Cider maken

There are 13 replies in this Thread. The last Post () by Muster_t.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo, nieuw hier!

Ik zou graag in de komende maanden zelf eens appelcider maken.

Heb de vorige threads wat gelezen en ook reeds zaken opgezocht maar velen die het telkens op een andere wijze maken, vandaar dat ik hier eens wilde horen wat een simpel stappenplan is om zelf thuis cider te maken. Ik ben van plan om zowel appels van de boom hier te gebruiken en deels ook aan te kopen. Mijn doel is eigenlijk om een 'medium-zoete' cider te maken, dus niet te zoet.

Daarnaast had ik nog enkele specifieke vragen:

- Moet het appelsap gepasteuriseerd worden?

- Welke materialen zijn zeker nodig om dit een eerste keer uit te proberen?

- Hoeveelheden ingrediënten voor ca. 12 liter cider?

Antwoorden en tips altijd welkom!:)

• Welkom op het forum :thumbup:

Ik heb zelf enkel mislukte ervaringen met cider maar dat kwam volgens mij doordat het sap teveel wilde gisten bevatte. Ik zou het daarom voorzichtig pasteuriseren door het even naar 78° te brengen. Daarna laten afkoelen en dan kan het vergisten beginnen.

Om de hoeveelheid te bepalen voor het vergisten moet je rekenen op een hoofdgisting en een nagisting (lageren). Je zal na de hoofdgisting een goede liter verlies hebben aan gistsediment en dergelijke en neem bij het lageren nogmaals een halve liter. Hangt een beetje af van de gist- en lagerflessen die je gaat gebruiken, maar ik denk voor 12 liter cider je wel voldoende gaat hebben aan 14l sap.

Ik heb zelf enkel mislukte ervaringen met cider maar dat kwam volgens mij doordat het sap teveel wilde gisten bevatte. Ik zou het daarom voorzichtig pasteuriseren door het even naar 78° te brengen. Daarna laten afkoelen en dan kan het vergisten beginnen.

Om de hoeveelheid te bepalen voor het vergisten moet je rekenen op een hoofdgisting en een nagisting (lageren). Je zal na de hoofdgisting een goede liter verlies hebben aan gistsediment en dergelijke en neem bij het lageren nogmaals een halve liter. Hangt een beetje af van de gist- en lagerflessen die je gaat gebruiken, maar ik denk voor 12 liter cider je wel voldoende gaat hebben aan 14l sap.

Dank u wel voor het antwoord!

Als ik ervoor kies om het te pasteuriseren op 78°, voor hoelang laat ik dit dan op het vuur staan? Op sommige sites lees ik een 40-tal minuten en andere weer maar heel even..

Ik ga er inderdaad voor zorgen dat ik zeker genoeg appels heb, teveel is nooit niet erg :)

Ik dacht er ook aan om mijn materialen aan te kopen op homebrewshop als dit een betrouwbare winkel is?

• Het grote probleem is niet wilde gist maar oxidatie. Om appelsap te verkrijgen moet je de appels in stukken snijden en dan het sap eruit halen via persen of sap centrifuge. Een appel wordt direct bruin bij contact met lucht. Om dit te voorkomen moet je direct sulfiet toevoegen tijdens persen en of centrifugeren. Daarna moet je de zuurtegraad meten en corrigeren naar 7. Dit is niet de pH, maar de hoeveelheid zuur. Meten doe je met een titratieset. Als de zuurtegraad gecorrigeerd is, ga je gist toevoegen, die zal zeker aanslaan als je gecontroleerd vergist. Pasteuriseren is niet nodig, wel eventueel pecto enzyme om ervoor te zorgen dat je cider helder wordt.

Best even googelen voor een meer gedetailleerde handleiding.

• Ik heb al drie keer "cidreries" bezocht in Normandië, en daar laten ze de gekneusde appels eerst oxideren, en pas daarna worden ze geperst.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• "Na het vermalen gaat de pulp naar de ciderpers. In de pers wordt de pulp in lagen gelegd. Om het hier al te filteren wordt tussen de verschillende lagen vers stro gelegd, maar ook wel dekens van paardenhaar. Tussen deze lagen worden houten ramen geplaatst. Hierdoor ontstaan een z.g. “kaas”.

Dit is werk dat razendsnel moet worden uitgevoerd. Immers de pulp mag niet te lang aan lucht worden blootgesteld om oxidatie te voorkomen."

