Saison de laatste stuiver.

There are 34 replies in this Thread. The last Post () by Brucero.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Zaterdag na de hittegolf maar weer eens buiten bijwarmen met een Saison. Deze zal vergist worden op minimaal 26 graden, veel warmer zal mijn klimaatkast niet kunnen.

De vlamuit hoppen zijn deels restjes, vandaar een beetje vreemde keuze.

De voorverwarmde stroop gaat er in na vlamuit, even opgelost in een aparte pan met met heet wort zodat ik die goed kan oplossen. De brouwketel is dan te vol met de koelspiraal en hop om goed te kunnen roeren.

Koelproblemen zijn er niet, ik koel maar tot 27 graden. Dat moet wel een flinke hoeveelheid water besparen.

De naam komt van een herberg die hier bijna 100 jaar geleden in de straat heeft gestaan, "de Laatste Stuiver".

Basis

OmschrijvingWaarde

KenmerkCB0064

Naam receptSaison De laatste stuiver.

Brouwdatum25-07-2018

BierstijlSaison

Volume22.0 l

Begin SG1.045 SG

Berekende kleur (Morey)14 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)25 IBU

Brouwzaalrendement80.0 %

Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten

HoeveelheidIngrediënt

22.00 lWater uit Velsen

0.50 gCaCl2

3.00 gCaSO4

3.50 mlMelkzuur

1.00 gMgSO4

8.64 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water

CaMgNaHCO3ClSO4

76 mg/l23 mg/l68 mg/l145 mg/l91 mg/l144 mg/l

Vergistbare ingrediënten

HoeveelheidNaamMouterijKleur%

3.18 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC75.2 %

0.43 kgSpelt moutWeyermann5 EBC10.2 %

0.29 kgBlackSwaen Honey BiscuitDe Swaen85 EBC6.8 %

0.33 kgDadel-Peer-AppelstroopZandhaas Molen30 EBC7.8 %

Maischschema

OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

Amylaserust64.0 °C1 min.90 min.5.6 l/kg

Uitmaischen78.0 °C14 min.10 min.5.6 l/kg

Hop

HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU

18.0 gGolding East Wellbellen6.3%90 min.14.3 IBU

22.0 gFugglebellen5.8%15 min.7.5 IBU

4.7 gGolding East Wellbellen6.3%15 min.1.7 IBU

4.7 gSaphirbellen3.5%15 min.1.0 IBU

47.0 gCentennialbellen8.5%0 min.0.0 IBU

9.0 gSaaz (bellen)bellen3.3%0 min.0.0 IBU

8.9 gHallertau Mittelfrüh (Bloemen 2.8)bellen2.8%0 min.0.0 IBU

Overige ingrediënten

HoeveelheidNaamTypeGebruik

2.20 gIers mosklaringsmiddelkoken

3.00 gPeperkorrels Wit gemalenspecerijkoken

4.40 gYeast Nutritiongistvoedingkoken

Gist

HoeveelheidNaamType

10.0 gFrench Saison Ale (M29)bovengist

Vergisting

KenmerkWaarde

Starttemp. vergisting26.0 °C

Max. temp. hoofdvergisting26.0 °C

Eind temp. hoofdvergisting26.0 °C

Eind SG hoofdvergisting1.000 SG

Schijnbare vergistingsgraad100.0%

Temp. nagisting26.0 °C

Temp. lagering20.0 °C

• Ik denk dat het wel meevalt, brouwhulp rekent 0 IBU voor alle vlamuit hop. daar komt echt wel bitterheid van. Maar de bitterhop staat inderdaad wat zuinig en ik ga die toch nog wat verhogen.

Als ik al die vlamuit hoppen op 5 minuten zet komt er 10,5 IBU bij. Ik ga ook niet meteen koelen in verband met die stroop die ik eerst ga oplossen met heet wort wat net van de kook af is. Het zal in werkelijkheid 5 IBU zijn wat erbij komt schat ik.

Voor de grap laatst een bier gebrouwen met alleen vlamuit en whirlpool hoppen, die is toch best nog wel bitter geworden. Dat was wel veel meer als dit, zo'n 9 gram / liter. Die brouwprogramma's moeten dat duidelijk nog leren berekenen.

• Het is inderdaad een zachtere bitterheid en fruitiger. Samen met de normale bitterhop denk ik dat het wel goed gaat uitpakken in een Saison. Een versie met minder hop op het einde had ik al eens gebrouwen en die was bitter genoeg, maar mocht wel meer hopsmaak en aroma hebben.

Dat waren dan wel andere hoppen, maar het idee is hetzelfde, alleen nu meer hop. Meer late hoppen vind ik in lichte bieren wel prettig.

• Ja die peper, eerder al eens geprobeerd maar dat was niet waarneembaar. 6 gram weet ik nog niet, maar 1 gram op 10 liter is tekort, dus nu 3 / 10 liter. Het ligt natuurlijk ook aan de soort en mag ook weer niet teveel zijn.

Spelt en de honey biscuit is beproefd en in orde gevonden.

• Zo, vandaag gebrouwen. Het recept heb ik nog bijgewerkt, het is ook 3 IBU meer bitter geworden. Verder de peper gehalveerd, maar of dat nu achteraf nodig was??. We zullen zien.

Koelen tot 27 graden ging toch niet zo vlot als ik gedacht had, het water is hier al boven de 20 graden. Maar er staat ruim 18 liter wort van precies 1.045 in de gistkast bij de verarming.

Volgend project, een donkere en zwaardere herfst Saison.

• Afgelopen zaterdag deze gebotteld. Eind SG is 1.002 geworden. Er is niet echt peper te proeven, dus ik had toch beter wat meer en zwarte moeten gebruiken. Door de stroop ook niet helder, maar dat vind ik prima met een Saison, de smaak is in ieder geval goed en veelbelovend.

• Hallo Mbroek,

ik merk dat je Swaen mouten gebruikt. Onze Reynaert gilde heeft die vanaf nu ook in voorraad, naast deze van Dingemans die we al meer dan 25 jaar op stock hebben. Die Swaen blijkt een klein beetje competitiever in prijs te zijn.

M'n vraag, ook aan anderen die het ervaren hebben:

Proef jij verschillen in bijv. pilsmout tussen de Swaen en Dingmans, mocht je beiden al gebruikt hebben?

PS:wat is je voornaam?

• Ronnie wrote:

Proef jij verschillen in bijv. pilsmout tussen de Swaen en Dingmans, mocht je beiden al gebruikt hebben?

Wij zijn ook van Dingemans naar Swaen overgeschakeld omdat die een paar euro goedkoper was voor een 25kg zak, maar ondertussen is Dingemans ook terug in prijs gezakt (MD was 23,95€ en nu 22,75€ en 21,75€ voor Swaen). In ieder geval hebben wij nooit een smaakverschil waargenomen, maar om eerlijk te zijn hebben we ook nog nooit een -+100% pilsmout bier gebrouwen...

• Hi Ronnie,

met de basismouten zijn de verschillen minimaal, maar ik heb ook nooit echt de twee mouten in een simpel recept vergeleken. De speciaalmouten zijn wel anders van smaak, en sommigen zijn totaal niet te vergelijken met min of meer vergelijkbare mouten van andere mouterijen. Hiervoor moet je dus bewust keuzes maken.

Wat mij wel opvalt is dat er minder te grote of te kleine korrels zijn, maar dat vergelijk ik dan met kleinere verpakkingen van Brouwland/Brouwmarkt. Maar hier op 20 minuten afstand kan ik voor een goede prijs Swaen mout halen.

groeten, Chiel Broek :)

• OK, Chiel, bedankt, da's duidelijk.

Van Dingemans zijn ook de verschillen in korrelgrootte bij Pils- Pale en Munichmout zeer klein als ik ze vergelijk met bijv Castele Maltings,deze laatste heeft grotere afwijkingen.

• Kan je daar de mout rechtstreeks gaan kopen per 25kg?

• David, ben je nog bij de gilde? de prijzen zijn:

Pils Swaen: per 25kg: 20€€, per 5kg 6€. Pils Dingemans per 25 kg: 21€, per 5 kg 6,40€

zelfde voor Pale.

Dat was in Juni, Ondertussen zal dinges ook omlaag gegaan zijn.

Zou me niet verwonderen dat ze volgend jaar bij Dinges blijven.

• David, ben je nog bij de gilde? de prijzen zijn:
    Pils Swaen: per 25kg: 20€€, per 5kg 6€. Pils Dingemans per 25 kg: 21€, per 5 kg 6,40€
    zelfde voor Pale.
    Dat was in Juni, Ondertussen zal dinges ook omlaag gegaan zijn.
    Zou me niet verwonderen dat ze volgend jaar bij Dinges blijven.

Nee Ronnie, sinds dit jaar geen lid meer. Ik ben nog op zoek naar een gilde in d’ardennen?

• OK, Chiel, bedankt, da's duidelijk.

Van Dingemans zijn ook de verschillen in korrelgrootte bij Pils- Pale en Munichmout zeer klein als ik ze vergelijk met bijv Castele Maltings,deze laatste heeft grotere afwijkingen.

Inderdaad ook mijn ervaring met de Castle mouten die ook regelmatig onder de Brewferm naam verkocht worden. Met Dingemans en Weyermaan zijn ook de verschillen klein.

• Ik denk dat als je een ton wilt hebben dat je niet tot Eindhoven hoeft te rijden maar dat de poort van de mouterij gewoon voor je opengaat.

Ik heb altijd 4 ton mout op voorraad.... ^^ (Sorry Chiel, ik weet het, het is geen + bijdrage aan het forum, maar kon het niet laten... 8o:angel:)
    mouttonnen.jpg

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Dingemans pilsmout kost bij Van Der Kooy slechts 19,37€ per zak als je 100kg afneemt en slechts 16.14 € per zak als je per ton afneemt :thumbup:
    Enkel even tot achter Eindhoven (Beek en donk) rijden :(

Veel te ver! Voor één persoon komt dat duur uit want benzine is duur.

En ocharme zoveel brouw ik niet meer per jaar.

