Een eerste brouwdag met de easybrew, vol frustraties

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Gisteren de eerste keer mijn EasyBrew 30 gebruikt. wat begon als leuk en ontspannend is uiteindelijk uitgedraaid op frustraties...

Het programmeren van de ketel en de brouwstappen zijn allemaal goed doorlopen, het was echter vanaf het koelen dat de frustraties begonnen.>:P

Tijdens het begin van het koelen zag ik plots in een ooghoek een zwart brokje passeren, ik had m'n zeefje te laat vast, met als resultaat dat ik dus al super gestresseerd :@was omdat er mogelijks een vlieg in het wort zat.

Het koelen verliep relatief vlot, dus begon ik maar aan overhevelen naar het gistingsvat.

Ik had het eigenlijk al kunnen weten, en het anders moeten aanpakken, door bvb. van bovenaf af te hevelen, maar door geen hopspider/hopzak te gebruiken bij de hop pellets was dit één grote troep in de ketel en amper over te hevelen. de bazooka filter zat al na 1 minuut verstropt, dus maar overgeheveld door een zeef om toch de meeste 'drap' eruit te krijgen.:(

Tijdens het overhevelen begon ineens de temperatuur in de ketel terug op te lopen... onderin was dus wel gekoeld, maar bovenaan zat nog een laag met warm wort.

Alles dus uiteindelijk overgeheveld het vergistingsvat in, en puur uit stress, zonder nadenken, direct het gist erbij...X_X

Bleek achteraf met de temperatuursonde die ik op het vergistingsvat kleefde, dat het wort toen nog 35°C was... ik vrees redelijk nefast voor de gistjes...

Het enige lichtpuntje, vanochtend was het waterslot toch aan het broebelen:clapping:

De Hop heb ik nog voldoende over, de mout is snel bijbesteld (samen met een hopspider, of zakjes) dus als ik terugkom van verlof, zal ik snel opnieuw een poging doen:pray::pray:

Jullie hebben misschien niet veel aan deze post, maar bij mij moest het er even af, dank je voor je aandacht

• Met een dompelkoeler heb je dit probleem van warm en koud nooit.

Door die hoge worttemperatuur zal uw gist veel verschillende esters produceren met bijsmaken tot gevolg. Geen paniek dat kan nog positief uitpakken.

• Het koelen heb ik gedaan met de bijgeleverde spiraalkoeler.

Ik ga eens kijken of die toevallig de bodem raakt als ik hem erin hang, en deze misschien dicht tegen de temperatuurmeting zat...
    Ik was aan het denken om tijdens het koelen eens af en toe te roeren om de temperatuur gelijkmatiger te hebben.

Als gist heb ik de Belgian Strong Ale van wyeast gebruikt. Volgens de verpakking presteert deze van 18°C tot 22°C, en volgens de wyeast site van 18°C tot 26°C

• Het advies dat ik je nu al meegeef is om zeker een hopspider of hopzakjes te gebruiken/kopen.

En een roerspaan, want ik had er niet bij stilgestaan dat mijn standaard lepel die ik tot hiertoe gebruikte, te kort ging zijn.

Denk op voorhand ook na over je opstelling hoe je gaat overhevelen (ik heb de volle ketel nog naar een hogere tafel moeten verplaatsen om te kunnen overhevelen) en dan had ik gelukkig nog een slangetje liggen om te monteren op de kraan om alles proper mooi het gistvat in te krijgen.

Het ingevlogen insect ga ik proberen te vermijden door een soort van 'vliegenraam' te maken, dat bovenop de ketel past, voor tijdens het koken.

• Ik brouw met een opstelling van 3 ketels. Een spoelwaterketel waarin het water opwarmt tijdens het maischen. Een gesloten brouwketel met een roerwerk en een hevelfilter om het beslag te filteren en uit de brouwketel te hevelen. Een kookketel waarin ik de hopbellen los laat meekoken.

Tijdens het koken gaat de spiraalkoeler er in, en om 40 à 45L kokend wort te koelen verbruik ik ongeveer 90L koud leidingwater. Het heetste koelwater gaat naar de brouwketel waarin ik dan begin met flessen wassen. De rest wordt opgevangen om grote stukken te reinigen.

