Het probleem met water uit Duisburg (Tervuren)

There are 14 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik zit bij elke brouwsessie met een dilemma : mijn brouwwater. Wij hebben hier lekker drinkwater, zit geen chloor in of andere rommel, maar het is loeihard. We spreken dan van een HCO3 gehalte van om en bij de 350mg/l. Veel te hard om deftig mee te brouwen, uitgezonderd de donkere bieren, maar de rest van de waarden zijn echt wel goed :

Vandaar dat ik op zoek ben naar een eenvoudige manier om die HCO3 naar beneden te krijgen zonder aan de rest te komen. Iemand een idee?

• Als ik het goed bekijk lukt het me eigenlijk niet om de HCO3 te verminderen zonder een behoorlijke behandeling van het water te doen. En de vraag is dan ook of de andere waarden nog dezelfde zullen blijven.

Voor de stout die ik zondag ga brouwen laat ik het water gewoon zo denk ik, donker bier vraagt wel om harder water dacht ik. Eventueel 50/50 aanlengen met demiwater?

Montille water uit den delhaize en wat brouwzouten toevoegen. Ik werk zo al jaren.

Ik weet het, maar dan koop ik makkelijker demiwater, de Delhaize is nogal een stuk rijden vanaf hier (en de Okay is net om de hoek).

• En het demi-water van de Okay is 0,79 cent (of is't 0,85) per 5 liter, in ieder geval minder dan 1 EUR per 5 liter. Voor mij steekt het niet zo nauw, want ik heb toch maar hoogstens 3 bussen per keer nodig.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Ik zit bij elke brouwsessie met een dilemma : mijn brouwwater. Wij hebben hier lekker drinkwater, zit geen chloor in of andere rommel, maar het is loeihard. We spreken dan van een HCO3 gehalte van om en bij de 350mg/l. Veel te hard om deftig mee te brouwen, uitgezonderd de donkere bieren, maar de rest van de waarden zijn echt wel goed :

Vandaar dat ik op zoek ben naar een eenvoudige manier om die HCO3 naar beneden te krijgen zonder aan de rest te komen. Iemand een idee?

Bru'nwater beveelt rond de 140 ppm bicarbonaat aan. Dus: 40% leidingwater, 60% demi.