De prijzen bij de gilde zijn hun verkoopprijzen en ik gun de gilde dat beetje winst. Tenslotte moeten ze hun lokaal onderhouden en ook verwarmen in de winter.Ook de verzekering is een pak geld tegenwoordig!

Zij gaan steeds de aankoophoeveelheden spreiden opdat iedereen die in het voorjaar wat koopt ook vers goed zou hebben.

• Persoonlijk zorg ik voor de moutaankoop bij ons op de gilde, en ben dus ook op de hoogte van de inkoopprijzen.
    En persoonlijk ben ik teleurgesteld dat de gilde(s) niet voor hun leden net niet onder de reguliere marktprijs willen gaan, hoewel ze dat dus wel duidelijk kunnen.X(
    Hier onder de prijzen afgehaald bij de mouterij vorig najaar:
    Een zak pils mout kost incl. BTW bij:
    Dingemans 14.70€
    Swean 14.97€
    Castel 13.52€
    Een zak Pale mout kost incl. BTW bij:
    Dingemans 15.37€
    Swean 16.58€
    Castel 14.04€
    Een zak Tarwe mout kost incl. BTW bij:
    Dingemans 16.09€
    Swean 16.49€
    Castel 13.70€
    Een zak Munchner mout kost incl BTW bij:
    Dingemans 15.49€
    Swean 16.58€
    Castel 14.25€
    Je moet daar natuurlijk ook nog wat transportkosten bij tellen, en als er paletten afgeleverd worden met verschillende mouten op rekent men daar ongeveer 20€ per gemengde palet voor aan.
    Zo betalen wij 250€ voor het transport maar dat is dan wel voor 350 zakken dus de transport kost is < 1€ per zak.
    Er meestal 2 gemengde paletten met speciale mouten bij wat 40€ aan extra behandelingskosten zijn, maar per zak omgerekend op de totale bestelling is dit dus ocharme 0.11€ extra.
    Je kan de gildes hun winst gunnen, maar momenteel zitten ze gewoon boven de verkoop prijs van de brouw winkels.
    Zeker als deze brouwwinkels een opendeurdag hebben!!
    Als je de inkoop prijzen bekijkt incl. de extra kosten, kan je enkel vaststellen dat er nog voldoende marge is om nog winst te maken en toch onder de marktprijs te blijven voor de gildes.
    En bij de brouw winkels is die mout dan soms ook nog aan de deur geleverd.
    Onderstaand een prijs vergelijk dat ik gemaakt heb in het voorjaar.

Stof tot nadenken.

• Serge, ik snap wat je wil zeggen, maar de promoties niet meegeteld in de verschillende brouwwinkels (kan je niet vergelijken volgens mij), is jullie gilde toch de goedkoopste met de 20€ voor alle mouten?

Zelf koop ik mijn mout gewoon bij Brouwland of Brouwmarkt, hangt een beetje af waar ik net andere dingen ook heb besteld. Kost een paar euro meer, ik weet het, en ze pakken er schandalige winstmarges op, weet ik ook, maar het gemak wil ook wel iets en gaan rondrijden voor een zak pils- of palemout daar ben ik wat te gemakzuchtig voor :)

• Serge, ik snap wat je wil zeggen, maar de promoties niet meegeteld in de verschillende brouwwinkels (kan je niet vergelijken volgens mij), is jullie gilde toch de goedkoopste met de 20€ voor alle mouten?

Bij ons wordt de gezamenlijke moutaankoop 1 maal per jaar gehouden, Er is op de gilde maar een beperkte stock en die is eigenlijk om de nieuweling mout te kunnen aanbieden en om leden een beetje verder te helpen in nood.
    Dus je moet bij ons op de gilde je mout in een keer inslaan voor het ganse jaar (dat is toch de bedoeling), dat je dat nu via de gilde doet in november of tijdens een open deur in het voorjaar bij een brouwwinkel, eigenlijk is het het zelfde. :-/

• Nee Ronnie, sinds dit jaar geen lid meer. Ik ben nog op zoek naar een gilde in d’ardennen?

Ik heb es gezocht, maar denk dat de gildes in Wallonië erg schaars zijn.

Ik meen me te herinneren, van lang geleden, dat er daar ten zuiden van Luik iets is of was.

Wat ge best doet is eens contactnemen en de vraag stellen op een franstalig forum. (in 't frans, dat kunt ge allicht nu al enkele jaren in de Walepayie woont?

Een forum waar ik in de beginjaren van Belgische forumactiviteit ook al es zat is :

https://www.brassageamateur.com/forum/

voor materiaal zijn er eventueel malteries, dichtst bijzijnde is voor jouw een verdeler: Louvain la Neuve, daarna Arlon 107 km 1.27 uur.

Anders moet je naar Malterie du chateau in Belleuil 154 km! Dinges in Stabroek 175 km vanuit Durbuy.

Malterie de France heeft er her en der maar ze zijn allemaal heel ver Metz vanaf 199km de grootste in Vitry-leFrançois, 186km ...

• Merci Ronnie voor de info, het forum van brassageamateur volg ik al een paar jaar.