Als het wort is afgekoeld steek ik een hevelbuis voorzien van een droesemkapje op de bodem en met een schuimspaan breng ik het wort tot ronddraaien in de ketel (whirlpool) . Alle hopbellen en de eventueel gebruikte kruiden verzamelen zich naar laagste punt rond en bovenop het droesemkapje.

Door de eiwitbreuk zijn de eiwitten samengeklonterd en bezinken na een 10 tal minuten ook naar de bodem en komen bovenop de laag hopbellen. Dan kan ik helder wort overhevelen (niet langs een overbodige ketelkraan) naar het lager gelegen gistvat. Die laag hopbellen gebruik ik als eiwitfilter. Ik heb nooit geen verstopte zeefjes omdat ik die niet hoef te gebruiken.

• Het ingevlogen insect ga ik proberen te vermijden door een soort van 'vliegenraam' te maken, dat bovenop de ketel past, voor tijdens het koken.

Tijdens het koken zullen de vliegende insecten wel wegblijven boven uw kokende ketel door de stoom die opstijgt. Het is nadien als het wort koud is dat ze aangetrokken worden door de geur. Leg dan gewoon het deksel op de ketel zo kunnen ze er niet in vliegen of vallen.

• Het deskel had ik eraf gelaten tijdens het koelen in de, mischien wel ijdele hoop, het koelen te versnellen.

Het koelen doe ik met water uit de grondwaterput, dit pomp ik dan na gebruik naar de regenwaterput.

De eerste hete liters vang ik ook op voor de schoonmaak te doen.

Als ik je uitleg correct interpreteer heb je je hevelfilter dan al in het wort tijdens het whirpoolen? of steek je die erin als de whirlpool weer tot rust komt?

• Het advies dat ik je nu al meegeef is om zeker een hopspider of hopzakjes te gebruiken/kopen.

Dit gaat jammergenoeg nog altijd niks doen tegen de rondzwevende eiwitten die de bazooka verstoppen. Ik heb een hele tijd lopen spelen met allerhande configuraties en wat bij mij momenteel werkt is een combinatie van een filterheks en die bazooka.

• Het deskel had ik eraf gelaten tijdens het koelen in de, mischien wel ijdele hoop, het koelen te versnellen.

Het koelen doe ik met water uit de grondwaterput, dit pomp ik dan na gebruik naar de regenwaterput.

De eerste hete liters vang ik ook op voor de schoonmaak te doen.

Als ik je uitleg correct interpreteer heb je je hevelfilter dan al in het wort tijdens het whirpoolen? of steek je die erin als de whirlpool weer tot rust komt?

De hevelfilter wordt enkel gebruikt in de brouwketel later niet meer, die dient enkel om het wort uit het beslag te filteren en tijdens het spoelen.

Vóór het whirlpolen steek ik de hevelbuis met droesemkapje in de afgekoelde kookketel. Dat rode kapje zit onder de laag hopbellen en houd alles tegen.

1362-inox-hevelbuis-met-droesemval-1-jpg

1363-droesemkap-jpg

• Tot nu toe 1 brouwsel gemaakt met de EB30. Op aanraden van de jongens van Homebrewshop geheveld met een siphonfilter (of iets soortgelijk zoals brouwerwaldonk). Dit dan nog door een zeef laten uitlopen in het vergistingsvat. Het wort is alleszins niet zo helder als dat van brouwerwaldonk, maar het hevelen verliep vlot en zonder stress. En aangezien het mijn eerste brouwsel ooit was zal ik al blij zijn als er iets drinkbaars uit voorkomt. Maar zonder de vele goede tips en raad van de andere forumgasten hier was het bij voorbaat gedoemd te mislukken.

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk

• Als ik je uitleg correct interpreteer heb je je hevelfilter dan al in het wort tijdens het whirpoolen? of steek je die erin als de whirlpool weer tot rust komt?

Ik gebruik de hevelfilter wél om na het koken te hevelen.

