Het klimaat in je kelder

There are 35 replies in this Thread. The last Post () by janmetdepet.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• We hebben het allemaal wel eens over onze kelder en hoe het klimaat daarin is maar we hebben eigenlijk nog nooit eens informatie daarover verzameld en bestudeerd. Daarom dit onderwerp. Wat is het doel? Om de kelders in kaart te brengen en het klimaat erin te documenteren.

Hoe doen we het? Meet gedurende een jaar elke maand de temperatuur in je kelder op een hoogte van een meter. Heb je een kelder uit meerdere delen, meet het dan in elke ruimte. Post de informatie hier in het onderwerp en ik voeg alles samen in een excel rekenblad. Bijkomende informatie als de lokatie, type kelder enzovoort is uiteraard ook zeer welkom.

• De temperatuur in mijn kelder gaat van 5°C in de februari als het buiten vriest, naar 16°C in juli. Het is nu al meer dan een week om en bij de 30°C overdag en morgen zal ik de temperatuur nog eens meten.

De kelder staat als afzonderlijk gebouw in de tuin met heel het jaar rond een kipraam open en ook de deur in het bovengronds gedeelte voor de ventilatie.

De betegelde keldermuren en de betegelde vloer op 2,5 meter diepte zijn altijd droog.

Geen last van schimmels eender waar.

• Leuk project. Zal bij gelegenheid een logger bouwen en onder de trap hangen.

Belgen en Duitsers hebben kelders, 'Ollanders hebben natte voeten,

Ingo

Valt hier wel mee hoor, de keldervloer ligt hier 10 meter boven NAP. Dat is het voordeel als je op een duin woont. Dus een kurkdroge kelder hier.

• Zou graag mee doen, maar in mijn kelder is geen klimaat... ik heb er geen... /:)

Het is wel een beetje een gemis, zou me goed van pas komen.

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.

Winston Churchill

• Op 04/07/2018 gemeten op 1 m hoogte : 17,1 °C

Type kelder : prefab beton kelder van zo'n 6 a 7 m2 grondoppervlak en zo'n goeie 2 m diepte, geplaatst net onder het niveau van de vloerplaat van de woning, aan de noord/oost zijde. Verluchtingsbuis naar noordzijde en verluchtingsbuis naar zuidzijde.

Bij het bouwen van ons huis hebben we die laten plaatsen met als voornaamste doel om wat wijn te kunnen bewaren en andere dranken semi-koel te kunnen zetten. Intussen zijn we 12 jaar verder en ik kan zeggen dat we van deze keuze nog geen moment spijt hebben gehad (en nu ik een 4 tal jaar aan het brouwen ben zeker niet.). Alhoewel ..... hij mocht nog wat groter geweest zijn.

• Over de warmte in mijn kelder weet ik dat het door mijn CV komt. Deze zuigt telkens behoorlijk wat lucht aan telkens hij aanspringt. En met dit weer en een gezin van 4 wordt er dagelijks veel warm water verbruikt. Telkens springt de CV aan en zuigt híj warme buitenlucht naar binnen. De kelder houdt deze warmte net goed vast waardoor het er ook zo is opgewarmd.

Nikske "shame on you" 8o

• veel te duur. Onze woning dateert van 1956 en is verbouwd in 2002. Toen was het onbetaalbaar om zo'n investering te doen. We hebben daar toen naar uitgekeken in combinatie met warmtepomp en zonnepanelen.

In de komende 10 jaar zijn de kinderen de deur uit en gaan we de woning waarschijnlijk ófwel verkopen om kleiner te gaan wonen, ofwel volledig laten renoveren en wat laten verkleinen. Dan komen die investeringen er wel.

Maar we wijken af van het originele onderwerp :)

• Over de warmte in mijn kelder weet ik dat het door mijn CV komt. Deze zuigt telkens behoorlijk wat lucht aan telkens hij aanspringt. En met dit weer en een gezin van 4 wordt er dagelijks veel warm water verbruikt. Telkens springt de CV aan en zuigt híj warme buitenlucht naar binnen. De kelder houdt deze warmte net goed vast waardoor het er ook zo is opgewarmd.

