Methodiek vergelijken zelf gebrouwen bier

There are 15 replies in this Thread. The last Post () by Steinie.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• (Ik heb deze hier geplaatst omdat ik niet echt een categorie vind, die ik eerder "Methodiek" of "Proeven" zou noemen. Walter?)

Ik heb in mijn laatste bestelling een zestal korrel "abdij" gisten meebesteld, omdat hiermee eens vergelijkbare bieren wilde brouwen om te zien hoe de gisten de smaak beïnvloeden. Ik ga iedere keer een brouwsel voor 30 flesjes maken, dan in twee splitsen en vergisten met vergelijkbare gisten, waarbij vergelijkbaar slaat op de aangegeven schijnbare vergisting van de gist.

Wat ik mij eigenlijk begon af te vragen toen ik mijn recept opstelde, was hoe je deze vergelijking zou doen? Zou je in alle zes de gevallen starten van compleet dezelfde wort en hop bitterheid, of zou je het wort en de bitterheid aanpassen aan de schijnbare vergisting om eigenlijk bijna zes dezelfde bieren te hebben wat betreft alcohol en relatieve bitterheid ten opzichte van de finale graviteit?

De zes gisten die ik heb besteld zijn: Bulldog B19 Belgian Trapix, Safbrew BE-256, Lallemand Abbaye, en MJ M31 Belgian Tripel, M41 Belgian Ale en M47 Belgian Abbey.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• U vraagt... wij draaien. Ik heb een onderdeeltje "Methodiek en werkwijze" aangemaakt waar we over zo'n onderwerpen kunnen praten.

Dit gezegd, wat het onderwerp zelf betreft, ik zou een grotere batch maken van eenzelfde bier en dat opsplitsen in een aantal fermentaties die ik tegelijkertijd zou laten verlopen bij eenzelfde temperatuur (allez in dezelfde gistkast). Dan kan je vergistingstijden en graden gaan vergelijken en meet je gist naast gist hoe lang het duurt eer het bier helder wordt en dergelijke.

• Een grote batch maken is natuurlijk het ideaal. Echter, mijn capaciteit ligt maar rond de 10 l, en het is de bedoeling dat ik na primaire gisting nog overhevel naar twee DJ's van 5 liter, dus ik kan per keer maar twee gistingen starten.

Ik heb mijn proces voldoende onder controle om op drie verschillende dagen (in de loop van een paar maanden) wel iedere keer hetzelfde wort te maken, wat met zes verschillende gisten zes verschillende bieren zou opleveren (zeker wat FG en ABV betreft), of ik kan iedere keer wort maken dat voor dezelfde soorten gist (75%, 80% en 90% SVG) ik uitkom op bieren met hetzelfde ABV en de bitterheid aangepast aan de theoretische FG.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Als je wil weten welke invloed gisten hebben op je bier, moeten alle andere parameters hetzelfde zijn, dus hetzelfde wort. Anders zijn je metingen en smaakvergelijkingen niet toewijsbaar.

Ik ga er van uit dat je dit aan twee kanten kunt benaderen, afhankelijk van de doeleinden. M.a.w. wil ik zes gisten naast elkaar vergelijken in hun totale invloed, of wil ik zes keer een gelijk bier brouwen met andere gisten?

In het eerste geval vertrek ik van dezelfde wort (OG = 1,063, 32 IBU) met hetzelfde hopschema, en bekom ik een zestal bieren met FG en ABV variërend van (1,016;6,6%) tot (1,006;7,7%). Het is duidelijk dat die anders zullen smaken, maar hier speelt niet alleen de smaak invloed van de gist mee, maar ook een verschillend alcohol gehalte en verschillende invloed van bitterheid ten opzichte van de finale graviteit.