10 minuten voor einde koken steek ik de hevelfilter in de kookketel. Zo is die meteen ontsmet.

Na het koelen laat ik de kookketel met hevel een uur staan. Het opstaande uiteinde van de hevel steekt door een gat van het deksel van een gistingsemmer waar normaal het waterslot zit. Dit deksel past net op mijn kookketel. Zo komen er geen insecten in tijdens het rusten.

Na een uur hevel ik af en laat het uiteinde van de siliconen slang die aan de hevel hangt rusten in mijn hopspider die aan de zijkant van het gistvat hangt. Zo vang ik toch nog een beetje trub op.

Mijn wort is niet zo helder als dat van brouwerwaldonk, maar in dit stadium is dat ook nog niet echt nodig.

Dan zet ik het gistvat in mijn koelkast en koel verder tot de ondergrens van de gist. Pas dan voeg ik de gist toe.

• nu zie ik het, ik was natuurlijk aan mijn eigen eenpanssyteem aan het denken, en haalde zo dus jouw hevelfilter en hevelbuis door elkaar.

Ik zou eens moeten proberen, maar denk dat mijn hevelbuis ook wel door het gat in het deksel van mijn EB30 past, en kan ik zodoende toch makkelijk overhevelen naar het vergistingsvat, en kan ik het deksel gewoon op het vat laten.

Dank jullie allemaal voor de feedback, hier kan ik mijn volgende brouwsel mee aan de slag.

• Ik gebruik geen enkel filter na het koken en koelen. Gewoon een flinke whirlpool en de deksel op de pan. Zeker een uur zo laten staan en alle troep zinkt naar het midden van de bodem. Ondertussen wat schoonmaken en bier proeven.

Dan het gistvat er onder en de kraan open en er komt helder wort in het gistvat
    Mocht er toch nog wat meekomen, dat slaat wel neer tijdens de vergisting.

• Ik gebruik geen enkel filter na het koken en koelen. Gewoon een flinke whirlpool en de deksel op de pan. Zeker een uur zo laten staan en alle troep zinkt naar het midden van de bodem. Ondertussen wat schoonmaken en bier proeven.

zo iets dan zoals ik het doe

• Ik gebruik geen enkel filter na het koken en koelen. Gewoon een flinke whirlpool en de deksel op de pan.

Hier ook zonder filter. Restant eiwitten (hop met hopzakje al verwijderd) is ongeveer 0,5 liter. Deze zet ik in de koeling voor opkweek gist. Na geruime tijd (enkele weken in koeling) afgieten en afgietsel naar Sg 1.040 brengen.

Heb inmiddels meerdere liters in potjes staan. Mss binnenkort allemaal samen voegen en wat gist-slurry erbij gooien. Zal best een lekker biertje worden.

Is een leuk extraatje. Alles gratis. Klein vaatje apart mee laten vergisten bij een 20 liter brouw.

• Steeds gaat kwaliteit boven kwantiteit, op een litertje komt het echt niet op aan hoor.

Volledig met je eens. Maar als je telkens liters gaat verliezen op kleinere batches, dan moet je wel kijken of er niet iets mis gaat. Ik heb wat moeten spelen met de configuratie van mijn Bulldog Brewer en nu werkt het zoals het moet. Ik heb een koppeling toegevoegd waarop mijn bazookafilter zit en twee zij-armen met zo'n spiraalvormige RVS filterslang (weet niet goed hoe ik dat moet noemen). De Bazooka doet dienst tijdens het maischen en kan grotere volumes wort verwerken tijdens het rondpompen. De filterslang kan dat niet, de openingen zijn er wat kleiner, maar die liggen aan de zijkant en na het whirlpoolen en bezinken kan langs daar gemakkelijk het wort worden afgevoerd. Aan de uitgang van de kraan hang ik dan nog een hopspider die de eventuele laatste stukjes opvangt. Resultaat is redelijk helder wort dat aan een acceptabele snelheid uit de ketel wordt gehaald.

