Sulfaat/chloride verhouding

There are 11 replies in this Thread. The last Post () by Seed7.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Zijn er hier brouwers die al geëxperimenteerd hebben met de sulfaat/chloride verhouding, met name meer sulfaat en minder chloride (2:1 of meer), om de hop beleving/bitterheid van bieren aan te passen? Eventueel ook met hetzelfde recept?

De reden is dat ik dit zelf wel eens wil doen, maar dat ik niet kan inschatten in welke mate dit het bier gaat beïnvloeden, of wat ik echt kan verwachten. Mijn huidige werkwijze is om een verhouding van 1:1 te gebruiken.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Je bedoelt Cl/SO4 waarschijnlijk!? ;)

Opletten deze verhouding wordt zowel als CL/SO4 of als SO4/CL (voornamelijk in de US) uitgedrukt, dus goed lezen is de boodschap.

En ja ik heb daar al een testjes op uitgevoerd.
    Zo heb ik bij het brouwen van een Alt deze verhouding eens duidelijk gewijzigd bij een brouwsel.
    Een deel had een Cl/SO4 verhouding van 0.8 en het andere deel een Cl/SO4 verhouding van 1.9
    Het bier met de verhouding van 0.8 gaf een hardere bitterheid, het bier met en CL/SO4 verhouding van 1.9 had een uiterst zachte bitterheid. (wat ook logisch is en ook zo wordt beschreven in de literatuur)
    Maar er zijn natuurlijk ook nog vele andere factoren die de bitterheids beleving beïnvloeden.
    Interessant om lezen is dit artikel van Scott Janisch

• Interessant artikel.

Serge : maar afgaand op jouw resultaat, en dat van het artikel, vraag ik mij dan af waarom de bieren van Burton-on-Trent dan zo gegeerd waren? Of zou dit gewoon een verschuiving in smaak zijn?

Omdat ik dit vroeg eigenlijk in verband met een Westmalle kloon die ik al twee keer heb gebrouwen (met opgekweekte gist), zat ik mij af te vragen of het door de paters gebruikte water niet ook extra sulfaat bevat? In mijn brouwsel gebruik ik een ratio van 1:1. Het bier heeft, na vier weken, een heel zachte smaak, ondanks het feit dat ik er genoeg hop heb ingedaan om zeker 39 IBU te halen. De FG is wel 1,014.

Dus zat ik mij af te vragen of ik voor een iets pittiger beleving toch mijn verhouding Cl/SO4 niet kon verlagen tot 0,8 of 0,67.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Interessant artikel.

.....afgaand op jouw resultaat, en dat van het artikel, vraag ik mij dan af waarom de bieren van Burton-on-Trent dan zo gegeerd waren? Of zou dit gewoon een verschuiving in smaak zijn?

Inderdaad je kan het catalogeren onder smaak evolutie of trend, hoe je het ook wil noemen.

Maar wees je er wel van bewust dat het Burton-on-trend waterprofiel wel veel meer is dan een Cl/SO4 verhouding van 0.1
    Dat water is een uiterst gemineraliseerd water en de andere mineralen gecombineerd met de gebruikte grondstoffen spelen natuurlijk ook een grote rol in de uiteindelijke smaak beleving.

Mogelijk moet je ook eens kijken naar de concentratie van de andere mineralen in je brouwwater en kijken of die geen uitzonderlijke hoge of lage waarden hebben.
    vb 1: als je een zeer hoge concentratie aan Na hebt om dat je een waterontharder met ionen uitwisseling hebt in huis hebt staan, zal deze hoge concentratie aan Na je bier steeds ronder van smaak maken.
    vb 2: als je Mg concentratie in je water hoog is zal je bitterheid als astringent overkomen
    Het is een samenspel van al deze mineralen je grondstoffen en de manier hoe je deze verwerkt die uiteindelijk je smaak bepalen.

Los van bovenstaande is de bitterheidsgewaarwording voor iedere persoon verschillend, dat is genetisch bepaald.
    Wat voor de ene persoon als heel bitter en onaangenaam overkomt kan voor een ander persoon gewoon lekker zijn.

• Iemand wel eens gekeken naar de lineariteit van de invloed van de verhouding? Bij mij werkt een beetje SO4 niet, dwz het hierboven door Serge beschreven resultaat. Bij het opzoeken van extrema was het oordeel heel anders en was ik volledig overtuigd.
    Profiel na behandeling: 346 mg/l Ca, 9 Mg, 58 Na, 819 SO4, 29 CL, met melkzuur aangezuurd tot pH5,4

• Profiel na behandeling: 346 mg/l Ca, 9 Mg, 58 Na, 819 SO4, 29 CL, met melkzuur aangezuurd tot pH5,4

Wow, die 819 SO4 is wel erg hoog me dunkt, komt het biertje dan niet extra hard over Ingo, of was dat een extreme test...?

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."