In het andere geval vertrek ik voor iedere groep gisten (ze zijn gegroepeerd per twee, volgens aangegeven SVG van de fabrikant: (M47, B19;75%), (BE-256, Abbaye;80%), (M31,M41;90%)) van een wort dat aangepast is om een bier te bekomen van hetzelfde alcoholgehalte (6,6%) en een bitterheid aangepast aan de finale graviteit (33 voor laagste SVG, 23 voor hoogste). Dit met het idee om de smaakinvloed van de gist gelijkwaardig op de voorgrond te laten treden. Eigenlijk zou hier ook nog een testbrouwsel moeten worden gemaakt dat wordt vergist met een neutrale gist.

• Als je het wort aanpast in functie van SVG en de bitterheid aanpast aan het eind sg, gaan de mout en hop toch je resultaten vertekenen. Het ene bier zal volmondiger zijn dan het andere. Hop geeft bovendien niet allen bitterheid, maar ook smaak en aroma. De smaakbalans zal dan bij alle bieren anders zijn en het zal moeilijk zijn de invloed van de gebruikte gist hieruit te halen. Dat is mijn inschatting, als je het uittest weet je of dit klopt of niet en hebben we in elk geval weer iets geleerd.

• Hopelijk niets met hopthee proeven, anders kom ik niet naar de VHM

Ik dacht hoppralines mee te brengen om op te kauwen :P België is geen theeland 8o Maar we wijken af :!:

maar hier speelt niet alleen de smaak invloed van de gist mee, maar ook een verschillend alcohol gehalte en verschillende invloed van bitterheid ten opzichte van de finale graviteit.

Is dat niet gewoon het gevolg van de gebruikte gist? De productie van hogere alcoholen en esters zal bij het ene bier volledig anders zijn dan bij het andere. Juist daarom lijkt me deze opzet de beste.

• Ik heb deze zomer een brouwsel van 70 liter opgesplitst in 8, en dit vergist met 7 abdij gisten en een saison gist, deze moeten nog gedegusteerd worden op de biergilde bij ons in september dus kan ik nog niet te veel vertellen over de uitkomst (ondanks dat die ik al wel weet).
    Ik heb deze vergist in 5l HDPE vaatjes in 3 verschillende gistkassen en eentje in een waterbad zodat deze netjes op hun correcte vergistings-temperatuur werden gehouden. Gelagerd is er in glas en allen zijn met de zelfde hoeveelheid bottelsuiker gebottteld.
    Een tip die ik je al wel kan mee geven houd de moutstort zo simpel mogelijk, en gebruik een neutrale hop!!!

• Ik heb begin dit jaar ook gelijkaardige test gedaan. 60 liter opgesplitst in 4 batchen met elk een andere gist (M41,M42,M44 en 1388) en dan allemaal in de vergistingskast gezet. Heb wel gemerkt dat er in onze kast zelf tot 3° verschil kan zitten tussen het onderste en bovenste vat, aangezien er maar 1 temperatuursonde inzit en er enkel onderaan wordt verwarmd.

Dus je kan de vaten/flessen/... best om de 2 dagen even van plaats wisselen in de gistkast

• 60 liter opgesplitst in 4 batchen met elk een andere gist (M41,M42,M44 en 1388) en dan allemaal in de vergistingskast gezet.

En een merkbaar verschil te proeven in de gisten of minimaal en enkel de droogte?

• En een merkbaar verschil te proeven in de gisten of minimaal en enkel de droogte?

Ja toch wel. Was een variant op de duvel tripel hop met dryhopping van amarillo/mosaic, dus redelijk fruitige hopsoorten. De 4 bieren zijn elk apart heel lekker, maar als je ze naast elkaar proeft dan is de M41 gist te kruidig voor deze hoppen. Deze gist ga ik nu eens gebruiken voor een variant met meer europese dryhopping. De M42 en M44 benadrukten iets meer de bitterheid dan de 1344 gist en de M44 accentueerde meer pompelmoes dan de andere gisten. Voorts gaf de M41 en de M44 een iets donkerdere kleur dan de andere 2 gisten.

De 1344 was wel een oude smack pack die we na een week wat moeten helpen hebben met BRY-97 :-)