Te oud/geoxideerd/te warm gestaan bier

There are 16 replies in this Thread. The last Post () by Steinie.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Deze avond wat flesjes staan kuisen, waaronder een bak lege flesjes (met kantelstoppen) van Lefebvre. Groot was mijn verbazing toen er nog een paar volle tussen zaten (Floreffe Tripel btw). Controle op het etiket gaf aan dat de tht datum maart 2018 was.

Uit nieuwsgierigheid heb ik er toch een geproefd. Je kon het eigenlijk al ruiken: port. Dus dit bier had duidelijk te lang gestaan. Nu is het wel zo dat ik eigenlijk een port smaak eigenlijk meer associeer met drank die te warm heeft gestaan. Twee zomers terug hadden we een vatje rode wijn gekocht dat eigenlijk lekker was, maar toen was het een week vrij warm, en plots smaakte het naar port.

Voor mij is de take away dit: ik heb alwat experimenten gedaan met mijn eigen bier, om altijd een flesje tot een jaar te laten staan, en ik heb deze smaak nog nooit meegemaakt, zelfs niet licht. En ik bewaar mijn bier in mijn garage. Dus, zelfgebrouwen bier, met alleen maar minimale voorzorgen tegen oxidatie, kan toch gerust een jaar bewaard worden.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Er is een vuistregel gebaseerd op de vergelijking van Arrhenius: bij elke stijging van de temperatuur met 10C verdubbelt de intensiteit van chemische reacties.

Dit is universeel waar tot lieden als Ingo of Serge zich komen moeien.

Ik kom moeien!! Maar ge krijgt gelijk :P
    Onderstaand grafiekje geeft de gemiddelde bewaartijd van een bier ifv van de temperatuur (er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen)

Bron: Best Practices Guide to Quality Craft Beer Delivering Optimal Flavor to the Consumer

• Maar oud karton smaak ik niet, tenzij de port smaak overheerst. Een port smaak op zich is niet erg, maar het vloekt met iets anders in bier, waardoor het eindresultaat <Xis.

Ik denk dat ik ooit eens de oud karton smaak heb gehad, maar ik denk dat dat bier ergens slecht verpakt was. Er zat nog druk op, en het was binnen de houdbaarheidsdatum, maar de smaak was verschrikkelijk. Ook niet zuur of funky, dus waarschijnlijk geen biologische contaminatie, maar gewoon chemische degradatie.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Om een deel van mijn bieren te vrijwaren van oxidatie omdat ze te warm hebben gestaan of te veel met temperatuurschommelingen te maken kregen heb ik deze week een schap in mijn wijnfrigo "gereserveerd" voor een deel van mijn 75'ers. Hij draait toch, dus kan ik hem maar benutten voor hetgeen hij moet doen, constante temperatuur houden en dus ideaal als "kelder" te gebruiken...

wijnfrigo_met_bier2.jpg

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Daar kan ik alleen maar van dromen, heb een van die twee frigo's die Niels verkocht ll., was eigenlijk ook en vergistingsfrigo, doch ons lieve madam vond hem zéér praktisch bij thuiskomst, is nu een "drankenfrigo" en een heel klein stukje van mezelf voor mijne gist e.d...... ;(

Maar goed, heb nog 3 andere frigo's enkel voor mijn vergisting... :thumbup:

Kijk eens hoe praktisch... 8o8o

frigo_niels.jpg

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Beste voorbeeld van een bier die na 1a2 jaar volledig naar karton smaakt indien slecht/warm bewaard is de westvleteren 12. Ik weet niet of dit typisch is aan de westmallegist?
    Indien goed bewaard is deze na 3 jaar nog echt heerlijk.

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk

• Beste voorbeeld van een bier die na 1a2 jaar volledig naar karton smaakt indien slecht/warm bewaard is de westvleteren 12.

Westvleteren 12 bewaart hier bij mij ook slecht. Na een jaar heb je inderdaad de oxidatiesmaak die de kop begint op te steken, maar dat vind ik nog niet het ergste. Het ergste is dat het bier bleker begint te worden en er vadsige vlokken in beginnen zweven <X Maar de oplossing is simpel : eerder uitdrinken :)

• Kan die op 4°C, zet hem dan ook op 4°C, hoe kouder hoe beter. -1, (-2 ?) is ideaal, dan bevriest het bier net niet.

Ingo

Mijn idee was steeds, dat een iets of wat constante temperatuur rond de 15 graden beter zou zijn dan schommelingen van 20°C naar 4°C en terug.

• Waarom zou de temperatuur in je kast schommelen Steinie ?

Constante temperatuur is beter, constant lage temperatuur nog beter, als je je bier fris wilt houden.

Als je van "oud bier" houdt dan leg je het warm weg, op zolder is het snel oud. Bij keldertemperatuur 8 - 13°C duurt het wat langer en is de smaakbalans wat anders.

Als je vooraf een indicatie wilt hebben van de smaak van een te verouderen bier, zet het weg bij 60°C, iedere dag telt als een maand veroudering. (gaat niet op voor Brett bieren)

Ingo

• Ooit van een "wijnkenner" te weten gekomen dat het niet zozeer de temperatuur is die telt (hoewel 30°C echt wel héél warm is) maar wel de constantheid ervan. 15°C is perfect maar je moet dan ook wel op 15°C blijven. Mijn kelder bestaat uit twee stukjes : een ruimte met de stookketel erin, daar brouw ik en is het steeds +/- 18°C met een uitloper naar 20°C deze laatste dagen. Het andere deel is waar de keldertrap in het gebouw komt en daar is het nu ongeveer 18°C en in de winter is het daar 14 à 15°C. Bier dat ik daar opsla blijft doorgaans zeker goed gedurende een jaar en tegen dan is het meestal op :)

• I

Dit doe ik met mijn vergistingsfrigo in de zomer. STC op 15°C en men bier erin want op de zolder kan het makkelijk 30°C worden.

Seed7 ik verklaar mij nader. Al men brouwmateriaal inclusief gebrouwen bier, gistkast enz. staat op de zolder. Maar omdat mijn bier op de zolder staat, ben ik genoodzaakt om mijn gistkast in de zomer te gebruiken als koelkast. Dit bedoel ik met schommelingen. Dus in de zomer brouw ik niet alhoewel ik dit wel zou willen.

Maar als ik beter de STC er niet tussen hang en gewoon de koelkast laat koelen op het koelst, zal ik dit doen als dit beter is voor het bier. Geen probleem. ;)