Invloed van het recept

There are 12 replies in this Thread. The last Post () by Steinie.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Na een tijdje luk je er als hobbybrouwer in om je brouwtechnieken te verfijnen, je maakt minder brouwfouten, de cijfers kloppen ook meer en meer met wat je programma voorspelde. Je bieren worden beter en beter, maar vaak zitten er toch nog middelmatige brouwsels tussen, af en toe een echte topper.

Vanwaar dit verschil als je altijd op dezelfde manier brouwt? We focussen ons op dit forum heel vaak op techniek en losse ingrediënten, maar onderschatten we het belang van het recept niet?

• Dat is een hele goede opmerking. Het is volgens mij ook zo dat het niet alleen op techniek en grondstoffen aankomt maar ook op de receptuur. Het aankopen van de meest geweldige mouten, hoppen en gisten maakt nog niet dat die samen een goed bier opleveren.

Ik brouw sinds 2006 en meestal met een recept dat ik uit het vuistje schud. En eerlijk gezegd heb ik per jaar zo één of twee bieren waarvan ik durf zeggen : dit is echt goed. De andere variëren van "ok" tot zelfs "laten we dit niet meer doen". Dit komt ook wel door het feit dat ik geen twee keer hetzelfde bier brouw.

Ik ben daarom mijn recepten aan het versimpelen, back to basics zeg maar, om toch die ingrediënten beter te leren kennen en naar werkende combinaties te zoeken. Daarom zitten er in mijn bieren tegenwoordig maximaal 3 moutsoorten en op Beëzebub na maar enkele hopsoorten. Ik wil hiermee op zoek naar een goed "basisbier" van waaruit ik een aantal variaties kan brouwen. Dit najaar ga ik 6 blonde bieren brouwen, allemaal met exact dezelfde mouststort en gist, maar telkens met een single hop uit eigen tuin. Gewoon om te zien wat de verschillen tussen de 6 hoprassen zijn die ik hier in mijn tuin heb staan.

• Eigenlijk is dit het verschil tussen de ambacht en de kunst. Je kUnt technisch nagenoeg perfect bezig zijn, maar je recept is inspiratie en kunst.

Voor mij is een recept niet alleen inspiratie, maar ook veel transpiratie. Ik ben er echt uren mee bezig (al maanden op voorhand) en blijf schaven tot de laatste dag. Het zijn ook bijna altijd nieuwe recepten. Pas als ik een bier echt geslaagd vind, zal ik het opnieuw brouwen. En zelfs dan waarschijnlijk met wat kleine aanpassingen.

• Zoals is een beetje zoals W@lter het zegt,

De meeste beginners willen meteen een bijzonder en lekker bier brouwen. Lukt soms maar is beginners geluk.

Alleen bewezen recepten brouwen kan laten zien dat je goed met je apparatuur om kan gaan.

Kennis bouw je op door zelf recepten samen te stellen met soms minder geslaagde bieren.

Daarom mijn advies : voor grotere batches een bewezen recept (van forum of ervaren medebrouwer) kiezen en tussendoor kleinere hoeveelheden met eigen ideeën/recepten brouwen.

• Mijn advies: altijd starten met een kleine batch, zelfs als het een recept is van een ervaren collega. Elke brouwinstallatie is anders, er zijn naast het recept te veel andere parameters, je moet een recept eerst naar je hand zetten. Pas als je recept een paar keer een kwaliteitsvol bier heeft opgeleverd opschalen.

• Ik begin altijd met mijn recept af te drukken. Daarin heb ik velden om wat dingen bij te houden: start tijd van mash, wanneer pH gemeten, hoeveel en toegevoegd zuur, en pH achteraf, mash out, start spoelen, start koken, OG vóór koken en na koken.

Ik heb ondertussen een hele map met mijn gebrouwde recepten.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Reduceren tot het minimum dat aan de verwachting voldoet is m.i. de weg, met name bij mout en hop. Bij drie mouten moet je je serieus gaan afvragen wat een vierde nog werkelijk toevoegt. Het overgrote deel van de klassieke stijlen bestaat uit een of twee mouten

Met gist moeten we denk ik net iets meer doen dan het gebruikelijke enkele stammetje.

Drew Beechum verwoord het hier erg goed:

Ingo

• Elke keer dat ik een recept maak, denk ik, nu ga ik het eens simpel houden. Maar telkens betrap ik me erop dat ik er een beetje van dit en een beetje van dat in stop.:-/