Nikske "shame on you" 8o

Ik was mij met warm water zoals iedereen. Mijn warmwater ketel is een gesloten toestel die via een dubbele pijp lucht binnenhaalt en verbrande gassen afvoert. Geeft op zich geen warmte af. Die staat op eco en als ik geen water nodig heb koelt het kleine reservoir af. Heb ik warm water nodig, eco afzetten 60 sec wachten en zoveel heet water als ik wil.

• Klimaat in de kelder bij mij is vrij stabiel maar de temperatuur is aan de hoge kant, de oorzaak hiervan is de geforceerde ventilatie die moet zorgen voor een lage lucht vochtigheid daar er ook materialen in opgeslagen zijn die niet tegen de vochtigheid kunnen vb tenten, stoffen stoelen, slaapzakken kleding enz..
    Om de lucht vochtigheid laag te houden wordt er elke nacht gedurende een uur geforceerd lucht uit de kelder en naar buiten toe gezogen (150m3/h), deze wordt vervangen door droge lucht op kamer temperatuur uit de garage via hier speciaal voorziene ventilatie roosters.
    In wezen wordt de lucht inhoud van de kelder elke nacht 2x volledig gewisseld.

Het gevolg is dat de temperatuur bij mij in de kelder in de winter een zachte 16°C is en in de zomer gemiddeld rond rond de 18°C.

• In de winter is het in mijn kelder rond de 14°C, in de zomer haal ik normaal gezien rond de 20-21.Mijn huis is van 1936 dus geen spouw en geen isolatie. De kelder zit voor 3/4 onder de grond en vanaf het voorjaar laat ik 1 keldervenster permanent op kipstand staan, anders heb ik last van vochtige keldermuren en muffe geur. Er is namelijk geen ventilatie. Het gevolg is dat mijn kelder niet heel het jaar fris blijft. Maar het is kiezen of delen.

• Kom ik hier even goed weg...
    Door dit onderwerp eens even de temperatuur in mijn kelder gaan bekijken, 23°C
    Een ramp natuurlijk voor het bier dat momenteel aan het lageren is...
    Ik heb het dan maar mijn ijskast ingezet en hopen dat mijn inkbird er snel aan komt om een andere ijskast om te kunnen bouwen.

• Bij ons moeder thuis zijn er nog een paar "gouden" kelders : aarden grond en halfrond van vorm. Daar is het winter & zomer +/- dezelfde temperatuur rond de 15° Werden vroeger de patatten in bewaard en de voederbieten voor het vee. Tegenwoordig staat er een chauffageketel in en kan je er niet veel meer mee aanvangen.

• Bij mij nog beter..ik heb geen kelder..wel 2 frigos 1 met temp control voor te vergisten..1 ouden bak om te lageren op 5 graden ..gebotteld bier gaat naar de berging of bureau ( 20 tot dezer dagen 25 graden)..daarna bewaren in de oude frigo of in hok buiten..maar dat laatste duurt niet lang alvorens alles alweer opgedronken is..maar net als jullie droom ik wel eens van een gewelfde oude keldergrot waar het altijd rond de 12 graden is..

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

• Huis volledig onderkelderd waarin 1 geïsoleerde ruimte mijn mazoutbrander en boiler staat. Thermometer elke dag in een andere ruimte geplaatst deze week en deze schommelde tussen 18.4° en 18.7° op 1m. In de winter daalt dit tot minimum 12°

• Misschien off topic, maar ik heb al een paar keer s nachts gebrouwen tijdens de zomer..je hebt geen last van te hoge temperaturen, vliegen edm blijven weg..wel motten en muggen en met een buitentemp van 15 graden is het ook nog ok om te koelen en vooral zelf wat af tekoelen..een aanrader als je geen kelder hebt en van de hitte toch niet kunt slapen

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk