Arsegan Special IPA moutpakket

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Als eerste biertje, en fan van een lekkere IPA, dacht ik het mezelf makkelijk te maken door een moutpakket aan te kopen.

arsegan-moutpakket-special-i-p-a-63c.png

Zo heb ik alle tijd om mijn installatie te leren kennen, en hoef me niet druk te maken over de ingrediënten.
    Uiteraard wil ik wel in bvb Brouwhulp mijn brouwsel invoeren. Probleem echter is dat er nergens de exacte volumes/gewichten van de verschillende ingrediënten wordt weergegeven.
    Weet er iemand toevallig de gegevens die ik in Brouwhulp kan ingeven? Alvast bedankt.

• Dat is het nadeel van die te dure pakketten, je weet niet wat je koopt. Ook nog oppassen met de handleiding die is universeel voor alle pakketten en roept nog wel eens wat vragen op. Maar dat horen we dan wel als je iets niet duidelijk is.

Na deze kun je beter zelf recepten gaan verzinnen of de ingebakken recepten van brouwhulp gebruiken als basis voor iets van jezelf. Leuker en je weet precies wat er in gaat. Ik ben zelf ooit van de blikken met de bestaande recptjes begonnen, en die een beetje aangepast. Nooit spijt van gehad en het was gelukkig goed te drinken.

• Ik zou om te beginnen alle gegevens van mijn installatie ingeven in de databank , zoals volume , hoogte , verdampen per uur enzomeer , verdampen per uur kan je weten door eens je ketel te vullen met aantal liter water en een uur te koken en na afkoelen opnieuw meten hoeveel water je over hebt , dan weet je hoeveel verdampt is.

Dan kan je je ingredienten ingeven , je zal ieder ingredient moeten afwegen

Bij de hoppen moet je ook invullen hoe lang je ze meekookt

Je zal ook eens moeten kijken in de databank van de hoppen of de alfazuren overeenkomen met de hop die je hebt , anders kan je die aanpassen

Best eens brouwhulp goed bestuderen wat je er allemaal mee kan doen en hoe het werkt

• Weet er iemand toevallig de gegevens die ik in Brouwhulp kan ingeven? Alvast bedankt.

Jammer genoeg niet. De samenstelling van je moutstort is echt wel belangrijk hiervoor. Je zou kunnen werken met een gemiddelde qua omzetting, maar meer als wat giswerk ga je nooit doen. Zoals hierboven al gezegd moet je ook zorgen dat je je installatie goed hebt geijkt en dat je de juiste waarden ook in Brouwhulp ingeeft. Dat gaat je leven al een stuk simpeler maken.

Wat het samenstellen van eigen recepten betreft : het is echt niet zo moeilijk als het lijkt. In Brouwhulp zitten al een paar goede recepten waarmee je van start kan gaan. Of anders begin je met een SMaSH recept : 1 mout, 1 hop en daar een mooie gist bij. Lekker doordrinkbier voor deze warme dagen.

En uiteraard je vragen hier op het forum stellen, we helpen je graag verder :thumbup:

• Ik ga dit topic even aanvullen omdat we dit biertje gisteren gebrouwen hebben. Onze eerste keer dat we brouwen, overigens.

Zelf heb ik al wat bemerkingen over onze aanpak en brouwsel. Daarbij formuleer ik ook wat vragen voor jullie, feel free to answer.

1. Tijdens het maischen: ik vond het moeilijk om de temperatuur correct te meten. Naarmate de mout wat zakte of samentroepte waren er serieuze temperatuurschommelingen. Moeilijk om dan het temperatuurschema aan te houden.

2. Spoelen: iets teveel schrik gehad dat de mout droog kwam te staan. Wat teveel spoelwater gebruikt zodat we op het einde nog anderhalf litertje wort over hadden. Vind het systeem van 'spoelen TOT een hoeveelheid van 24liter' nogal ambetant. Wisten wij veel hoeveel wort er nog zou uitkomen. Zou liever spoelen met exacte gegevens zoals '10liter spoelwater' en dan daarmee spoelen.
    Enfin, dat extra anderhalf litertje na het koken en afkoelen dan maar apart gehouden om eventueel later giststarter mee te maken. Vraagje: kan deze wort ingevroren worden of gewoon in koelkast bewaren (en hoe lang?)

4. Filteren : filterplaat en bazookafikter deden hun werk goed.

5. Koken: ging vlot, maar vind de kleur wat donkerder dan ebc 25. Te warm gemaischt? (zie opm 1 ivm temperatuurmetingen) Of wat dan wel? Of 'bleekt' het wort nog tijdens gisting?
    Toegevoegde hop uit het pakket zijn pellets.

Iers mos niet gebruikt, eerst maar even kijken hoe het met 'standaard' procedures en ingrediënten gaat.

6. Afkoelen met wortkoeler: topsysteem. Maar mss net niet ver genoeg door gekoeld. Heb gekoeld tot 22,5°. Ik dacht dat dit wel ok zou zijn omdat bij het klateren van de gekoelde wort in de gistemmer er wel nog afkoeling zou zijn.
    Bij het meten vd SG heb ik eigenlijk niet meer naar de temperatuur gekeken, terwijl ik her en der lees dat de hydrometer maar correct weergeeft bij een temperatuur van 20°.
    Ga ervan uit dat klateren voldoende zuurstof toevoegt? Ik heb intussen ook een wortbeluchter... Zou ik dat volgende keer wel gebruiken of het houden bij het klateren?

SG was trouwens 1068 wat toch hoger is dan de 1056 die de handleiding van het kant en klare mout pakket aangeeft. Maar ik lees dat topicstarter ook aan 1065 zat. Denk dat die handleiding niet zo top is.

