalt op zijn best 80% rendement. Een wormreductie 60% (een ruitenwisser reductie met glijlagers en een lomp grote reductie met moeite 45%)

    Tel dat samen, en je maakt per 100W opgenomen vermogen een 30W aan warmte. Een kleine soldeerbout aan warmte dus.

    En dat alleen als de roerder perfect is afgesteld om het motorvermogen.


    Niet verwonderlijk dat deze motoren warm tot heet worden.


    En, ik moet toegeven, de dagen dat een bezoekje aan de autosloop voor een ruitenwissermotor (of een startmotor voor de echt grote vermogens) een "goedkope" optie was, zijn voorbij. De kans dat je een gloednieuwe motor met ongeveer dezelfde capaciteiten kan kopen via een "online reseller" zoals Ebay, Aliexpress, Banggood en dergelijke voor eenzelfde of zelfs lagere prijs dan de autosloperij verderop, is realistisch.