hopseizoen 2013

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• naar aanleiding van de eerste posts op het nl forum dat er al hop aan het schieten is open ik alvast dit topic om te achterhalen hoe het hier zit. ik wil dit jaar ook zelf enkele hopplanten zetten maar vanaf wanneer kan ik die zetten? ik zou hier eventueel enkele plantjes willen bestellen met wat meer onbekende soorten hier eventueel ook om uit te wisselen met andere forumleden natuurlijk

• Nieuwe planten dien je te vertroetelen. Planten gaat het best vanaf mei (liefst na ijsheiligen) vanuit pot. Stekken kweek je best eerst op in pot in een kas (vensterbank kan ook indien genoeg licht). Pas als ze goed op dreef zijn kan je ze buiten planten na de ijsheiligen. Als je ze plant moet je twee zaken goed in het oog houden : bodemkwaliteit en vochtigheid en ligging. De eerste zijn van belang omdat je plant in een vruchtbare en vooral goed doorwortelbare ondergrond moet staan. Overjaarse kompost toevoegen (en niet zuinig) of werken met potgrond (die goedkope van de brico of gamma volstaat hiervoor). reken per plant dat je een kubus van 40x40cm moet hebben met goed doorwortelbare en vruchtbare grond. Voor planten de grond bevochtigen en na planten goed gieten (moet echt mestnat zijn). Nadien zorgen dat de plant nooit droog komt te staan, zeker in het eerste jaar niet! Eenmaal uitgedroogd zijn de wortels eraan.
    Qua ligging moet je gaan voor zonnig en niet te beschut. De wind moet de ranken kunnen drogen ivm meeldauw en andere schimmelziekten.

• bedankt voor de tips walter, mag er veel mest in de grond zitten (kippenmest) kzal dan eerst maar eens een plekje zoeken voor ze te kunnen zetten en daarna wat wortels bestellen in the uk om ze dan hier in potten binnen op te kweken om in mei in volle grond te zetten. goed plan zo ? nog wel paar vraagjes : hoe hoog moeten ze kunnen klimmen? en moet het er altijd echt door en door nat zijn vooral in de zomer dus vaak water geven minimum 1/dag als het droog is dan?

• Citaat van segtom

..ik zou hier eventueel enkele plantjes willen bestellen ..

Meest resistente van die 3 is Target: geen kijken naar! Alle hopboeren van alhier zeggen dat ook. Heeft zelfde aroma en smaak als challenger, flink harsachtig en zeer lang bewaarbaar t.o.v. veel andere.
    Meest productieve (gevolgd door resistentie) is Phoenix, echter maar goed productief op grote hoogte. Hedgegrowth is mager. Heb die nog gehad maar is uitgeroeid.

Planten zou ik doen vanaf half februari , maar dan afdekken met stro en bladeren. Voedzame grond, best nu al wat stalmest geven.
    Best nu al bestellen opdat je zeker je gerief hebt. Dan wat binnenhouden in serre of veranda of zoiets tot je ze kunt planten.

Ook Fuggles is zeer productief en tamelijk goed resistent. Dnk dat je bij Brouwerwaldock wel een flinke rhizoom kunt krijgen (of misschien bij Peter?) zijn nog afstammelingen van de mijne.

Je suis Charlie

In de hel is geen Bier,
    Daarom brouw ik het Hier!

• Opletten met kippenmest, dat je ze niet verbrandt!

@ Walter: Vindt je dat niet wat laat om na ijsheiligen te planten Walter? 't zijn toch geen patatjes of tomaten?
    Bodem en eerst bovenkomende scheuten beschermen: dat zeker doen.

Citaat van segtom

hoe hoog moeten ze kunnen klimmen? en moet het er altijd echt door en door nat zijn vooral in de zomer dus vaak water geven minimum 1/dag als het droog is dan?

Opletten! niet drijfnat hé, gewoon voldoende vocht, want ze kunnen niet tegen droogte (kijk maar es naar voorjaar 2011: was triest in Poperinge!)
    hoogte: hoe hoger hoe beter: es gaan kijken bij de hopboeren ten zuiden van Aalst en in Dilbeek of in Poperinge. Daar overal 7 m  
    Maar als je ze wat dichter zet en tot pakweg 3,5 m hoogte werkt moet je ook al wat hebben.