• Als je je verliezen kent is er niets aan de hand. Als ik 11 liter in de lagerfles wil hebben (nokvol) brouw ik zoveel dat ik 14,5 liter heb einde kook. Dan zit er ongeveer 12,5 tot 13 liter in het gistvat voor de hoofdgisting en gaat er 11 naar de lagerfles. Alles wat steeds achterblijft is trub, gistkoek enzovoort.

En voor een dubbele batch is eigenlijk mijn kookketel 2 liter te klein, dan komen de lagerflessen net niet nokvol.

• Geld dat ook voor andere leden? ???
    Ben wel benieuwd hoe je dat legendarisch helder wort verkrijgt...

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk

Dan moeten we eens gezamenlijk een bezoekje brengen denk ik, want ik ben ook wel geïnteresseerd om het proces eens te bekijken en nadien bij mij toe te passen. Ik moet niet van zover komen. Ekeren is achter de hoek voor mij. :)

• Hey Gert, ben zelf van Malle, dus mss carpoolen?

Nunc est Bibendum

Ik zou zeggen ja, maar ik denk dat je sneller in Ekeren bent wanneer je rechtstreeks daar naartoe rijdt, dan eerst via Kalmthout te komen en ook voor mij is de kortste afstand (ca 15km) rechtstreeks richting Ekeren via Kapellen.

Met 2 tegelijk zal nog gaan maar niet meer, want er is een open trapgat naar de kelder en donder je naar beneden dan is het op eigen risico.

Veel kunst en vliegwerk komt er niet bij te pas hoor, om dat helder wort te verkrijgen het gaat gewoon vanzelf.

Met uw goedkeuren wil ik dus zeker eens komen kijken wanneer het je past. Dat risico met het open trapgat wil ik er wel bij nemen dan ;).

• Met 2 tegelijk zal nog gaan maar niet meer, want er is een open trapgat naar de kelder en donder je naar beneden dan is het op eigen risico.

Veel kunst en vliegwerk komt er niet bij te pas hoor, om dat helder wort te verkrijgen het gaat gewoon vanzelf.

Ook ik hou me aanbevolen.... Ik zal zeker een biertje meebrengen van mijn allereerste (en enige tot nu toe) brouwsel... Of het te drinken zal zijn weet ik zelf ook nog niet. Eerste test is voorzien dit weekend. 8o8o

• Dag Oridan,

Ik heb vandaag voor de eerste keer met de brew monk gebrouwd, is hetzelfde als de easybrew en ik heb geen problemen ondervonden met het koelen enzovoort.

Ik gebruik enkel hopbellen (geen korrels) en los in de ketel, de laatste 10min van het koken voeg ik iers mos toe.

Tijdens het koken wel de knop van pomp afzetten anders is het meteen verstopt.

Na het koken doe ik het deksel erop en laat ik het 10min rusten zodat de hop zakt en een bedje maakt.

Voor het koelen gebruik ik een platenkoeler dat ik gewoon aansluit op het kraantje.

Dan gewoon het koelwater aanzetten en de kraan van de ketel openzetten op een kleine straal. Ik gebruik geen filters, neteldoeken of wat dan ook. Enkel de meegeleverde bazooka filter zit er op.

Het koelen is met dit weer maar gegaan tot 25°C dus ik zet alles eerst nog wat in de gistkast tot het op 21°C staat voor ik er de gist bij doe.

Maak je vooral geen zorgen als je wort niet kraakhelder is, dit zakt in je gistvat toch naar de bodem en het gaat er niet anders van gaan smaken. (Ik heb nog nooit zo een helder wort als dat van waldonk gehad)

• En met een schroevendraaier tot je oksels is misschien ook wat overdreven. :)

Als het dicht zou slibben, dan werkt het ouderwetse overscheppen door een zeef of spider ook nog goed. Vroeger altijd zo gewerkt en steeds zonder problemen. Nu staat er een koppelstuk op mijn kraantje met een filterheks en de bazooka. Werkt ook heel goed.

