Sweet Milk Stout

There are 123 replies in this Thread. The last Post () by stijn26.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo,

Volgende week ga ik een nieuw recept uitproberen. Hebben jullie nog tips?

Voor een bier van 4,3%, 20 IBU:

83% pale

8% crystal 120

7% lactose (te veel?)

2% chocolate malt (genoeg %? eventueel vervangen door carafa?)

Magnum hop als bitterhop (toevoegen bij start koken)

Mashen op 67°C voor een uur

75 min koken

Lactose toevoegen 5 min voor einde koken

Windsor ale yeast

Cacao nibs in de secondary

De bedoeling is om een volle zachte stout te creëeren zonder teveel bitterheid en met een zeer duidelijke smaak van (melk)chocolade.

• Mij leek het ook veel, zal eens wat toevoegen in een stout die ik nog heb staan en kijken wat het geeft.

5% wil ik wel doen maar ik wil niet het risico lopen dat ik teveel ongewenste dingen ervan erbijkrijg (bitterheid) ... Vandaar is carafa mss een betere optie?

• hoi,

ik heb vorig jaar ook een milk stout gemaakt. Had 1% choco 900EBC en 8% geroosterde gerst 1250 EBC en was zeker niet teveel gebrande smaak. OG 1054, vergist met nottingham tot 1,014. Wel 38 IBU met fuggles hop. Daarnaast 7,5g/l lactose gebruikt bij bottelen. Was een lekker biertje maar ik zou je wel aanraden om de pH van je brouwwater goed te controleren. Door de grote hoeveelheid donkere mout zakte de pH nogal veel en moest ik (in tegenstelling tot andere bieren) gaan ontzuren ipv bijzuren. Dat had ik niet voorzien, en die lagere pH smaakte je wel in het bier.

• Ik heb een paar maanden geleden een stout gemaakt met chocomout. Daar ging zo'n 9% chocomout in en eigenlijk mocht dat nog wat meer zijn. Ik haal er de toetsen van chocolade wel uit. Hier is het recept :

https://web.brewfather.app/#/share/bjbX7C7w35TDxT

en hier is het onderwerp op het forum :

Black Watch Stout

• Niet doen. Dat extract gaat je bier laten proeven naar extract en niet naar bier. Ooit geprobeerd en niet voor herhaling vatbaar. Daarentegen is mijn laatste stout met chocomout gebrouwen en die had een mooie chocolade toets. Aangevuld met wat gemalen koffie aan het einde van het koken heeft dit voor een mooie mokka-koffietoets gezorgd

• Cava, heb idd met roasted cacao nibs gewerkt in de plaats. 75 gr, 15 minuutjes in de oven op 150°C en dan los in het gistvat gesmeten. Er zit 5L bier in het gistvat.

De gist was snel btw. Zondag gebrouwen, OG van 1.045. Gisteren was hij al uitvergist en zat hij op 1.017.

• Gisteren eens geproefd en de chocolade zit er duidelijk in, verder is er een licht geroosterde smaak te proeven maar enkel als je er aan denkt (goed dus).

De kleur is meer bruin dus van een echte stout kan je niet spreken. Ik denk wel niet dat ik dit ga aanpassen in toekomstige brouwsessies van dit bier.

Morgen zoek ik te bottelen, ik ga enkele flesjes met vanille extract bottelen en enkele flesjes zonder.

Qua bottelsuiker denk ik aan 6 gr / liter.

Benieuwd wanneer deze op dronk gaat zijn na het bottelen.

• Ik lees dat ze vooral die vanille gebruiken om meer de nadruk te leggen op de chocoladesmaak. Dus zonder dat je daadwerkelijk vanille proeft. Ik zal mijn bevindingen laten weten, 1 versie met en 1 versie zonder.

2 maal vanillestok gebruikt. Eenmaal in dit recept: Koekje van eigen deeg en andermaal: Brownie 7.5

In de twee recepten nooit overdreven aroma of smaak gehad van de vanille. Wat me wel opviel dat was dat na een 5-tal maanden er een 'stalgeurtje' waar te nemen was dat volgens mij door de vanille kwam. Heel vreemd.(of er scheelt iets aan mijne neus)

• Na de tip hier een deel met vanillesuiker gebotteld en een deel zonder.
    Die windsor gis is een snelle, na 2 dagen was alle suiker al vergist.
    Al eens een flesje geproefd en ben zeer tevreden met het resultaat! Lactose is on point, smaak vn de chocolade ook.
    Volgende keer eens een gedeelte havervlokken toevoegen en de ibu verhogen naar 35, dit om de eerste indruk van wat waterigheid te counteren (het is en blijft een bier van 4% alcohol).

Tussen de flesjes met en zonder vanille tot nu toe nog geen verschil geproefd btw.

• 2 maal vanillestok gebruikt. Eenmaal in dit recept: Koekje van eigen deeg en andermaal: Brownie 7.5

In de twee recepten nooit overdreven aroma of smaak gehad van de vanille. Wat me wel opviel dat was dat na een 5-tal maanden er een 'stalgeurtje' waar te nemen was dat volgens mij door de vanille kwam. Heel vreemd.(of er scheelt iets aan mijne neus)

Met stalgeurtje bedoel ik eigenlijk hooigeur.

Tussen de flesjes met en zonder vanille tot nu toe nog geen verschil geproefd btw.

heb ooit eens een smaaktest gedaan d.m.v. enkel vanillesuiker te vergisten met bottelgist. Dit gaf een beetje een medicinale smaak en geur, maar met die donkere mouten zal dit wel meevallen.

• <p>&lt;p&gt;Ik heb al 2x met vanille gewerkt, stokjes waren vacuüm verpakt maar zorgde toch dat heel men auto en ijskast naar vanille rook ?.</p>
    <br><p>Stokjes in 2 gesneden, uitgespraapt en dan stokjes + schraapsel 2 weken mee laten lageren. &lt;br&gt;1 keer 250 gram op 400L stout van 13% niks van te proeven &lt;br&gt;En 1 keer 250gram op 500L sour berliner weisse van 4,5% ook niks van te proeven. &lt;br&gt;Was 2 keer nen dure tegenvaller ??&lt;/p&gt;</p>

• Met vanille stokjes heb ik ook nooit succes gehad. Maar laatst dacht ik het gevonden te hebben. Ik had Eik chips op Whisky gezet en dat een week voor het bottelen in het lagervat gedaan. Tijdens het bottelen een week later een bom van een vanille smaak.

Ik vul tegenwoordig altijd 1 flesje af met een manometer er op om de hergisting te volgen. Dat flesje gaat meestal na een of twee weken open omdat die meter dan op een volgende batch gaat. Meteen weer even proeven dan. In dit geval geen vanille smaak meer, een beetje een domper. Nu was een

vanille smaak niet mijn bedoeling, maar het was wel een lekkere bonus vond ik in dat bier. (Wee Heavy).

Ik denk toch dat blijvende vanille smaken in bier toch uit bepaalde gisten moeten komen.

• Ik heb nu sinds 06 april een vanillestokje op 5cl rum gelegd. Volgend brouwsel van mijn stout vlam ik dat erin voordat ik bottel. Eens benieuwd wat dat gaat geven.

• Ik heb nu sinds 06 april een vanillestokje op 5cl rum gelegd. Volgend brouwsel van mijn stout vlam ik dat erin voordat ik bottel. Eens benieuwd wat dat gaat geven.

Zoiets deed ik dus ook. Ik hoop dat het luktm bij mij verdween de smaak vrij snel. Tijdens het rijpen of nagisten lijkt het wel of de vanille verdwijnt. Zou vanille vergisten?

• Veel sneller als met dry-hop heb ik gemerkt.

Ik zag net op het NL forum een verloting van nieuwe houtsnippers met een vrij uitgebreide keuze aan smaken. Hier het artikel

Er zijn twee verschillende vanille smaken bij, misschien werkt dit wel. Ik heb in ieder geval aan de loting meegedaan voor Frans vanille.

• 1 dezer dagen ga ik hem opnieuw brouwen:

Voor een bier van 4,4% (na bottelen 4,7%), 40 IBU (2x zoveel als eerste versie).

68% pale

15% crystal 120

10% havervlokken

7% chocolate malt

90 gr lactose (zelfde als vorige keer)

Magnum hop als bitterhop

Mashen op 65°C voor een uur

75 min koken

Lactose toevoegen 5 min voor einde koken

Windsor ale yeast

Cacao nibs in de secondary

• Stijn, waarom niet een 10-15% haver om nog wat meer body te creëren?
    Persoonlijk vindt ik dat wel lekker in een stout. En ik denk dat het zeker wel mag in zo’n laag alc biertje ?.
    Als je echt eens iets cool wilt doen kunde de haver en het melk gedeelte eens combineren en havermelk toevoegen :-) wordt soms ook wel in een NEipa gedaan. Dus waarom niet in een MELKstout :-)