Zelf chocolademout of zwarte mout maken

There are 14 replies in this Thread. The last Post () by mbroek.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik wil in het najaar nog eens iets stout-achtigs brouwen. Hiervoor heb je uiteraard choco- of zwarte mout nodig of eventueel geroosterde gerst. Je hebt daar ook heel weinig van nodig en in andere bieren kan ik het zo niet gebruiken (of toch niet veel). Daarom loop ik met het idee om zelf wat zwarte mout te maken in mijn oven, uiteindelijk heb ik voor mijn bier misschien maximaal 100g nodig. Heeft er iemand hier ervaring mee?

• Das een probleem dat ik ook steeds vaker ondervind. Voor kleine hoeveelheden is een kilo van speciale mouten eigenlijk al veel te veel. Misschien een ideetje voor de handelaren ? Pakjes van 100 gram. Ik denk wel dat het zelf branden van mout moet lukken, al zal het waarschijnlijk niet zo evident zijn om hetzelfde resultaat te krijgen als je het recept wil herhalen.

• Brown heb ik regelmatig gedaan, soms wordt het wat donkerder en dan moet je doorstoken tot chocolade. Zwart een maal geprobeerd en dat werd wit, verbrand.

Voor zwart heb je veel controle nodig en veel beweging om te zorgen dat het niet oververhit en verbrand / verast.

Probeer qua kleur buiten het gebied 300 - 600 EBC te blijven, lichter gaat goed en smaakt goed, in dat gebied worden veel stoffen gevormd die niet goed smaken en de smaken verdwijnen ook niet. Boven de 600EBC dampen de smaakstoffen wel weer uit. Vandaar dat je eigenlijk geen mouten in het bovengenoemde gebied vindt.

Special B is een uitzondering waar de kleur door twee maal verhitten gevormd wordt, een maal bij het maken van een cara120 en een maal bij het branden van de cara tot 350EBC. Door de de eerste cara stap is de samenstelling van de mout heel anders dan van een groene mout of pilsmout.

Ingo

• Ik weet niet of dat nu na die fusie met de braumarkt nog zo is, maar Niels verkocht die mouten ook in 250 gram verpakkingen.

Bij Brouwland verkopen ze een deel van hun roostmouten in een verpakking van 250g.

• Ik zie anders geen echt probleem met de houdbaarheid van die roostmouten. Het gaat je hier om de kleur en aroma. Niet om diastatisch vermogen. Een kilootjes chocomout meerdere jaren droog en donker bewaren zal toch geen zo'n verschil maken. Allez, zo is mijn ervaring toch.