SG verhogen

There are 10 replies in this Thread. The last Post () by Breugel.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Naar aanleiding van mijn eerste brouwsel volgense vraag.
    Mijn SG kwam uit op 1052 ipv 1065 volgens het recept. De oorzaak is wsl niet goed geschroot of niet goed gespoeld, of een combinatie van meerdere factoren. Maar hey, het was dan ook mijn allereerste brouwsel. ?

Is er een manier om het SG te verhogen, of kan je dat beter niet doen?

Wsl krijg ik nu een bier met een lager alcoholpercentage, maar dat zal dan ook het enige zijn hoop ik?

Nunc est Bibendum

• Het bier staat waarschijnlijk nu al enkele dagen te gisten? Nu kun je nog suiker toevoegen vooraleer de gist ermee stopt. Persoonlijk zou ik het niet doen. Je krijgt meer alcohol maar wel niet meer body (integendeel zelfs) en smaak in je bier.

Bottelen, proeven en eruit leren! Succes

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk

• bedankt voor alle antwoorden. Is niet de bedoeling om dit nu nog te doen, wou alleen weten of en hoe het uberhaupt mogelijk was. Uiteraard meer dan tevreden met een lager alcoholgehalte. Er was een 7% voorzien en dat vind ikzelf nogal zwaar voor een IPA, zeker met de zomer in het vooruitzicht.

• Het zou wel kunnen zijn dat je bier wat minder in balans is door op een lager sg uit te komen. Je hebt waarschijnlijk een hoeveelheid hop toegevoegd zoals in het recept vermeld werd en dit kan nu wat veel zijn voor een bier met een sg die een stuk lager ligt. Een correctie met moutextract in de laatste 10 minuten koken was hier mogelijk geweest. ( of eventueel nog bij de hoofdvergisting). Maar waarschijnlijk zal het wel meevallen en krijg je gewoon een bier dat wat intenser gehopt overkomt. ?

• Het zou wel kunnen zijn dat je bier wat minder in balans is door op een lager sg uit te komen. Je hebt waarschijnlijk een hoeveelheid hop toegevoegd zoals in het recept vermeld werd en dit kan nu wat veel zijn voor een bier met een sg die een stuk lager ligt.

Voor een eerste biertje zou ik me hier niets van aantrekken. Mogelijk merk je er zelfs niets van. Dit is wel een goed aandachtspunt/leermoment tijdens proeven/beoordelen van je eerste biertje.