Je suis Charlie

In de hel is geen Bier,

• ik zou er 3 willen bestellen op de site nl. bullion, phoenix en omega denk dat ik met die 3 plantjes plus eventueel enkele stekjes van iemand op het forum tot zo'n 4-5 planten wel genoeg zal hebben. de grond is hier goed bemest hoor ronnie moet alleen nog een plek vinden waar ik ze kan zetten. het laatste jaar hebben we er zelfs niet meer op onze hof gedaan of bijna niets . ja dat verbranden had ik ook al in gedachte tis zoals ik zei nog een geschikt plekje zoeken

• Tom, heb tijdens uw post het mijne nog wat bijgeplaatst.

nog iets: in NL is er enen die van Amarillo hop gezaaid heeft (er zaten zaden in de hopbellen!)
    Hij had het geluk dat 4 plantjes vrouwelijk waren!
    kweetnie of ie al oogst heeft gehad in 2012.
    Kan natuurlijk kruisbestuiving zijn.
    Amarillo mag (nog) niet geëxporteerd als plant vanuit de USA.

Je suis Charlie

In de hel is geen Bier,

• Citaat van Ronnie

Opletten met kippenmest, dat je ze niet verbrandt!

Nooit pure mest gebruiken! is voor niks goed. Goed verteerde compost bevat alles wat nodig is.

Citaat van Ronnie

@ Walter: Vindt je dat niet wat laat om na ijsheiligen te planten Walter? 't zijn toch geen patatjes of tomaten?
    Bodem en eerst bovenkomende scheuten beschermen: dat zeker doen.

Weet ge, ge zult 80% van de keren geluk hebben. En 2 keer op de tien vriest het nog eens goed nadat de eerste scheuten zijn uitgelopen. Gevolg : plant raakt maanden achter. De reden is simpel : het meristeem van de plant is vernietigd en nu moet hij nieuw aanmaken vanuit de eerste knoppen die het overleefd hebben. Daar moet hij veel reserves voor aanspreken. Dus zwakkere plant.
    LET OP! ik spreek van nieuwe planten hé. Ge gaat daar toch nog geen oogst van hebben, dus zet die in godsnaam einde mei en vertroetel ze de hele zomer. Laat ze ook geen meters lang worden, maar hou ze kort op maximaal 2 meter. Een goede wortelkluit is in het eerste jaar veel belangrijker. Vandaar ook de bewerking van de bodem. Het tweede jaar daarentegen zal de plant goed op sterkte zijn in het voorjaar. Dan volstaat het om de scheuten tegen nachtvorst te beschermen, maar dat kan al door er gewoon een stuk plastic over te leggen als ze vorst geven, of beter nog kranten.

Citaat van segtom

hoe hoog moeten ze kunnen klimmen? en moet het er altijd echt door en door nat zijn vooral in de zomer dus vaak water geven minimum 1/dag als het droog is dan?

Inderdaad, dagelijks GOED water geven. Reken maar op 1 gieter per plant, zeker in de zomer. Natuurlijk, als het een typisch belgische zomer wordt, moet dat niet hé. Ge moet vlot uwe vinger in de grond kunnen steken en deze moet klam aanvoelen. Dan is het goed. Als er modder aan uw vingers blijft plakken voor ge giet, dan moet ge niet gieten.
    En kwestie van die hoogte? Een hopplant kan tot 12 meter op een jaar groeien. Het is de hardste groeier onder de inheemse planten. Dus voorzie een leidraad (horizontaal of vertikaal of combinatie) van minimum 6 meter lengte.

• bedankt voor de extra tips walter , zou de planten niet voor mei willen buiten zetten dan ze maar de mest is wel verwerkt in de grond maar kzal eerst eens een plek moeten vinden waar ik die planten kan zetten. maar da van die 6 meter zal ik ook zeker in het oog houden. van hop en algemeen planten ken ik niks maar als het over groenten gaat trek ik goe mijne plan

• Ik zou bij mij in 't voorjaar ook hop willen zetten. Wie van 't forum kan/wil er eventueel stekjes maken, en wanneer zouden die dan gehaald kunnen worden? Ik las ergens wel dat hop van eigen kweek eerder als aromahop gebruikt moet worden (omdat het alfagehalte moeilijk te bepalen is, zou bitterhop minder goed/betrouwbaar zijn). Klopt dat? Hoe dan ook, Fuggles als aromahop staat op mijn verlanglijstje; alternatieven ook steeds welkom. Merci alvast!

• Als je deze horizontaal zou maken zoals bvb bij Lino het geval. Hoeveel afstand behou je dan best tussen je 'waslijntjes' om geen soortmenging te hebben?

• Vorig jaar werd hier dus 50cm op geantwoord. Klopt dit ook voor een horizontale opstelling.
    Kheb namelijk het idee om een natuurlijk afdak te maken met de hop voor mijn pluimvee

• zal morgen na het werk is kijken naar mijn plantjes maar denk niet dat hier al iets uitkomt hihi mijn groeien eerst 2 meter omhoog en dan horizontaal verder intotaal hebben ze 7 a 8 meter te groeien ik heb ongeveer een halvemeter tussen gelaten trouwens

Der kluge Mensch so glaube mir, der braut und trinkt sein eigenes Bier!

• denk dat je die wel gratis zal krijgen, dus alleen de verzendingskosten.

Zelf heb ik er geen meer, sedert mijn achtertuin aan een nieuwe wijk paalt, waar de huizen als paddestoelen uit de grond gerezen zijn.
    dada kauwen, groene spechten, sperwers, uiltjes, winterkoningskes, egeltjes en Reinaert de Vos...
    alhoewel, die laatste laat zich tegenwoordig niet afschrikken in de nieuwe wijken! laatst 400 m hiervandaan alle kiekens gepluimd!

Je suis Charlie

In de hel is geen Bier,

• Als je verschillende hopsoorten bij elkaar zet moet je erop letten van ze goed apart te houden.
    Je moet een barriere maken voor de uitlopers zodat er na een tijdje niet overal hopscheuten uit de grond komen, het is een echte woekerplant.

'K heb 4 verschillende hopsoorten staan in een bak gemaakt van treinbils. helaas heb 'k een vermoeden dat ze echter onderling aan het mengen zijn.
    Volgend voorjaar ga 'k ze er uitgooien en nieuwe hopplantjes zetten. Nu ga 'k tussen elk plantje iets in de grond plaatsen (een ijzeren plaat oid) zodat er geen uitlopers van verschillende soorten zich kunnen mengen.

De hopplant gedijt in het wild vooral in bossen. Daarom geef 'k elk jaar de planten wat compost en bladgrond.
    In de zomer elke dag veel water geven, dat hebben ze graag.

Planning: Hoppeberg 2013?
    Hoofdgisting: Ijsberg Blond
    Lagering: -----
    Hergisting op fles: -----
    Voorraad: Bergse Porter 2012, Triberg 2012, Hoppeberg 2012, Speculaberg, Bomberg, Rochemont
    Rijping op houten vat: Lamberg 2010, Lamberg 2012

• zijn ook goede tips , heb een plekje gevonden georienteerd op het zuid oosten kan er zon 4-5m hoog gaan tis aan een hok een daar aan omhoog het is er zo'n 3-4 m breed wat me genoeg lijkt voor een 5tal hopplanten of niet? maar dan idd wel iets in de grond zetten voor de hopscheuten of deze scheuten op eten eh

• 5 Hopplantjes gaat nog net. Een kleine meter per plant.

Voorraad: Bergse Porter 2012, Triberg 2012, Hoppeberg 2012, Speculaberg, Bomberg, Rochemont

• Citaat van segtom

[offtopic]me kapitein of zonder lino[/offtopic]

[offtopic]Zolang het maar niet de boze wolf is. [/offtopic]