Citaat van http://ma-deuxieme-vie.com/frankrijk/31/374/0/cider

• Hey,

Zelf ben ik ook nieuw hier. Maar ik heb al wat ervaring met wat cider en bier en lees er wat lectuur over.

Een basis stappenplan is eigelijk vrij simpel

Een grote tip is dat je niet allemaal dezelfde appels moet gebruiken maar een mengeling van ongeveer 2/3 zuur en 1/3de zoet ( je kunt natuurlijk dit ook aan uw laars lappen, zoals ik). Maar gebruik toch verschillende soorten.

Je moet een manier vinden om uw appels te kneuzen/ prakken/ alles om sap eruit te krijgen.

Je kan je pulp erbij laten zitten voor je hoofdfermentatie (net zoals druiven) of eruit halen als je et zaakje niet vertrouwt.

Pasteurizeren van zoveel sap is wat moeilijker maar doenbaar. Das 75-78c voor 15-20 min en dan snel koelen (dacht ik). Eerlijk gezegd zou ik dit niet doen en gewoon wat sulfiet toevoegen na het prakken en 24u wachten tot je gist toevoegt. Dit is 1 gram per 10l. Voor een wat 'wildere' fermentatie voeg je de helft toe.

Om samen met sulfiet toe te voegen is er optioneel pectoenzymen als je meer suikers uit je appels wilt halen en helderde cider wilt.

Je fermenteert eerst in een grote brouwemmer. Dit duurt ongeveer een week tot 2 weken. Of tot je suikergehalte stabiel is. (Te meten met een hydrometer)

nadien hevel je over naar een gistingsfles voor te rijpen en klaren. Je kunt ook het pulp uitpersen met een (propere) keukenhanddoek/kaasdoek/kussensloop/perszak/etc.

Laat het klaren/rijpen voor een aantal weken/maanden.

Proef eerst eens om te zien of het uw bevalt qua suikergehalte. Je kunt dit wijzigen met onvergistbare suikers. Sorbitol,stevia en andere kunnen hiervoor dienen (tip. Als je er enkele peren bijgooit in je hoofdvergisting komt je cider ook zoeter uit omdat peren sorbitol bevatten, en peren zijn ook lekker).

Bottel in sterke flessen. Champagne of cider flessen.

Voeg desnoods extra suiker bij uw cider en bottel dan voor wat bubbels te hebben. Let wel op met de hoeveelheid suiker. Ik heb een hydrometer hiervoor en hoef als ik op tijd erbij ben geen suiker toe te voegen.

Dit is zo de basis. Vrij lange uitleg. Sorry hiervoor.

Indien er nog specifieke vragen zijn wil ik ze wel beantwoorden.

Veel succes

Een cider maken staat bij mij voor een dezer op de agenda. Ik wil het heel simpel aanpakken met gist en appelsap en kijken waar ik daarmee uitkom.

Bedankt,

Met appelsap uit de supermarkt kan je zeker goede resultaten bekomen maar je moet wel opletten met welke soort je neemt. Degene met sulfiet in zullen nooit beginnen met fermenteren omdat de sulfiet dat ze gebruiken er stabiel inzit.(keb dat op de harde manier ontdekt). En die waar ze ascorbinezuur aan toevoegen om te bewaren en aan te zuren komen extreem zuur uit omdat de suikers die ze tegenwerken verdwijnen.

Soms kunnen troebele appelsappen troebel blijven omdat ze met iets bewerkt zijn. Maar ze zijn nog steeds drinkbaar.

Ik bekwam goede resultaten van zon groot pak van 5 of 3 liter van bij de appelboer. Dit sap is enkel gepasteuriseert en slaat meestal kristalhelder neer.

• Zelf zoet ik niet aan, kben eerder voor de kurkdroge ciders. Als ik dan toch iets zoeter wil kap ik er meestal wat peren in. Ander kun je een onvergistbare suikers toevoegen. Sorbitol weet ik zeker dat ie niet vergist. Brouwland verkoopt ook cidergisten met sorbitol in voor zoete of halfzoete ciders.

Hergisten op fles werkt altijd goed mits je wat extra suiker toevoegt want cidergist is ongeveer etzelfde als champagnegist en gaat door glucose en fructose alsof et niets is en gist vrij vaak kurkdroog uit. Of je volgt sterk op en je bottelt op tijd. Bottel in sterke flessen want de druk die ontstaat is groot.