• Ik heb al een paar keer hetzelfde voorgehad. Ik heb toen gewhirlpoold en vervolgens de pomp in zon 200 micron filterzak , hangend is de ketel, laten pompen. Na een paar liter zit die ook potdicht, maar je hebt wel mooi alle prut in die zak zitten. Zo kan ik ook meteen de pomp gebruiken om vervolgens over te pompen naar het gistvat. Dat is me zo goed meegevallen dat ik die bazooka verwijderd heb, en dit systematisch doe. Bij bellen hang ik de filerbodem terug in bij het koken? Bij wijze van enorme hopspider.

• Ik heb vandaag afgetapt om mijn SG te meten, dat is mooi op de door brouwhulp berekende 1006SG uitgekomen. Dus dat is allemaal goed gelopen, nu ben ik toch ook aan't denken om over te hevelen naar mijn bottelvat ipv de kraan te gebruiken. om zo toch nog een deel van het bezinksel eruit te laten. mijn rendement zal lager liggen, maar ik denk dat dit enkel ten goede zal zijn aan de smaak.

• Ik heb vandaag afgetapt om mijn SG te meten, dat is mooi op de door brouwhulp berekende 1006SG uitgekomen. Dus dat is allemaal goed gelopen, nu ben ik toch ook aan't denken om over te hevelen naar mijn bottelvat ipv de kraan te gebruiken. om zo toch nog een deel van het bezinksel eruit te laten. mijn rendement zal lager liggen, maar ik denk dat dit enkel ten goede zal zijn aan de smaak.

Ik hevel altijd van gistvat naar lagervat en van lagervat naar bottelvat met een hevel met op het inox buisje een droesemkapje die niets bezinksel meepakt.

• Als ik eerst zou lageren, zou ik ten vroegste volgende maand kunnen bottelen. Ik zou denken dat tegen dan mijn gist niet meer actief is, en ik dus weer extra gist moet toevoegen om te hergisten op fles? of ben ik hierin fout?

Mijn vorige 3 keer had ik telkens gewoon gebotteld na 2 weken vergisting, vandaar dat ik dacht dat het zo hoorde...

Ik heb toen inderdaad niet echt gelet op de helderheid van het bier.

brouwerwaldonk ik heb zelf inderdaad ook een droesemkap op m'n hevel staan (zo'n type auto syphon) is altijd al heel handig gebleken inderdaad

• Als ik eerst zou lageren, zou ik ten vroegste volgende maand kunnen bottelen. Ik zou denken dat tegen dan mijn gist niet meer actief is, en ik dus weer extra gist moet toevoegen om te hergisten op fles? of ben ik hierin fout?

Mijn vorige 3 keer had ik telkens gewoon gebotteld na 2 weken vergisting, vandaar dat ik dacht dat het zo hoorde...

Ik heb toen inderdaad niet echt gelet op de helderheid van het bier.

brouwerwaldonk ik heb zelf inderdaad ook een droesemkap op m'n hevel staan (zo'n type auto syphon) is altijd al heel handig gebleken inderdaad

Het is niet omdat je lagert, dat je niet voldoende gist zou hebben voor de hergisting op fles. Het is pas als je bier na het gisten en lageren kraakhelder is dat de kans bestaat dat er te weinig gist in zit om te hergisten zonder toevoeging van nieuwe gist. Is je bier nog troebel door zwevende gist heb je zeker genoeg gist om de hergisting op gang te brengen.

De bottelgist moet enkel gewone suiker kunnen omzetten terwijl de hoofdgisting maltose en maltriose moet aankunnen. Trouwens voor de hergisting heb je maar heel weinig gist nodig.

Even een voorbeeld, voor mijn hoofdgisting gebruik ik ongeveer een kleine 10.000 actieve gistcellen in elke ml wort (ik heb een telkamer waarmee ik gisten kant tellen).

Als ik bottel is mijn bier doorgaans heel helder en als ik een telling doe vind ik zeer weinig gistcellen, daarom gebruik ik gewoonweg altijd een verse mini starter. De dag voor ik bottel maak ik een startertje van 10 ml en voor elke 8 liter bier gebruik ik 1,5 ml starter. Ongeveer een dag of 10 na de warme hergisting verhuisd het bier dan naar de kelder.

Teveel bottelgist geeft een dikke laag bezinksel die meekomt bij het schenken en meestal willen we helder bier in ons glas.

Schol.