snelle donkere

There are 9 replies in this Thread. The last Post () by aatjebanaantje.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Omwille van een batch die misgelopen is ben ik op zoek naar een recept voor iets in de omgeving van leffe donker(vloeken in de kerk, ik weet het). Het moeilijke is dat deze tegen eind september volledig af moet zijn.

Heeft iemand hier een suggestie?

• Met hergisting op fles? Bij ons lukt dat niet... of ja, het lukt wel, maar als je dan een maand later van diezelfde botteling proeft, dan weet ik dat ik het beter nog had kunnen laten staan. Hier geldt de regel: minstens twee maand wachten na botteling. (Vooraf proeven (maar da's dan "kwaliteitscontrole") mag wel)

• Ik bottel over het algemeen twee weken na brouwen, dan twee weken conditioneren, meestal heb ik een flesje dat niet volledig is op het einde van het bottelen, dat ik dan 24h koud wegzet (inderdaad voor kwaliteitscontrole :-P), de rest wordt dan koeler weggezet en dan wacht ik nog twee weken voor ik ze echt openmaak. Voor de tripel die ik nu gebotteld heb wacht ik vier weken (tot Loppem kermis). Aangezien bier met hergisting toch voortdurend evolueert, drink ik wanneer ik er zin in heb.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Iets brouwen en klaar krijgen moet zeker lukken, maar zoals Breugel al zegt is het beter om een bier een tijdje langer te laten hergisten om volledig op dronk te zijn.

Waar ik op zou letten als het snel moet gaan, is de gist. Een snelle vergister nemen en zeker zorgen voor niet teveel complexere suikers. In principe moet je de hoofdgisting er dan door krijgen op 2 weken, daarna een weekje nagisten en de koude lagering in voor nog een week zodat het bier helder is. Eventueel klaren met biersol en gelatine. Daarna hergisten op fles met een goede bottelgist gedurende 4 weken en we zitten mooi op eind september.

• Ale mout, wat donkere Munchener en de 200 EBC siroop van Brouwland. US-05 gist gebruiken, die gaat lekker snel. Noem he een lichte Dubbel.

Oja, hop niet vergeten.

Maar als de moutstort simpel zonder cara mouten is, duurt het ook niet lang voor alle smaken goed zijn. Die siroop helpt daar ook wel bij. Wil je een iets stevigere smaak, de Candico kandijsiroop is ook prima.

• Ik ben daarnet een smackpack 3522 gaan halen, dit is volgens mij ook wel een vrij snelle gist waarmee ik regelmatig brouw. De caramout zal ik uit mijn recept halen, dan blijft er enkel pilsmout, palemout en donkere kandijsuiker over met wat chocolademout voor wat smaak en kleur.