Hergisting bij deze hoge tempraturen

There are 12 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Bezig met een IPA aan het hergisten op fles.

Waar deze staat is het momenteel dag/nacht 25,5/26° en dit zal waarschijnlijk nog een beetje stijgen de komende dagen.

Is dit een probleem voor mijn hergisting op fles met de F2 die maar een range aangeeft van 18-25°? Beter in mijn kelder plaatsen waar het momenteel 20° is?

• Niet twijfelen, naar de kelder.

Tijdens de gisting kan de temperatuur hoger zijn dan de buitentemperatuur, en dan ga je echt wel over de limiet van wat goed is voor de gist. Je keldertemperatuur daarentegen is ideaal.

• Die 18-25 is de ideale temperatuur voor de F2, bij 26 graden zal die niet ineens stoppen.

De hergisting temperatuur is bij voorkeur dezelfde of iets hoger dan je hoogste vergisting temperatuur. Het is wel vlot klaar met deze temperaturen. Een fles met meter er op liet kortgeleden zien dat de hergisting in 5 dagen klaar was.

Nu die al zo warm gestaan heeft zou ik gewoon na een week hergisten de koele ruimte pas opzoeken.

• Niet alleen bij het hergisten maar ook voor de hoofdvergisting..vandaag een saison gebrouwen met een mix van dupont en blaugies gist. .die -"zoals vroeger"- omdat mijn vergistkast bezet is , zal vergisten aan kamertemperatuur, dus tussen de 25 en 30 graden..ik begrijp dat als er 1 gist is die dat aabkan, het wel deze belgische saisons zijn..recept trouwens met 25 procent speltmout ..naar het voorbeeld van blaugies saison d'epeautre , die zijn saison bij 30 graden zou vergisten en die op 4 dagen hoofdvergisting al klaar zou zijn..we zullen zien, zei de ....

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk