Zelf chocolademout of zwarte mout maken

There are 28 replies in this Thread. The last Post () by Ronnie.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik wil in het najaar nog eens iets stout-achtigs brouwen. Hiervoor heb je uiteraard choco- of zwarte mout nodig of eventueel geroosterde gerst. Je hebt daar ook heel weinig van nodig en in andere bieren kan ik het zo niet gebruiken (of toch niet veel). Daarom loop ik met het idee om zelf wat zwarte mout te maken in mijn oven, uiteindelijk heb ik voor mijn bier misschien maximaal 100g nodig. Heeft er iemand hier ervaring mee?

• Das een probleem dat ik ook steeds vaker ondervind. Voor kleine hoeveelheden is een kilo van speciale mouten eigenlijk al veel te veel. Misschien een ideetje voor de handelaren ? Pakjes van 100 gram. Ik denk wel dat het zelf branden van mout moet lukken, al zal het waarschijnlijk niet zo evident zijn om hetzelfde resultaat te krijgen als je het recept wil herhalen.

• Brown heb ik regelmatig gedaan, soms wordt het wat donkerder en dan moet je doorstoken tot chocolade. Zwart een maal geprobeerd en dat werd wit, verbrand.

Voor zwart heb je veel controle nodig en veel beweging om te zorgen dat het niet oververhit en verbrand / verast.

Probeer qua kleur buiten het gebied 300 - 600 EBC te blijven, lichter gaat goed en smaakt goed, in dat gebied worden veel stoffen gevormd die niet goed smaken en de smaken verdwijnen ook niet. Boven de 600EBC dampen de smaakstoffen wel weer uit. Vandaar dat je eigenlijk geen mouten in het bovengenoemde gebied vindt.

Special B is een uitzondering waar de kleur door twee maal verhitten gevormd wordt, een maal bij het maken van een cara120 en een maal bij het branden van de cara tot 350EBC. Door de de eerste cara stap is de samenstelling van de mout heel anders dan van een groene mout of pilsmout.

Ingo

• Ik weet niet of dat nu na die fusie met de braumarkt nog zo is, maar Niels verkocht die mouten ook in 250 gram verpakkingen.

Bij Brouwland verkopen ze een deel van hun roostmouten in een verpakking van 250g.

• Ik zie anders geen echt probleem met de houdbaarheid van die roostmouten. Het gaat je hier om de kleur en aroma. Niet om diastatisch vermogen. Een kilootjes chocomout meerdere jaren droog en donker bewaren zal toch geen zo'n verschil maken. Allez, zo is mijn ervaring toch.

• Als je een oud zakje openmaakt moet het aroma je tegemoet komen. Oppassen dus als dat niet meer zo is en het wat muffig ruikt. Maar ik doe ook heel lang met roast mouten, ze zitten bij mij goed luchtdicht verpakt in het donker.

• Ik ben ook op zoek voor een alternatief voor donker bier dat ik es wil proberen.

Iemand een idee met koffie? - hoeveel? smaak? Lekker?

en wat te denken om met wat nescafé te werken?

• Mijn idee over de koffiebonen:

Ik zou deze 'coldstepen'( weet niet of dit een werkwoord is) Dus de koffie kneuzen. Eventueel door de moutmolen halen zodat ze niet te fijn gemalen zijn. Daarna in een hopzakje doen, in een kommetje met 25cl water in de frigo bewaren en een 24 hr laten trekken. Het hopzakje kan je dan eenvoudig uit het kommetje nemen en het vocht gebruiken bij de lagering, of voor het bottelen bijvoegen.

• Iemand een idee met koffie? - hoeveel? smaak? Lekker?

Net gedaan met mijn Black Watch Stout, Ronnie. Goede kwaliteit koffiebonen kopen, ik ben gegaan voor Lavazza Crema&Aroma koffiebonen. Op 13l wort : 30g toegevoegd tijdens het maischen en daarna nog eens 30g bij flame-out tijdens het koken. De bonen gewoon gemalen zoals je zou doen om koffie te zetten.

Dit is het recept.

• ... Lavazza Crema&Aroma koffiebonen. Op 13l wort : 30g toegevoegd tijdens het maischen en daarna nog eens 30g bij flame-out tijdens het koken. De bonen gewoon gemalen zoals ...

Maar ik zie ook nog 250 g Chocolademout :huh: en dat voor slechts 13L :/ Uw bkomen color zal dan toch geen 57 EBCkes gven allicht?

Daar kan je toch een lepeltje in rechtzetten?

En waar hebben ze die Lavazza C&A bonen?

• Uw bkomen color zal dan toch geen 57 EBCkes gven allicht?

Daar kan je toch een lepeltje in rechtzetten?

De bekomen kleur was teleurstellend bleek. Die 57EBC zal er niet ver naast hebben gezeten. Wat de chocomout wel heeft gedaan is de koffie aanvullen. Je krijgt dan meer een "mokka" achtige koffiesmaak.

• Ronnie. De chocolademout is maar 800 EBC. Dus ik denk wel dat dat ongeveer moet kloppen qua kleur. Niet?

Jaja, de chocolademout (Roast 900 van BL) alleen, dat klopt, maar ik schrok van die 2 x30 g Koffiedinges er bij, waaronder een partij na de gisting. Maar blijkbaar doen die Lavazza bonen niet veel :/

• waaronder een partij na de gisting.

Flame out is niet na de gisting hé Ronnie, dat is net aan het einde van het koken. Je moet ook afwegen hoeveel koffiearoma je in je bier wil. Bij mij was het de bedoeling dat die goed naar voren kwam, als je het subtieler wil dan moet je minder gebruiken. Hou ook de volgende regel in het achterhoofd : voor een kop koffie gebruik je +/- 1 koffielepel gemalen koffie. Dat is dus +/- 5g koffie per 25cl (ik ga uit van grote koppen). Voor een liter zit je dan aan 20g en voor 10 liter aan 200g koffie. Dit kan u een maatstaf geven hoeveel je in je eigen bier wil.

Die Lavazza bonen zijn trouwens heel aromatische maar eerder zachte bonen qua bitterheid. Maar hun aroma is wel absoluut top en daardoor waren ze heel geschikt voor dit bier.

• Flame out is niet na de gisting hé Ronnie, dat is net aan het einde van het koken.

Juist, was effe verward en blijkbaar te rap overheen gelezen :blush:

'k kom dat steeds meer tegen... oud worden he

gelukkig is mijn laatste brouwsel goe gelukt en schoon vollen bak aan 't gisten