Weyermann pale ale mout

There are 9 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Voor mijn laatste brouwsel heb ik voor de eerste maal gewerkt met weyermann (pale ale) mout. Ik heb er een SmaSh bier mee gemaakt in combinatie met fuggles hop en safale S-04 gist.

Een maischschema (met hetzelfde brouwwater) toegepast zoals ik gewoon ben ( inmaischen op 63 a 64 graden voor 45 min en dan rustig naar 72 graden voor 20 minuten en tenslotte 5 min op 78 graden uitmaischen). Daarna filteren, spoelen, koken en koelen zoals ik dat al vele keren voorheen gedaan heb. Een vlotte vergisting van een weekje op 18 graden in het gistvat, gevolgd door een rustperiode van een week op dezelfde temperatuur. Daarna alles nog een week op 3 a 4 graden gehouden voor bottelen ...... en dan komt het grote verschil met mijn vorige bieren die met Belgische mouten werden gemaakt...... het bier blijft troebel en lijkt niet te willen uitklaren (geen gist maar eiwit troebel). Nu al bijna een maand gebotteld, lekker, mooi op druk en een zeer goede, stabiele schuimkraag. Enig minpunt : troebel.

Heeft deze mout een ander maischschema nodig?

• Nee dat was het nog niet. Bij het lageren was enkel het bovenste deel behoorlijk snel helder (zo'n 5 a 10 cm in een volle 15 liter mandfles), maar het troebele gedeelte zakte niet verder uit. Ik dacht dat het wel in orde zou komen op fles, maar voorlopig is dit dus nog niet het geval.

• Ik wacht zelf altijd tot het in de lagerfles goed uitgezakt en en hevel dan eerst het heldere bier over naar een bottelemmer.

Maar uiteindelijk zal je bier in de flessen ook wel helder gan worden, er komt alleen wat meer depot in je flessen.

• Het stoort me nu niet echt hoor dat het bier nog niet helder is. Waarschijnlijk zal de troebel ooit wel wat uitzakken. Het bier smaakt trouwens superlekker en het niet makkelijk helder worden was gewoon een vaststelling t.o.v. eerder gebrouwen bieren die met hetzelfde brouw recept/schema veel eerder helder werden. Ik vroeg me gewoon af of Duitse Weyermann mouten misschien minder gemodifieerd zijn en zo een ander maischschema vragen.

Zo ziet het er dus momenteel uit:

• ZIet er toch fraai uit hoor. Er zijn natuurlijk wel verschillen tussen de mouterijen, maar over het algemeen zijn de basis mouten allen wel gelijk, zeker als het om maischen gaat.

Waar je misschien wel nog verschil kan ziet is de grootte van de korrels wat invloed kan hebben op je schroot resultaat. Zou in theorie niet veel uit mogen maken.