Special Belge van Jan

There are 12 replies in this Thread. The last Post () by Jommeke.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Brouwdag net beeindigd. Netjes 25 liter Van 1052 og in gistvat..maar 1 puntje ernaast ...ben benieuwd naar die Schelde gist..hoop dat vergisting goed op gang komt.. Proefde al redelijk hoppig door die whirlpool hop op 75 graden (20 min)...maar ook sterk moutig door Munich, special b aen cara aroma

• Ik ga volgende week voor de eerste keer een "Bolleke" te brouwen. Heb tot nu toe vooral donkere bieren gebrouwen.

Ik zie dat op uw receptblad vele ingrediënten zijn aangepast. Is dat vanuit ervaring of puur experimenteel.

U gebruikt ook demi-water. Haalt u dat bij de Colruyt of heeft u een bepaalde leverancier. Ervaring met RO-water?

Welke van de twee gisten geeft het beste resultaat?

• Ik ga volgende week voor de eerste keer een "Bolleke" te brouwen. Heb tot nu toe vooral donkere bieren gebrouwen.

Ik zie dat op uw receptblad vele ingrediënten zijn aangepast. Is dat vanuit ervaring of puur experimenteel.

U gebruikt ook demi-water. Haalt u dat bij de Colruyt of heeft u een bepaalde leverancier. Ervaring met RO-water?

Welke van de twee gisten geeft het beste resultaat?

Beste Filiberreke,

De andere moutsoorten waren diegenen die ik in voorraad had en aanleunden bij het recept. Achteraf gezien vond ik de kleur iets te donker en de smaak iets te moutig, dus wat minder cara mouten en zeker minder special b ( zou zelfs maar de helft nemen) lijken mij meer aangewezen.. gebruik demi-water van overal maar altijd uit de supermarkt, meestal delhaize omdat ik daar ook montille flessenwater van 5 liter koop.. Beide gisten zijn dezelfde, alleen een andere producent ( white lab of wyeast ) , maar deze gist lijkt me toch wel net dat "special belge" karakter te geven. Maak een stevige giststarter, want mijn bier was net dat tikkeltje te weinig doorvergist en dus net iets te zoet , en dat vloekt wel wat .. kwam waarschijnlijk ook door net teveel caramalten

• Ik zal het maar eens vragen of ik zal er blijven mijn kop over breken.

Wat ik hier ook zie in dit recept is het volgende

4.5 AAU Saaz-hop (60 min.) (1,5 oz./43 g bij 3% alfazuren)

2 AAU Saaz-hop (30 min.) (0,66 oz./19 g bij 3% alfa) zuren)

3 AAU Saaz-hop (15 min.) (1 oz./28 g bij 3% alfazuren)

wat betekend eigenlijk die AAU van de hop

Is dit een afkorting voor aroma of bitter of ??? ? of is dit een gewicht , maar denk het niet want het staat in oz en gr

Of kan het de herkomst zijn , dit wil ik nu eens weten

Ben ook maar tot eerste kleuter naar school geweest ^^

• Alpha Acid Unit , dat is de graad van alphazuur in de hop. Hoe hoger, hoe bitterder de hop .

Het is nog een eind ingewikkelder, maar daar komt het grosso modo op neer.

(1 oz bij 3% is 3AAU, 2AAU is bijgevolg bij dezelfde 3% 1oz/3x2 of 0.66oz )

Recept komt trouwens van BYO ( Brew Your Own)

Maar globaal gezien vooral wat minder caramouten en special b en de juiste gist in voldoende hoeveelheden en dan ga je toch in de buurt komen

• Alpha Acid Unit , dat is de graad van alphazuur in de hop. Hoe hoger, hoe bitterder de hop .

In het boek van Ray Daniels : Designing Great Beers wordt dat uitgelegd. Het is eigenlijk een goede manier om in een recept de hoeveelheid hop aan te geven onafhankelijk aan de alfazuren van een specifieke batch. Ik zal eens zien of ik het boek zo kan vinden en de uitleg ervan hier kan plaatsen.

Edit : het boek van Ray Daniels vind ik niet meteen, maar gelukkig staat het ook in het boek van John Palmer "How To Brew" :