Black Watch Stout

There are 30 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Met het drinken van de Pannepot Reserva is mijn goesting in donker bier weer aangewakkerd. Daarom zou ik wel eens een lichtere stout willen maken voor de (na)zomer. Alvast een eerste idee :

Black Watch Stout

Irish Stout

4.3% / 10.1 °P

BulldogBrewer

72% efficiency

Batch Volume: 13 L

Boil Time: 60 min

Mash Water: 12.7 L

Sparge Water: 6.95 L

Total Water: 19.65 L

Boil Volume: 17.18 L

Pre-Boil Gravity: 1.033

Vitals

Original Gravity: 1.041

Final Gravity: 1.008

IBU (Tinseth): 40

Color: 57.5 EBC

Mash

Inmaischen — 58 °C5 min

Beta amylase — 62 °C40 min

Alfa amylase — 72 °C20 min

Uitmaischen — 78 °C5 min

Malts (2.45 kg)

1.6 kg — Brewferm Pilsmout — Grain — 3.9 EBC

300 g — Brewferm Gerstvlokken — Grain — 3.3 EBC

300 g — Aveve Havervlokken — Grain — 4 EBC

250 g — Brewferm Chocolate 800-1000 — Grain — 900 EBC

Hops (20 g)

20 g — Target BE 9.5% — Boil60 min

Miscs

4 ml — Lactic Acid — Mash

2.64 ml — Lactic Acid — Sparge

Yeast

1 pkg — Danstar Nottingham

Fermentation

Primary — 19 °C7 days

Cold Crash — 4 °C7 days

Carbonation — 20 °C14 days

Conditioning — 16 °C14 days

Carbonation: 2.6 CO2-vol

• Als je pale hebt liggen zou ik deze gebruiken in plaats van pils.

Verder zal de Nottingham mss wat dunnetjes/leeg uitvallen bij zo'n laag alcoholisch bier M03 ken ik niet.

10% chocolate ben ik wel eens benieuwd naar en leuk zo'n simpele moutstort.

Less is more is de laatste tijd ook mijn motto in het brouwen en het valt me niet tegen.

• Ja die 10% choco ga je wel merken, Maar mijn laatste stout zat 7,5% in plus nog wat special B.

Komt wel goed zo.

En zeker die MJ M03 gebruiken voor de vergisting, die past er toch beter bij lijkt mij. Let er op dat die Britse gisten trager zijn in het nagisten, dus niet te snel cold crashen.

• Het moet natuurlijk Britse pale mout zijn ^^, maar ik vraag me af of je dat echt zou proeven met een stout. Net als het verschil tussen pils en ale mout wat denk ik moeilijk te proeven in dit geval.

Na deze opmerkingen ga ik even dekking zoeken want ik ga vast ongelijk krijgen.:-S

• Ik heb het recept een beetje aangepast. De moutstort heb ik wat naar boven getrokken en ik heb ook wat koffie toegevoegd aan het einde van het koken.

Black Watch Stout

Oatmeal Stout

4.6% / 12.1 °P

BulldogBrewer

72% efficiency

Mash Water: 14.7 L

Sparge Water: 5.46 L

Total Water: 20.16 L

Pre-Boil Gravity: 1.040

Vitals

Original Gravity: 1.049

Final Gravity: 1.014

IBU (Tinseth): 38

Mash

Inmaischen — 58 °C5 min

Uitmaischen — 78 °C5 min

Malts (2.95 kg)

2 kg — Brewferm Pilsmout — Grain — 3.9 EBC

350 g — Brewferm Gerstvlokken — Grain — 3.3 EBC

350 g — Aveve Havervlokken — Grain — 4 EBC

Hops (20 g)

20 g — Target BE 9.5% — Boil60 min

Miscs

4 ml — Lactic Acid — Mash

2.64 ml — Lactic Acid — Sparge

30 g — Koffiebonen - Lavazza Crema e Aroma — Boil5 min

Yeast

1 pkg — Mangrove Jack's M03 Newcastle Dark Ale Yeast

Fermentation

Primary — 19 °C7 days

Cold Crash — 4 °C7 days

Carbonation — 20 °C14 days

Conditioning — 16 °C14 days

Carbonation: 2.6 CO2-vol

• Mijn idee over de koffiebonen:

Ik zou deze 'coldstepen'( weet niet of dit een werkwoord is) Dus de koffie kneuzen. Eventueel door de moutmolen halen zodat ze niet te fijn gemalen zijn. Daarna in een hopzakje doen, in een kommetje met 25cl water in de frigo bewaren en een 24 hr laten trekken. Het hopzakje kan je dan eenvoudig uit het kommetje nemen en het vocht gebruiken bij de lagering, of voor het bottelen bijvoegen.

• Ik ben deze nu aan het brouwen. Ik heb het recept nog wat lichtjes aangepast, meer gerstvlokken en havervlokken erbij gedaan. Het maischen is op zijn einde aan het lopen, sebiet naar 78° om uit te maischen en daarna spoelen en koken.

Ik ben voor de verandering ook eens in mijn garage aan het brouwen, met zo'n weer heeft niemand goesting om in zijne kelder te zitten en ik moet zeggen, hier aan mijn garagepoort, in de schaduw zitten en naar mijn Bulldog Brewer kijken, er zijn erger manieren om uwe zondag door te brengen :)

Het is ook de eerste keer dat ik BrewFather aan het gebruiken ben om ermee te brouwen. Op bepaalde punten is het nog wat "basic" en is er zeker nog wat werk aan de winkel, maar op andere zit het heel goed in elkaar. De waterberekeningen zijn echt simpel om te doen en de pH zat er bij mij boenk op. Straks post ik een geupdate versie van het recept.

