Brouwdag numero uno

There are 41 replies in this Thread. The last Post () by brouwerwaldonk.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• De goden waren mijn buurman en mij goedgezind op onze allereerste brouwdag, waardoor we aangenaam op het terras konden brouwen. Rond 10 uur vanmorgen begonnen, op aanraden van enkele forumleden hier, en de laatste kuis was rond 18 uur gedaan. Een brouwdag duurt dus idd vrij lang. :)

Als eerste brouwsel hebben we gekozen voor een Arsegan moutpakket, met name de Special IPA. Het schroten met de walsenmolen verliep vrij vlot, zeker nadat we de boormachine hadden aangekoppeld. Of het mout goed geschroot was laat ik in het midden. Op internet wat foto's opgezocht en zo proberen de molen af te stellen. De Arsegan Easybrew was echt wel een topaankoop, eenmaal geprogrammeerd gaat die als een trein. Geen gedoe met instellen, tijd meten e.d.

Maischen, filteren, spoelen en koken verliepen daarbij vlekkeloos. (alweer: of het volgens de regels van de kunst is laten we voorlopig in het midden). De dompelkoeler een 10-tal minuutjes meegekookt (op aanraden van jullie), en gekoeld naar 20 graden op een dikke 25 minuten, al ging het koelen van 30 naar 20 graden erg traag (de zomerse temperatuur zal ook zeker meegespeeld hebben).

Bij het overhevelen naar het gistvat ook even door een zeef gehaald, maar mogelijk waren de mazen net te groot, waardoor er toch wel wat fijne rommel mee het gistvat ingegaan is (hopelijk vormt dit geen probleem). Als iemand hier een tip voor heeft, altijd welkom. Het gistvat staat momenteel in de koelkast die ik stiekem bij mijn schoonouders gepikt heb 8o (stond al een jaar of 2 ongebruikt in hun garage). Samen met een buisverwarmer is deze aan een inkbird gekoppeld, en staat nu vrolijk op 19°. Hopelijk zien we snel gepruttel in het waterslot.

De enige bemerking is dat mijn SG na koelen op 1052 uitkwam, terwijl het volgens de meegeleverde handleiding 1065 moet zijn. Waarschijnlijk dus toch niet helemaal goed geschroot. Ook heb ik na 60 minuten koken gemerkt dat ik precies te weinig spoelwater had gebruikt. Met nog een half uur kook voor de boeg zat ik al onder de 20 liter. Ik heb dan 2 liter water aan de kook gebracht en dit nog toegevoegd, dus dat zal ook wel invloed hebben op het SG neem ik aan.

Al bij al een leuke en leerrijke dag, en zeker blij dat deze hobby me meer dan 100% bevalt.

Nu maar bidden dat er uiteindelijk iets drinkbaars uit dat gistvat wil komen. ^^^^

groetjes,

Raf

• Al bij al is je eerste brouwdag toch goed gelukt. Dat spoelwater dient om de restsuikers die nog in het draf zitten uit te spoelen, dus wat daaruit voortkomt is nog wort...dat is niet hetzelfde als water nadien toevoegen. Dat kan je wel doen als je ziet dat je op een te hoog SG zal komen. Op zich niet zo erg, je zal een lichter bier bekomen.

• De enige bemerking is dat mijn SG na koelen op 1052 uitkwam, terwijl het volgens de meegeleverde handleiding 1065 moet zijn. Waarschijnlijk dus toch niet helemaal goed geschroot. Ook heb ik na 60 minuten koken gemerkt dat ik precies te weinig spoelwater had gebruikt. Met nog een half uur kook voor de boeg zat ik al onder de 20 liter.

Dit is één van de zaken die herken van toen ik startte met brouwen. Het is de eerste keren wat zoeken naar de verliezen specifiek voor jouw installatie tijdens het filteren/spoelen. Ook moet je nog ondervinden hoeveel je verdampt tijdens het koken. En dan heb je inderdaad ook nog de instelling van je schrootmolen die ook een invloed heeft op je rendement.

Maar na enkele brouwbeurten zijn dit geen onbekenden meer en dan is het niet zo moeilijk meer om goed in de buurt van je beoogde hoeveelheid met het juiste sg te komen. Dus, zo veel mogelijk brouwen maar hé! ??

• Het is ook een probleem dat ik vaak lees bij het gebruiken van die kant en klare brouwpakketten. Wat ik graag aanraad om te doen is de installatie ijken (weten hoeveel water je waar verliest en hoe) en daarna een goed brouwprogramma installeren. Je installatie daar goed inzetten en dan kan je recepten zelf opstellen of van andere brouwers overnemen (en hun om tips vragen uiteraard!) en deze brouwen. Je gaat dan meer controle hebben over wat je zal bekomen als bier.

• Het bier zit nu een 24 uur in de gistkast op 19 graden. Gebruikte gist is een Safale US-05 die bij in het pakket zat. Momenteel merk ik weinig beweging in mijn waterslot. Reden tot paniek, ofgewoon ff rustig afwachten. Ik heb geen giststarter gemaakt, maar het gist tijdens het overhevelen op het wort gestrooid. Daarna nog even geroerd om alles mooi te mengen...

Nunc est Bibendum

• Misschien is uw gistvat niet geheel luchtdicht?

24 uur geen activiteit lijkt me lang met de US -05 gist. Zeker bij 19 graden zou die nu toch wel al actief moeten zijn.

Inderdaad...gistvat rondom afplakken met tape kan een oplossing bieden.

Op zichzelf is het niet luchtdicht zijn tijdens de hoofdvergisting geen probleem, maar de controle over de vergisting ontbreekt.

• zo door het vat te zien (wit plastic) staat er wel een fijn laagje schuim op. Ik heb er ook geen idee van of het waterslot constant moet pruttelen of af en toe maar eens.

Nunc est Bibendum

Na 24 uur moeten er toch per minuut een paar reeksen bellen ontsnappen.

• ben net nig een keer gaan kijken en wsl is het idd niet volledig luchtdicht. Ik zie wel een lichte bolling in het deksel, dus volgens mij is er wel een opbouw van druk. Mogelijk sljit het waterslot niet volledig af. Het ging vrij vlot in het gat van de emmer.Ik heb er net wat teflontape rondgddaan in de hoop dat het nu beter afsluit.

ach ja... al doende leert men.

Nunc est Bibendum

• 's morgens vroeg typen in een rijdend voertuig (niet zelf aan het rijden) wanneer ge niet goed wakker bent levert blijkbaar rare teksten op. ??

dzze o hten nog een keer gekeken en het waterslot gaat als een speer nu. het sloot dus niet volledig af. Wat een beetje teflontape kan doen....

bedankt voor de radd allemaal

Nunc est Bibendum

Nunc est Bibendum

• zo door het vat te zien (wit plastic) staat er wel een fijn laagje schuim op. Ik heb er ook geen idee van of het waterslot constant moet pruttelen of af en toe maar eens.

Nunc est Bibendum

Schuim is een teken dat je gist actief is. Zijn koolzuur belletjes als gevolg van omzetting suikers in alcohol

• vandaag overgeheveld om te lageren. Hoewel het bier (wort???) nog troebel is, zag en rook het alvast naar iets wat op bier lijkt....

Al doende leert men, dus ook even proeven natuurlijk. 8o8o

Momenteel smaakt en ruikt het naar bier dat al een hele tijd openstaat, waarschijnlijk omdat er nog geen koolzuur aanwezig is. Momenteel dus aan het lageren op 20°, samen met de laatste hop. Tot nu toe nog alle hoop dat er binnen een paar weken iets drinkbaars in mijn glas te schenken valt.

Hoe lang raden jullie aan om te lageren? Mijn lagervat is ondoorzichtig, dus visueel wordt het moeilijk. De gistkast is jammer genoeg niet erg groot, dus een DJ past helaas niet. Misschien opteren voor een Fermonster of iets degelijks. Binnenhoogte is ongeveer een 50 cm. Mijn gistvat met waterslot past er net in.

• We zijn nu anderhalve week verder sinds ik het bier heb overgeheveld om te lageren en te dryhoppen. Momenteel zie ik geen beweging meer in het waterslot, en staat het niveau aan beide zijden gelijk. Is dit één of andere indicatie dat de vergisting volledig is afgelopen?

Het lageren is al anderhalve week bezig op 20°. Raden jullie aan om deze temperatuur verder aan te houden of om een andere temperatuur in te stellen op de Inkbird, en wat is de invloed van temperatuur op lageren in het algemeen? De verschillende lectuur is daar nogal vaag over en durft elkaar tegen te spreken.

Ook staat in het recept dat de dryhop 21 dagen met 'trekken'. Het is een vooraf samengesteld hopzakje van in totaal een 30 gr. Is dit te lang, of toch het recept maar geleven?

Al bij al toch nog best tevreden over de eerste brouwsessie. Natuurlijk kan het nog altijd fout gaan, maar mede dankzij jullie vele tips heb ik er toch een goed oog in.

Thanks!

• Lagering doe ik +/-14dagen aan 5°C. Dryhoppen zou ik tssen de 4 en de 7 dagen doen. 21 dagen lijkt me wel lang.

Doe ook het waterslotje weg en plaats een volle stop zodat er niets in het vat kan terecht komen want als de temperatuur gaat verlagen ga je lucht naar binnen zuigen door je waterslot, of eventueel de vloeistof die in het waterslot zit.

• 21 dagen dry-hop is lang, héél lang...

Zoek je even de posts van Serge op in dit verband, die brengen verheldering.

Heb je eigenlijk al geproefd? (gewoon met injectiespuitje een staaltje trekken)

Voor ik begin te meten, proef ik steeds en meestal zegt dat al genoeg. (ivm zoet)

• Het lageren is al anderhalve week bezig op 20°. Raden jullie aan om deze temperatuur verder aan te houden of om een andere temperatuur in te stellen op de Inkbird, en wat is de invloed van temperatuur op lageren in het algemeen? De verschillende lectuur is daar nogal vaag over en durft elkaar tegen te spreken.

Ook staat in het recept dat de dryhop 21 dagen met 'trekken'. Het is een vooraf samengesteld hopzakje van in totaal een 30 gr. Is dit te lang, of toch het recept maar geleven?

Thanks!

Wij lageren op 0°C om het bier zo helder te krijgen, maar lageren op hogere temperaturen kan natuurlijk ook. Ik ken een professionele brouwer die zijn bieren allemaal op 16°C lagert en die zijn prima! Bij een hogere lagertemperatuur ga je sneller een "koudewaas" krijgen als je je bier koud uitschenkt, maar voor de rest is daar niets mis mee. Persoonlijk vind ik dat bier niet helder hoeft te zijn. In tegendeel zelfs.

Ik heb in mijn hobbybrouwperiode mijn bieren altijd gelagerd aan omgevingstemperatuur en dat met prima resultaat.

• Ook staat in het recept dat de dryhop 21 dagen met 'trekken'. Het is een vooraf samengesteld hopzakje van in totaal een 30 gr.

Tijdens de brouw-experience die ik heb gevolgd in Almere met de Arsegan producten, vertelde men ons dat je het best de knoop uit het zakje los maakt, en wat hoger terug vast maakt, dit om de hop goed los te kunnen werken in het zakje. Momenteel is dit machinaal geknoopt en is de hop dus ook op elkaar gedrukt.

bij het loswerken maakt dit vanzelfsprekend beter contact met het jongbier

• Dryhoppen doe ik altijd aan het einde van de hoofdgisting, een 5-tal dagen. Beetje afhankelijk van de hoeveelheid hop. Wel altijd met pellets en gewoon los in het gistvat. Daarna hevel ik voorzichtig af naar het lagervat/fles en kan het bier lageren bij +/- 4°

21 dagen is gewoon absurd lang en doet me vragen stellen bij de handleidingen die bij die pakketten zit.

• Top! Uit alle uitleg heb ik dus het volgebde gefilterd...

morgen best de hop verwijderen en daarna nog lageren op lage temperatuur. Zie hier dat het ergens tussen de 0 en 4 graden moet. Hoe lang raden jullie aan om het bier koud te lageren?

Nunc est Bibendum

• Hier nog enkele meer.

Twee grotere voor vergisting (passen in elk twee gistvaten), hergisting en lageren.

Een voor de hoppen, gisten, slurry's, opkweekwort enz.

En natuurlijk een voor degustatie.

Als je een bier zo'n week 4 à 5 laat gisten/lageren en daarna hergisten kun je maar 1x per 6 weken brouwen.

Tussen mijn 20 tot 30 liter brouwsels doe ik graag nog 1 of 2 proefbrouwsels van 10 liter. Dit ter lering en vermaak. :bier:

• ok guys.... Biertje staat dus sinds afgelopen zaterdag op een kleine 4°C.
    Bedoeling is om 'm dit weekend op fles te trekken.

