Explosie flesjes - Wat als het te laat is?

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Graag jullie idee:

Zondag werd er gebotteld en op woensdag ligt er een gesprongen flesje tussen de anderen. :scream:

Om te testen of er sprake is van een zwak flesje of hoge druk een kroonkurk voorzichtig opgelicht en ja hoor. Mega veel druk.

Ik zou nu graag weten hoe jullie hier mee omgaan? Hoe de andere flesjes redden van de ondergang?

De oorzaak doet er in dit onderwerp (mijn inziens) niet toe. Dat is stof voor een ander onderwerp ;-)

Graag hier enkel mogelijke oplossingen.

Zelf dacht ik om regelmatig wat druk van alle flesjes af te laten en dan als alle druk eraf is nieuwe kroonkurken te plaatsen.

De flesjes nu volledig opendoen zal gegarandeerd gushers geven.

• Bier ijskoud wegzetten en de kroonkurken verwijderen (minder kans op gushing)

Nieuwe kroonkurken er los op laten liggen om geen vuil in je flesjes te krijgen en wanneer de hevigste druk eraf is opnieuw kurken (+-5a10' gok ik).

Ooit eens te vroeg gebotteld en druk aflaten per flesje is echt monnikenwerk zo heb ik het toen gedaan en het werkte wel.

• Ik denk toch druk aflaten en niet in een keer de dop er af. Afijn, gewoon eentje proberen en als dat niet gaat eerst de druk gaan aflaten.

Zodra je een flesje opem hebt zou je het SG eens moeten meten, die is vast veel lager als toen je ging bottelen.

• Deze morgen in garage een geëxplodeerd flesje gevonden, de bodem stond nog in de bak.

Verschillende flessen van dit lot waren TE HOOG (dus te veel bier erin) gebotteld .

Ik heb van het hele lot de kroonkurk eventjes pscht laten doen.

Vanavond nog eens, dat helpt, heb dit in 2005 (denk ik) ook es gehad op 1 lot. Het lot zal vermoedelijk nog wat onvergiste restsuikers hebben gehad bij het bottelen waar dan 8 gram gegeven is.

Je suis Charlie

In de hel is geen Bier,
    Daarom brouw ik het Hier!

• Je kan met handschoenen en een veiligheidsbril alle kroonkurken een beetje lichten zonder hem er helemaal af te wippen. Zodra je een SIS hoort, stoppen met lichten.

Je zal zien dat de hals zich vult met schuim. Dagelijks even lichten tot SIS herhalen, tot je een fles kan openen zonder dat het bier er uit spuit.

Volgende keer maximaal 7g/L bottelsuiker gebruiken, en het bier voldoende lang laten gisten en lageren. Geduld is een schone deugd, en wordt altijd beloond.

• Allemaal al bedankt voor de antwoorden.

Ik vrees dat ik ze dus allemaal af en toe ga moeten lichten tot de meeste druk er af is.

Ijskoud wegzetten gaat niet lukken. Zeker niet bij het huidige weer ;-)

Veiligheidsbril had ik al aan gedacht maar misschien beter met handschoenen...

De dop er in 1 keer afhalen gaat volgens mij voor serieuze gushers (en dus veel verlies) zorgen. Dan maar liever het monnikenwerk om ze regelmatig wat te lichten. Nadien misschien best toch ook een nieuwe kroonkurk of zouden jullie dit zo laten?

• Die keer dat ik dit gedaan heb, heb ik toch nieuwe doppen geplaatst. Sommigen zaten zo ruim dat ze zonder sleutel van de fles af te halen waren.

Toch zou ik ze zeker voor de eerste paar keer echt koud zetten, in ieder geval de temperatuur minstens 10 graden omlaag, veel veiliger voor de omgeving.

• Flesjes zo koud mogelijk zetten (-1° a 2°C) gedurende een nacht, dan en duimspijker door de kroonkurk duwen en er in laten zitten en terug overnacht laten staan (best in een bak durven soms een beetje schuimen) bij deze koude temperatuur. De volgende ochtend kan je proberen deze af te trekken en nieuwe kroonkurken op te zetten, lukt het nog niet om ze af te trekken en terug nieuwe kroonkurken op te doen dan even met de duimspijker draaien en nog een nacht laten staan. Door het gebruik van een duimspijker maak je een kleine fit waardoor de CO2 langzaam kan ontsnappen, door de hele koude temperatuur blijft er genoeg CO2 opgelost in je bier

• Zelf heb ik die ervaring niet Ronnie. Bij mij gingen ze toch wat slapjes op de fles zitten. Met een losse dop liet ik nog een tijdje koolzuur ontsnappen, dat zie je wel aan het bier wanneer de nieuwe dop er op kan.

En zoals al eerder aangehaald, er blijft genoeg koolzuur in het bier, het is er niet zomaar uit. Net als een goed getapt bier. dat is ook niet meteen plat.