Tijd voor nog eens een batch Red Karma te brouwen

There are 7 replies in this Thread. The last Post () by Serge.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Gezien de voorraad van deze standaard amberkleurige Tripel(isch) weer bijna op is, zaterdag nog eens een batch brouwen.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

OmschrijvingWaarde

Naam receptRed Karma

BierstijlTripel

Volume30,0 l

Begin SG1,077 SG
    Eind SG1,020 SG

Berekende kleur (Morey)24 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)38 IBU

Brouwhulp Brouwzaalrendement77,0 %

Kooktijd70 min.

Water en brouwzouten

HoeveelheidIngrediënt

27,80 lMaisch

4,50 gCaSO4

1,30 mlFosforzuur

1,30 gMgSO4

1,80 gNaCl

14,03 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water

CaMgNaHCO3ClSO4

100 mg/l12 mg/l39 mg/l111 mg/l76 mg/l201 mg/l

Vergistbare ingrediënten

HoeveelheidNaamMouterijKleur%

3,04 kgExtra Pale Premium PilsnermoutWeyermann2 EBC31,6 %

2,03 kgGemoute haverCastel malting2 EBC21,1 %

2,03 kgCara Red 40-50 EBCWeyermann50 EBC21,1 %

1,30 kgTarwemout licht 3 EBCBrewferm3 EBC13,5 %

1,22 kgOngerafineerde rietsuikerSupermarkt10 EBC12,7 %

Maischschema

OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

Beta-amylaserust62,0 °C1 min.40 min.3,3 l/kg

Alfa-amylaserust72,0 °C20 min.30 min.3,3 l/kg

Uitmaischen78,0 °C5 min.5 min.3,3 l/kg

Hop

HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU

12,7 gStyrian Goldingspellets4,8%70 min.5,1 IBU

112,5 gStyrian Goldingspellets4,8%15 min.21,6 IBU

114,0 gSaazpellets3,4%10 min.11,3 IBU

Overige ingrediënten

HoeveelheidNaamTypeGebruik

2,80 gAntioxin STBandersmaischen

4,50 gBeer Yeast Nutrient Blendgistvoedingkoken

30,00 gKorianderzaadspecerijkoken

30,00 gSinaasappelschil, zoetspecerijkoken

6,00 gSupperMoss HBklaringsmiddelkoken

0,80 gAntioxin SBandersoverhevelen

0,80 gAntioxin SBandersbottelen

1,50 mlTetrahop goldandersbottelen

Gist

HoeveelheidNaamType

40,0 gSafBrew Specialty Ale (T-58)bovengist

1,0 gSafBrew Specialty Ale (T-58)bottelen

Vergisting

KenmerkWaarde

Starttemp. vergisting17,0 °C

Max. temp. hoofdvergisting20,0 °C

Eind temp. hoofdvergisting20,0 °C

Temp. nagisting22,0 °C

Temp. lagering1,0 °C

Na enkele maanden rust eerst de installatie eens grondig reinigen, en het wordt een echt brouw weekend zondag brouwen we nog een biertje. :thumbup:

• Kort brouw verslagje:

Op vrijdag lekker aan het stoeien geweest met Maria's supercleaner (Horeca detergent om kippenkramen te ontvetten) en Starsan als zure laatste anionische spoeling om de RVS terug mooi te laten glimmen.
    Heerlijk buiten in de zon spelen met water wat kan er nog leuker zijn met dit weer.
    Tegen de avond uitgeput maar voldaan en alle brouwapparatuur en het brouwhuis spic en span :)

Zaterdag ochtend vroeg wakker geworden wegens de tropische hitte, niet gewacht op de assistent uit het verre Ename en maar begonnen om 05h00 in de ochtend!!

Het brouwen zelfs, is zonder problemen verlopen enkel het koelen tot 17°C was een onmogelijkheid daar het water uit de kraan al een temp van 20°C had.
    Dus gekoeld tot 23°C en de wort verder gekoeld in de gist kast in het gistvat.
    Omdat ik de volgende dag terug zou brouwen was er dit maal niet zo veel opkuis en gerommel alles mocht immers blijven staan tot de volgende dag.

Gezien bovenstaande hadden we dus vroeg gedaan (14h00) dan maar naar Stijn (Stijn 26) zijn popup bar wat lekkere biertjes gaan drinken.

Tegen de de avond als de wort op 17°C was de gist toegevoegd.
    Ondertussen staat die lekker te vergisten (is eigenlijk al over de piek heen).

Bij deze een dikke Merci aan Herman dat die zo vriendelijk was om een handje te komen helpen, Je moet het maar doen 120km rijden om je collega brouwer te gaan helpen. :thumbup:

En de Biertjes bij Stijn waren ook lekker :bier:

• Ja, wie om 5:00u begint met brouwen kan niet tot stuk in de namiddag bezig blijven hé... Was natuurlijk ook tamelijk laat als ik toe kwam, rond 10:30u denk ik. Maar geen nood, ik heb echt genoten van mijn dagje, is altijd leuk vertoeven bij onze Serge, ook blij dat we de Stijn eens ontmoet hebben en zijn lekker (en andere) biertje(s) kunnen proeven heb... :thumbup::bier:

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Serge, uit interesse:

ik zie dat jij maar 1gr gist gebruikt bij het bottelen. is dat voldoende?

En pas jij dit aan afhankelijk van type bier

Ik gebruikte tot nu altijd een volledig zakje als bottelgist. Leek me logisch.

maar als je er over nadenkt is een kleiner volume misschien voldoende en als ik gist kan sparen, waarom niet hé

• Bij het bottelen is 0,4 a 0,7 g bottelgist per 10 liter bier normaal voldoende. Daarmee heb je genoeg gist om de bottelsuiker om te zetten naar alcohol en co2. Het teveel aan gist dat je hier toevoegt bij het bottelen, zorgt achteraf alleen maar voor extra sediment in uw flesjes.

• Ik gebruik bij het bottelen standaard 1 gram of zelfs minder De fermentis F2 schrijft 2 a 7 gr/100l voor maar zelfs 1 gr per 100l is al voldoende.
    Maar ik maak het me makkelijk en gebruik gewoon telkens 1 gr (mijn brouwels zijn gemiddeld tussen de 20 a 40l)