Tafelbier

There are 12 replies in this Thread. The last Post () by springerke.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Dag heren

Ik zou graag eens een blond tafelbier maken. Ik wilde hiervoor het onderstaande recept gebruiken. Ik zat wat in de knoop met de hopgiften: als ik meer hop toevoeg gaat de bitterheidsindex veel te hard omhoog, maar zoals het er nu staat is het wel heel erg weinig. Ik zou graag een bovengist gebruiken om een wat vollere smaak te verkrijgen.

Groeten

Bart

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

OmschrijvingWaarde

Kenmerk

Naam recept

Brouwdatum25/06/2018

BierstijlBlond

Volume50,0 l

Begin SG1,010 SG

Berekende kleur (Morey)2 EBC

Berekende bitterheid (Rager)5 IBU

Brouwzaalrendement55,0 %

Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten

HoeveelheidIngrediënt

55,00 lWater uit Zutphen

8,16 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water

CaMgNaHCO3ClSO4

12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten

HoeveelheidNaamMouterijKleur%

3,08 kgPilsmoutWeyermann3 EBC100,0 %

Maischschema

OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

69,0 °C2 min.60 min.17,9 l/kg

Hop

HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU

6,4 gMagnumbellen10,7%60 min.4,1 IBU

5,0 gStrisslespaltpellets4,0%30 min.0,7 IBU

5,0 gStrisslespaltpellets4,0%5 min.0,2 IBU

Gist

HoeveelheidNaamType

1,0 pak(ken)Trappist High Gravity (3787)bovengist

• Ik denk dat je voor een laag alcoholisch bier beter een gist neemt die niet te ver doorgist, dus zeker geen trappisten gist.

Ik gebruik voor mijn bitterheidsberekeningen, IBU tov FG, tegenwoordig RBR van de Mad Alchemist. Wanneer ik dit toepas op al mijn recepten, dan lijkt dit beter te kloppen dan gewoon IBU:OG of OG:IBU.

Ik had een biertje dat eindigde op 1,018, met een IBU van 33, met de RBR geeft dit een waarde van 0,25 ongeveer, en het is inderdaad zeer zacht.

Dit is belangrijk want voor tafelbier is het de hop die gaat bepalen hoelang je het kunt bewaren. Hoe meer hop je kan gebruiken, hoe beter.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Vroeger werd er nooit tafelbier gebrouwen... ik verklaar mij nader:

in de oude brouwzalen waren dikwijls twee kookketels, een grote en een kleine. Bij het spoelen werd er op tijd gestopt, het wort met hoge densiteit ging naar de grote kookketel; dan werd er verder gespoeld en dit wort ging naar de kleine kookketel, daar lag de oorsprong van het tafelbier.
    Ik heb hier verder geen gegevens van, maar ik kan mij voorstellen dat het tafelbier nog wel "kunstmatig" (oa zoetstoffen en kleurstoffen) afgewerkt werd.

Ik spreek nu wel van "vroeger", maar deze werkwijze wordt vandaag nog toegepast in kleine brouwerijen.

• Bij het spoelen werd er op tijd gestopt, het wort met hoge densiteit ging naar de grote kookketel; dan werd er verder gespoeld en dit wort ging naar de kleine kookketel, daar lag de oorsprong van het tafelbier.

Dit wordt veel verteld maar is maar zeer ten dele waar. Ja er werden uit een enkele maisch meerdere bieren van verschillende sterkte gemaakt, waaronder misschien een tafelbier. Maar ieder bier bestond uit een mengsel van verschillende aflopen, hoogst zelden uit alleen de laatste. De wort van de eerste afloop, voor het eerste spoelwater is van de hoogste kwaliteit, daarvan zat in iedere versie op z'n minst een beetje.

Tafelbier, scharrebier etc werden over het algemeen speciaal voor dat doel gebrouwen. Denk maar eens over de hoeveelheden na. Van de lichte bieren werd veel meer gedronken van de zware. Dus met de tweede of derde afloop van zware bieren kun je niet toe om aan de vraag te voldoen.

Ingo

• Stukje citaat vanop belgischebieren.be :

In 1885 startte Paul Verhaeghe in Vichte een brouwerij-mouterij. In de periode voor de Eerste Wereldoorlog, kende de brouwerij een grote bedrijvigheid. In tegenstelling tot veel andere brouwerijen bediende Brouwerij Verhaeghe in die tijd al een ruimer gebied als enkel Vichte en de omliggende gemeenten., De Eerste Wereldoolog bracht een abrupt einde aan de groei van de brouwerij. Paul Verhaeghe wilde niet brouwen voor de bezetter, waardoor de brouwinstallaties ontmantelde werden., De wederopstanding na de oorlog verliep minder voorspoedig omdat de heropbouw van de verlorengegane handelrelaties moeilijk verliep. De installaties werden nu ook aangepast om bieren van lage gisting te kunnen brouwen., Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de productie, vanwege een tekort aan gerst, beperkt tot enkel tafelbier: de zogenaamde “Zéro huit”. Dit betekende het einde voor heel veel brouwerijen die enkel hoge gistingsbieren brouwden., Brouwerij Verhaeghe had zich snel aan deze situatie aangepast en besteedde veel aandacht aan kwaliteitsverbetering. In 1951 behaalde ze met Echte Krieke een eerste prijs op de internationale proeverij in Luxemburg. Vichtenaar behaalde in 1958 op zijn beurt een eerste prijs op de internationale proeverij in Gent., Tegenwoordig is de brouwerij in België en ver daarbuiten bekend. Vooral het oud-Vlaams robijnrode bier “Duchese de Bourgogne” is hiervan het bewijs, ,

Volgens mij moet je daar de oorsprong van het moderne tafelbier gaan zoeken. Er zijn zo nog wel een paar producten die blijven hangen zijn tijdens één van de twee Wereldoorlogen : cichorei koffie en corned beef om er een paar te noemen. Ok, beide bestonden ook al voor de conflicten maar zijn hier pas echt daardoor in gebruik geraakt.