Vergistingsgraad Mangrove Jack's M27

There are 9 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik heb hier nog een pakje Mangrove Jack's M27 liggen. Het is altijd heel koel in de frigo bewaard dus zal het nog wel goed voor gebruik zijn. De vraag die ik me stel is hoe ver deze saisongist doorgaat? In BrewFather staat een "standaard" vergistingsgraad van ergens in de 70% maar ik vermoed dat ik eerder iets à la Belle Saison mag verwachten en meer richting de 90% zal gaan. Wie heeft er al mee gewerkt?

• Ik heb in mijn gistbank een Ale gist (geen saison) die 93% haalt. Het is de Flanders Golden Ale.

Voor 44L bier

Pilsmout 84,2%

Munichmout 10,5%

Tarwemout 5,3%

Begin SG 1057 eind SG 1004

Schijnbare vergistingsgraad 93,1%

Alcoholgehalte van het bier 7,6%

Na het rijpen van het bier in de kelder een volle sublieme smaak, geen enkel commercieel bier kan hier aan tippen.

• Ik heb er vier keer mee gewerkt. De eerste keer was een bier puur op basis van DME, en daar haalde ik 90%. De drie andere waren op basis van mout, en daar haalde ik tussen 98% en 100% (1 tripel en 2 saisons).

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Ik sluit me bij die 98% + aan, dat was met de M29 dan.

Wanneer ik ze opzoek krijg ik trouwens de indruk dat ze de originele gist gewoon hernoemd hebben, niet een andere gistsoort gebruikt. Afgezien van een paar woordwijzigingen is de beschrijving in de nieuwe folder hetzelfde als in de originele folder.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• ik ook al 2 keer mee gewerkt. 1 keer 96%, 1 keer 90%. 2 keer identiek recept, maisch en vergistingstemperatuur...

Belle saison heeft mijn voorkeur voor saisons. die geeft hier altijd 93% en een smaakprofiel dat ik lekkerder vind.