Een eerste brouwdag met de easybrew, vol frustraties

There are 50 replies in this Thread. The last Post () by oridan.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik heb vandaag afgetapt om mijn SG te meten, dat is mooi op de door brouwhulp berekende 1006SG uitgekomen. Dus dat is allemaal goed gelopen, nu ben ik toch ook aan't denken om over te hevelen naar mijn bottelvat ipv de kraan te gebruiken. om zo toch nog een deel van het bezinksel eruit te laten. mijn rendement zal lager liggen, maar ik denk dat dit enkel ten goede zal zijn aan de smaak.

Ik hevel altijd van gistvat naar lagervat en van lagervat naar bottelvat met een hevel met op het inox buisje een droesemkapje die niets bezinksel meepakt.

• Als ik eerst zou lageren, zou ik ten vroegste volgende maand kunnen bottelen. Ik zou denken dat tegen dan mijn gist niet meer actief is, en ik dus weer extra gist moet toevoegen om te hergisten op fles? of ben ik hierin fout?

Mijn vorige 3 keer had ik telkens gewoon gebotteld na 2 weken vergisting, vandaar dat ik dacht dat het zo hoorde...

Ik heb toen inderdaad niet echt gelet op de helderheid van het bier.

brouwerwaldonk ik heb zelf inderdaad ook een droesemkap op m'n hevel staan (zo'n type auto syphon) is altijd al heel handig gebleken inderdaad

• Als ik eerst zou lageren, zou ik ten vroegste volgende maand kunnen bottelen. Ik zou denken dat tegen dan mijn gist niet meer actief is, en ik dus weer extra gist moet toevoegen om te hergisten op fles? of ben ik hierin fout?

Mijn vorige 3 keer had ik telkens gewoon gebotteld na 2 weken vergisting, vandaar dat ik dacht dat het zo hoorde...

Ik heb toen inderdaad niet echt gelet op de helderheid van het bier.

brouwerwaldonk ik heb zelf inderdaad ook een droesemkap op m'n hevel staan (zo'n type auto syphon) is altijd al heel handig gebleken inderdaad

Het is niet omdat je lagert, dat je niet voldoende gist zou hebben voor de hergisting op fles. Het is pas als je bier na het gisten en lageren kraakhelder is dat de kans bestaat dat er te weinig gist in zit om te hergisten zonder toevoeging van nieuwe gist. Is je bier nog troebel door zwevende gist heb je zeker genoeg gist om de hergisting op gang te brengen.

De bottelgist moet enkel gewone suiker kunnen omzetten terwijl de hoofdgisting maltose en maltriose moet aankunnen. Trouwens voor de hergisting heb je maar heel weinig gist nodig.

Even een voorbeeld, voor mijn hoofdgisting gebruik ik ongeveer een kleine 10.000 actieve gistcellen in elke ml wort (ik heb een telkamer waarmee ik gisten kant tellen).

Als ik bottel is mijn bier doorgaans heel helder en als ik een telling doe vind ik zeer weinig gistcellen, daarom gebruik ik gewoonweg altijd een verse mini starter. De dag voor ik bottel maak ik een startertje van 10 ml en voor elke 8 liter bier gebruik ik 1,5 ml starter. Ongeveer een dag of 10 na de warme hergisting verhuisd het bier dan naar de kelder.

Teveel bottelgist geeft een dikke laag bezinksel die meekomt bij het schenken en meestal willen we helder bier in ons glas.

Schol.

• Gewoon in een labo flesje van 30ml, heel sterk dik glas.

Die flesjes gebruik ik ook als schuine buis, om uitstrijkjes te maken. Ze zijn veel sterker dan die buisjes met schroefdraad, die barsten nogal vlug als ze nat zijn en je met vlam er aankomt.

Hier verkrijgbaar ze komen op 1 euro met schroefdop.

• update: ik heb zondag overgeheveld naar een ander vat voor de lagering en dit vat staat nu bij zo'n 10°C in de ijskast, had ergens op de fora deze temperatuur tegengekomen, maar terwijl ik het nu typ vraag ik me eigenlijk af waarom ik die temperatuur heb genomen voor de lagering, en niet mijn ijskast zo koud mogelijk gestuurd heb...

Als ik dan terug tijd heb rond 25 augustus kan ik dan eindelijk gaan bottelen