Kriek voor mijn madam

There are 9 replies in this Thread. The last Post () by springerke.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Het zoveelste onderwerp over een kriekbier waarschijnlijk...

Moeder de vrouw hier lust nogal eens graag een kriekbier, maar dan ééntje met goed wat power, zoals een Delirium RED.
    Ik zou echter niet weten hoe daar aan te beginnen. Aangezien het een zwaarder bier is neem ik aan dat er niet van een standaard witbier vertrokken wordt zoals voor de meeste fruitbieren. Ik zou gerust een aanzet tot een recept willen geven, maar ik vrees dat ik zoooooooooooooooo ver de bal ga misslaan dat het belachelijk wordt. Dus alle suggesties zijn welkom. Het hoeft zeker geen Delirium kloon te worden, zolang de vrouw het maar lekker vindt.

Alvast bedankt

• Tijdens mijn zoektocht op het net kwam ik alvast dit recept tegen....

Volgens mij ontbreekt het allerbelangrijkste ingrediënt om van een bier te kunnen spreken. Wil deze jullie toch niet onthouden. Wie weet is het zelfs een lekker bier euh... iets! ^^^^

CHERRY BEER RECIPE

Homemade Cherry Beer Recipe

Ingredients:

• Cherries – 7.7 lbs/3.5 kg

• Sugar – 6.6 lbs/3 kg

• Cream of tartar – 3.5 oz/100 grams (Optional)

• Lemon – 1 pc

Honey – 3 tbsp

Coriander seeds – 0.13 oz/60 grams

Brewer’s yeast – 2 tbsp

• Water – 5.2 gl/20 liters

• Als het wat meer punch mag hebben zou ik van een tarwetripel vertrekken. Iets in de trend van pilsmout, tarwemout en eventueel wat carapils erbij voor de volmondigheid. Hier een bier van een 6-tal % mee brouwen en dan het alcoholgehalte naar boven trekken met krieken en suiker.

Kan je dat op 1 of andere manier berekenen met die krieken? Ik gebruik brouwhulp, maar daarin staan de waarden bij het invoegen op 0.

• Kan je dat op 1 of andere manier berekenen met die krieken? Ik gebruik brouwhulp, maar daarin staan de waarden bij het invoegen op 0.

Ja je moet de krieken gewoon bij vergistbare ingrediënten eerst ingeven.
    Bij de ingrediënten verander je eerst het suikergehalte naar het werkelijke suikergehalte dit kan je je meten door een beetje krieken te persen en het suikergehalte te meten. (dan kan je het % suiker bepalen) En het vochtgehalte pas je natuurlijk ook aan.
    Het vocht gehalte bij krieken sap is 100%- het suikergehalte en bij volledige krieken is dit 50% - het suikergehalte (die krieken blijven ongeveer 50 % van hun water behouden)
    vb voor sap.

Vb voor hele krieken:

Dit geeft op een eenvoudige manier een goede benadering.

Persoonlijk gebruik ik ondertussen nog zelden heel fruit maar gebruik enkel nog sap van het fruit. Het resultaat bij het gebruik van sap is in de meeste gevallen zelfs beter, en je zit niet met de nadelen van de invloed van de pitten tannines enz..

• alweer een tijdje geleden, en met het voorjaar in zicht mss tijd om dit artikel nog eens een keertje van onder het stof te halen. Momenteel zit ik met een aantal vragen.

1. Mij vrouw heeft op haar werk enkele kriekenbomen staan, dus aan verse krieken geraken zal geen probleem zijn. Hoe maak ik daar het best sap van?

2. Het meten van het suikergehalte van sap, kan dat gewoon met een refractometer? En hoe reken je dat dan evt. om.

3. Zou het kunnen dat er als basis voor dit bier een gewone delirium tremens als basis gebruikt wordt, mits een (kleine) aanpassing van het recept?

Alvast bedankt

• Met een druppeltje kriekensap op je refractometer kan je het suikergehalte meten en omrekenen naar sg. Dit geef je in BrouwHulp in bij 'potentiële opbrengst'. In je recept vul je dan het aantal g/kg in en BrouwHulp berekent de rest voor je.

Zeker je recept wat aanpassen: minder hoppig/bitter, maischen op een hogere temperatuur (bv. 75 min op 69°C) zodat je meer restsuikers krijgt, gist met een lage svg...