De meeste flessen hebben al een uurtje staan weken in de caustic.De flesjes werden allemaal na het uitschenken een keer of 3 uitgespoeld en ondersteboven weggezet. Als ik er dan zo een 20-tal heb laat ik ze weken in de caustic, en ga er met de flessenborstel eens goed door, waarna ze weerom goed uitgespoeld worden en ondersteboven worden weggezet.

Zijn deze nu proper genoeg om te bottelen? Bedoeling is om ze eerst om te spoelen in een oplossing van PUROSan. Moeten deze dan terug drogen of is uitlekken voldoende?

Zoals altijd zijn alle tips meer dan welkom.

Thanks,

Raf

• DF2BAIvWN4tB5A4-IJedfOA3KymkQmQweA8LDzW83ypR9fpXPz1T5xRT4bymdnaNMrX0-acEryYv9DfEfI-CD3xkBjhcUesLYohBRsE2tmahvyh0Vs0aVwthK9QlS4WLkeG5_U5NhR_xOP49UPAWEn1sQYwj45_GCh1ZfDZKv3m6VLDV3EGLzPpkRo31N3za1bcJ_f0R63uJv8XDGn8dgn9xCjKZH4iNC6nJzh_KgSWPsTnMEl-_lyExUMv3e_Bmh8VZS8tPuze_D2gEaKyR0FL-MGOLiSkvm-71gTU21MGjwpdT-L5X0TQPBYkYoeN5eYSTMQx6wcyi1Rz_EMaLdwVx2iO8Tsq7Tg-Zb84j53hTHaYgqzMoZjr3UUkOL54MF3Jv1w2woc8792mVtbpnPZRdrJjZWqaQN9xQlwNrB6PB6fx2manoGqarjPcqx6e6L-BukaRadRvwvkvqZigajXOeQa8Zyd18QVZ1ZxMNdrRRmyPIlO0mo2li_eU1QQ4JcbG-gySI6guvRzXrenESREdgWBkNGUe0TYIEWrnHv6AlPt9iHhD1pB3sKSxIPRWzsbBdZHi3RbvPqGouMJeBn1DPdGRTtz42Wwwa_i4=w448-h596-no

Dit is 'm dan, mijn allereerste brouwsel.
    Het is zeker drinkbaar, lekker zelfs, hoewel net iets te vlak van geur en smaak. Maar dat zal wsl komen doordat ik hier en daar een brouwfoutje gemaakt heb.
    Algemene indruk is dat er net wat meer smaak en geur ook in mocht zitten. Aangezien het een arsegan moutpakket was zal ook daar wel een deel van de oorzaak liggen. In het recept stond koudhoppen gedurende 21 dagen, maar heb de hop er na een weekje al weer uitgehaald. Als ik nu de recepten hier een keer doorneem wordt er vaak met een redelijke hoeveelheid hop gekoudhopt (wat een woord). Het zakje in het pakket woog amper 30 gram, vandaar ook misschien het gebrek aan geur en smaak. Gebrek is het foute woord. Er zit wel degelijk geur en smaak aan, maar het mocht net iets meer uitgesproken zijn.
    Ook de helderheid is niet zoals gehoopt, maar daar zal ik een keer bij brouwerwaldonk voor op cursus moeten denk ik. 8o

Al bij al zeer tevreden over het resultaat. Op naar brouwdag nummer 2.

• Koudhoppen voor een week of 3 weken maak niet veel uit, het meeste effect is er binnen een paar dagen al. 3 weken is erg lang.

Brouwdag 2 een eigen recept, of eentje vanuit de bibliotheek?

Het ziet er in ieder geval prima en smakelijk uit.

• Koudhoppen of dry-hoppen zoals het noemt doe ik maar een dag of 3.

Om meer smaak en geur te bekomen kan je ook samen met het dry-hoppen, kruiden toevoegen.

Orange schil bitter of zoet 1 tot 2g/10L

Citroen schil 0,5 g/10L

koriander 1g/10L

gekapt zoethout 0,5 g/10L

• Als ik nu de recepten hier een keer doorneem wordt er vaak met een redelijke hoeveelheid hop gekoudhopt (wat een woord). Het zakje in het pakket woog amper 30 gram, vandaar ook misschien het gebrek aan geur en smaak. Gebrek is het foute woord. Er zit wel degelijk geur en smaak aan, maar het mocht net iets meer uitgesproken zijn.

2g hop per liter bier is zeker niet teveel. Maar wel leuk dat het eerste bier is meegevallen :thumbup: