Ik ben aan het bottelen...

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• In navolging van het onderwerp 'Ik ben aan het brouwen' eentje over bottelen. ;)

Vanmorgen vroeg opgestaan om bij het krieken van de dag flessen te kuisen. De klus is achter de rug.

Dadelijk beginnen bottelen van de 'Rosse Nelson'. Eindelijk, want deze staat al van 19 mei te lageren.:grumpycat:

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Ja witte wijn deze keer, het straffer spul gaat in andere flessen 8o

Ik heb zo een Chardonnay kit gekocht om eens iets anders te proberen, uiteindelijk een zeer goede wijn geworden. Nu nog een maandje gebotteld laten staan.

In september ga ik normaal 40 a 50 kg druiven hebben en kan ik aan het echte werk beginnen...

Traditionele mede staat nu ook in de gistkast.

• Ik heb zo een Chardonnay kit gekocht om eens iets anders te proberen, uiteindelijk een zeer goede wijn geworden. Nu nog een maandje gebotteld laten staan.

jeroendv Lijkt me ook wel eens leuk om te doen. Welke kit was dat.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Ik heb voor 10 Liter volgende gebruikt:

1kg zomerhoning, 2kg koolzaadhoning, dan flessenwater toevoegen tot 10liter in gistvat.

Citroenzuur, gistvoeding en gistactivator toegevoegd en dan pas de MJ MEAD gist erbij, binnen 2uur was het slot al aan het bluppen.

Ik controleer op het einde regelmatig de zuurgraad en pas deze indien nodig aan.

Deze mede is ongeveer 12°%, meestal wordt er tussen de 12.5 a 13 gemaakt. Ik heb er ook al eens ééntje van 16 gemaakt en daarna nog aangezoet met honing. Door het hoge alcoholgehalte was de honing niet meer herbegonnen met gisten en had ik een soort van likeur, superlekker!

Je kan veel soorten honing gebruiken en mengen, sommige zijn beter dan andere. Appelbloesemhoning valt meestal in de prijzen bij keurders maar was vorige maand nog niet beschikbaar bij de imker.

Ik heb een boek over mede en ben daar super mee geholpen, is het meest complete boek dat ik al gelezen heb: 'how to brew honey wine' van karl stuckler

• Ik heb vandaag mijn RIS gebotteld, 22 flesjes, ABV 8,6%.

Voor de eerste keer gebotteld met kroonkurken ook. Een kennis uit de omgeving had mij wat brouwspulletjes weggegeven, waaronder een kroonkurkapparaat en wat kroonkurken. Vandaag leek mij de ideale dag om dit eens te gebruiken.

Het is goed gelukt, en ik heb de handeling onder de knie. Toch prefereer ik flesjes met kantelstopjes, omdat het toch wel veel sneller gaat. Maar met kroonkurken heb ik nu wel een alternatief indien ik onvoldoende andere flesjes heb, en het is ook handiger om flessen van 0,75 l te gebruiken.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Deze mede is ongeveer 12°%, meestal wordt er tussen de 12.5 a 13 gemaakt. Ik heb er ook al eens ééntje van 16 gemaakt en daarna nog aangezoet met honing. Door het hoge alcoholgehalte was de honing niet meer herbegonnen met gisten en had ik een soort van likeur, superlekker!

Dat kan niet slecht zijn. Moet ik eens proberen :)