• Update : het wort is aan het opwarmen voor het koken. Ik heb 17,5l wort aan 1,037SG en dat is goed voor een efficiëntie van 78%.

Nadat ik met een aantal vorige brouwsels steeds wat filterproblemen had, heb ik mijn schrootmolen deze keer opnieuw afgesteld. Hij staat veel grover nu, de korrels worden net geplet en sommige lijken nog helemaal intact tot je erop duwt. Voor het rendement heeft het niet uitgemaakt, integendeel denk ik dat door het makkelijkere filteren het rendement zefs ietsjes naar omhoog is.

Er is me net iets opgevallen bij het toevoegen van de Target (Belgische) hop : deze heeft ook een licht citrusaroma. Het is niet zo uitgesproken als dat van US citrushoppen, maar het is er wel. Ik denk dat dryhoppen met deze hop deze toetsen mooi naar voren zou brengen. Misschien dat ik mijn Merkur eruit gooi (die is echt heel triestig) en vervang door een Target.

• Wat vind je triestig aan de Merkur? Ik heb vorige week een halve kilo aangeschaft bij 't Hoppecruyt, wel enkel met de bedoeling Magnum te vervangen, dus uitsluitend als bitterhop.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Ik bedoel eigenlijk de plant (ben twee onderwerpen door elkaar aan het halen :blush:). Dat is echt een mager schepsel in vergelijking met alle andere hoppen. Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen ermee als hop.

Het brouwen is ondertussen ook afgelopen. Iets meer als 13 liter bier in het gistvat. Ik had er nog zeker een halve liter kunnen bijhebben had ik het onderste uit de kookketel mee overgegoten maar het leek me beter om die prut in de kookketel te laten.

Het wort staat nu in mijn kelder, daar is het 19°C met de gist erbij. Ik ben wel lekker lui geweest en hem er zo overgestrooid.

• Ik heb hem deze week herverpakt in zakjes van 100 g, met een vacuümapparaatje van Lidl (dubbel verpakken is wel noodzakelijk), en hij rook wel voortreffelijk. Ik zou haast denken dat deze gewoon geplukt is en direct tot pellets verwerkt. Zo'n donkergroene kleur en doordringende geur ben ik nog niet tegengekomen in andere hop.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Mijn idee over de koffiebonen:

Ik zou deze 'coldstepen'( weet niet of dit een werkwoord is) Dus de koffie kneuzen. Eventueel door de moutmolen halen zodat ze niet te fijn gemalen zijn. Daarna in een hopzakje doen, in een kommetje met 25cl water in de frigo bewaren en een 24 hr laten trekken. Het hopzakje kan je dan eenvoudig uit het kommetje nemen en het vocht gebruiken bij de lagering, of voor het bottelen bijvoegen.

Een beetje aan de late kant... maar ik zou het ook op deze manier doen.

Met een 'thee' heb je veel meer controle over de gewenste smaak.

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.

Winston Churchill

• Dit is hem uiteindelijk geworden :

Black Watch Stout

Irish Stout

4.1% / 10.9 °P

72% efficiency

Mash Water: 13.5 L

Sparge Water: 6.36 L

Total Water: 19.86 L

Pre-Boil Gravity: 1.037

Vitals

Original Gravity: 1.044

Final Gravity: 1.013

IBU (Tinseth): 36

Mash

Inmaischen — 58 °C5 min

Uitmaischen — 78 °C5 min

Malts (2.65 kg)

1.6 kg — Brewferm Pilsmout — Grain — 3.9 EBC

400 g — Brewferm Gerstvlokken — Grain — 3.3 EBC

400 g — Aveve Havervlokken — Grain — 4 EBC

Hops (20 g)

20 g — Target BE (Whole) 9.5% — Boil60 min

Miscs

30 g — Koffiebonen - Lavazza Crema e Aroma — Mash

30 g — Koffiebonen - Lavazza Crema e Aroma — Flameout

Yeast

1 pkg — Mangrove Jack's M03 Newcastle Dark Ale Yeast

• Vandaag 11,4 liter overgeheveld naar de lagerfles. Het bier was al behoorlijk helder en volgens mij helemaal uitgegist.

Natuurlijk ook even geproefd en de smaak zit er goed in. Wel redelijk bitter en niet echt een hopbitterheid maar eerder afkomstig van de koffie en de chocomout. Het heeft ook een leuk mokka-achtig aroma. Komt zeker en vast wel goed.

• Vandaag gebotteld. Het bier is tot nu toe erg geslaagd. De smaak van de koffie zit er mooi in maar is niet té overheersend, het is eerder een mokka toets in samenwerking met de chocomout. Het uiteindelijke alcoholpercentage zal aan de lage kant zijn : 4.2% maar dat is een mooi biertje voor de warme (na)zomer.

• Kwestie van de smaak goed op te volgen, heb ik er nog eens eentje opengetrokken. Heel lekker, de koolzuur is nu al meer aanwezig en veel meer moet het zeker niet zijn. Die koffiesmaak is echt lekker in een donker bier, dat ga ik nog toepassen.

Onzen oudste heeft me weten zeggen dat dit zijn favoriet bier is. Dus hebben we wijselijk besloten om dit bier te reserveren voor een heel beperkt publiek 8o