Ik ben aan het brouwen...

There are 56 replies in this Thread. The last Post () by Ronnie.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• ...als ik dat goed zie op uw foto ..... fuggle en east kent golding hop. ...... mmmm.... één van mijn favoriete combinaties.

En een beetje miskend vandaag de dag. Er wordt overal heel veel met US en NZ hop gewerkt, maar de goede oude Britse en Belgische hoppen mogen er zeker en vast ook zijn.

• Een SVG van 76% is voor mij aan de lage kant, dat kan veel beter. Zonder overdrijven haal is meestal iets tussen 77% en 87%.

In februari nog een biertje gemaakt met een SVG van 93,1%. Dat was met een Rochefort samen met mijn speciale gist Flanders Golden Ale.

De samenstelling en het maischschema niets bijzonders,

Pilsmout 84,2%

Munichmout 10,5%

Tarwemout 5,3%

Ingemaischt op 60° met een rust van 10 minuten

Dan op 8 minuten naar 72° voor 60 minuten

Afmaischen op 78° voor 10 minuten

Hevelfilter er in, filteren en spoelen bij 78°

Vergist bij 24° gedurende 5 dagen, met toevoeging van 1 gr gistvoeding.

Lageren bij 5° gedurende 10 dagen met de eerste 4 dagen Orange 4g, Koriander 2g, dry hop Cascade 40g en 2g gedroogde onbespoten citroenschil

Uitgegist na de lagering tot 1004 en gebotteld met 7g/L suiker.

Wat volgens mij is de meest belangrijke factor, de pH waarde van het beslag, de temperatuur en de manier van roeren tijdens het maischen.

Waar ik ook heel veel belang aan besteed is mijn starters en de hoeveelheid cellen waarmee het gisten begint, meestal rond 200.000.000 in elke ml gistend wort in het gistvat.

• Welke gist gebruikt wordt is zeker van belang, met een Belgische gist kom je veel verder op hetzelfde recept. Maar dat is niet altijd de bedoeling en in dit geval ook niet.

Britse gisten hebben over het algemeen een lagere vergistingsgraad en geven een heel andere smaak.

pH is dik in orde, 5,3.

• Na 2,5 dag vergisten heb ik de suikerstroop, gemengd met 1/4 l wort in een andere DJ gedaan en het fermenterende bier uit het eerste vat er bij geheveld.

Trouwens, wat betreft de gist, is het een opkweek van Westmalle en MJ M41 Belgian Ale. Dit laatste is evenwel een accidentje. Ik had een opkweek van Westmalle gebruikt in een vorig brouwsel, dat evenwel bleef steken. Dan heb ik er een restje M41 bijgedaan en is de vergisting weer op gang gekomen. Deze gisten heb ik samen gered uit het vergistingsvat, gezuiverd en bewaard in de koelkast, en in mei heb ik dit verder opgekweekt. Maar ik was wel vergeten dat de M41 er bij zat. Het zal nog een beetje verder uitgisten dan ik gedacht had.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• vandaag gebrouwen. Brouwdag vlot verlopen, enkel het koelen (logisch) ging zeer traag, en ik kwam bijgevolg niet verder dan 30 graden. (ik koel met een spiraalkoeler) Zo dan maar even de gistkast in, om de temperatuur nog wat te kunnen laten zakken. Iemand een andere tip om sneller te kunnen koelen bij deze (tropische) temperaturen?

• Wat ik vaak doe in periodes dat koelen van het wort minder vlot lukt wegens een hogere temperatuur van het koelwater, is enkele liters minder brouwwater / spoelwater gebruiken. Na koelen tot waar het nog een beetje vlot lukt, voeg ik dan zeer koud fleswater (spa blauw) toe tot mijn gewenst volume. Soort van high gravity brouwen dus en daarna verdunnen en tegelijkertijd enkele graden afkoelen. Bij het toepassen van deze methode, pas je het rendement in je brouwberekeningen best wat aan om toch tot de gewenste dichtheid bij het uiteindelijke volume te komen.

• Ik gebruik gewoon (kleine)koelelementen van de Action ontsmet deze eerst alvorens ze in een zuivere plastic zak in te vriezen.
    Als ik bij dit warm weer mijn eind temperatuur niet haal bij het koelen worden die bij het aftappen naar het gistvat gewoon bij in het gistvat geworpen. Eenmaal de temperatuur gehaald, worden deze natuurlijk terug verwijderd.
    En bang van lekkende koel elementen moet je niet hebben, die koel elementen bevatten enkel zout water dus bij een kleine lek totaal onschadelijk. (Enkel bij een groot lek heb je natuurlijk smaak invloed)

• Voila, maischen is gedaan, de weizen (Effekes Wèèze) is aan de kook. Eerste hop zit er in. Nu tijd voor een hapje te eten.

Zó vroeg begonnen gisteren?

Toen was 'k maar bezig met inmaischen.

'k ga es m'n gistvat gaan opendoen sie, want denk dat ik de T° een beetje moet verlagen...