7. Heb de gist van het pakket wél vervangen door Wyeast Denny's Favourite (smack pack, stond al 2 dagen goed bol) . Ik las ergens dat de Belgian Ale gist niet zo top is voor IPA bier. En dat Denny's beter is.
    Kan iemand me eigenlijk uitleggen waarom?

Staat op dit ogenblik 18u aan het vergisten op 18,5° (daarmee zit ik boven de ondergrens van de gist - 16°- en onder de bovengrens - 21°-) maar nog geen activiteiten waarneembaar in het waterslot. Het deksel van de emmer staat wel wat boller dus ik denk dat er wat aankomt.

8. Heb geen idee wanneer de hoofdgisting zou voorbij zijn. Hoe weet je dit?? Ik zou dan overhevelen (zonder klateren) naar een ander vat waar nog nagisting plaats vindt.

9. Ik moet nog drooghoppen. Doe ik dit na de hoofdgisting en voor de nagisting?
    Tweede vraagje : ook het drooghoppen is met pellets... Bij het koken kon je de eiwitten neerslaan met whirlpool maar hoe doe je dit drooghoppen? Zou niet willen dat er vanalles in mijn flesjes komt bij het bottelen.

Stof genoeg tot nadenken. Alleszins merci aan wie ook op een vraagje kan antwoorden.

Alleszins was het een leuke ervaring, ondanks de beperkingen van het kant en klare mout pakket.

Mvg
    Jarnogab

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

• Voor de kleur zou ik zeggen te veel mout gebruikt die kan duiden op een hoger SG

Of te lang gekookt

Het SG van 1.068 aan 22,5° zou kunnen uitkomen op 1.069

Na een 3tal dagen is hoofdgisting voorbij , maar zou overhevelen na een 2tal weken en dan koud (als mogelijk is) lageren voor 1 week en 3tal dagen voor bottelen koudhoppen

Voor het bottelen voorzichtig overhevelen naar proper ontsmet vat om bezinksel achter te laten

• Het is een pakket toch, dan weet je nooit exact wat er in zit, dus ook niet precies wat voor kleur er uit komt. Dat komt later wel goed als je die pakketten niet meer gebruikt.

Hetzelfde met hoger SG. Zo'n pakket houd geen rekening met het rendement en verliezen van jouw installatie. Maar een iets hoge SG en iets meer volume duid er in ieder geval op dat je rendement hoog genoeg was.

En temperatuur meten tijdens maischen blijft lastig. Het best eerst een minuutje flink roeren en dan pas meten.

• Alvast dank voor jullie antwoorden. Ik denk idd dat zo'n pakket niet ideaal is. Had nu al het gevoel dat ik te vaak niet écht wist hoe of wat. Ik weet bv welke mout en hop er in zit, maar ik ken geen dosering.

Soit, 't is een goed leerschool.

Ivm de gisting : het emmerdeksel staat bol en als ik met de emmer even schud of zachtjes op het deksel duw, dan heb ik wel degelijk activiteit in het waterslot. Zonder deze handelingen gebeurt er (zichtbaar /hoorbaar) bitter weinig.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

• Ik heb vroeger ook zo twee gistingsemmers gehad. Er zit meestal een klein, fijn ’braampje’ aan de bovenkant van de rand als het uit de mal komt. Als je dit verwijderd met een scherp mesje of heel fijn schuurpapier sluiten deze normaal wel goed. Niet snijden met het mesje maar gewoon even over de rand gaan. Uiteraard enkel doen als de emmer niet goed sluit. M.a.w. mijn 2 emmers sloten wel goed. 8o:cool:

• Of voor de durvers en meer ervaren strijkers. Neem een strijkijzer, uiteraard niet het beste van de vrouw, zet dit op een heel lage stand en ga snel over de rand van de emmer. Maar nogmaals, dit moet je wel kunnen en als je dit niet goed doet dan is je emmer volledig naar de ’sjokedeizen’. Dus voor mensen met een beetje ’fingerspitzengefühl’. Succes!!! Dit kan je trouwens toepassen met elk kunststof gistingsvat. Meestal heb je dan geen teflon of dergelijke meer nodig.

• Spoelen: iets teveel schrik gehad dat de mout droog kwam te staan. Wat teveel spoelwater gebruikt zodat we op het einde nog anderhalf litertje wort over hadden. Vind het systeem van 'spoelen TOT een hoeveelheid van 24liter' nogal ambetant. Wisten wij veel hoeveel wort er nog zou uitkomen. Zou liever spoelen met exacte gegevens zoals '10liter spoelwater' en dan daarmee spoelen.
    Enfin, dat extra anderhalf litertje na het koken en afkoelen dan maar apart gehouden om eventueel later giststarter mee te maken. Vraagje: kan deze wort ingevroren worden of gewoon in koelkast bewaren (en hoe lang?)

Als je eenmaal weet wat de exacte verliezen en rendementen van je brouwsysteem zijn, dan kan je het beste aan de slag met een goed brouwprogramma. Dit gaat je altijd exact kunnen zeggen hoeveel spoelwater je eigenlijk nodig hebt.

Maar voor een eerste brouwsel is het toch goed meegevallen?

• En ik bedoel hiermee geen violisten of ‘Pirats’. ??^^

Maar ik weet het:focus:

Ik strijk alleen de plooien plat in mijn relatie, als dat al hoeft (8->), maar de rest kan ze zelf doen, dat hebben de mannen van voorbije zaterdag wel al ondervonden... 8o^^

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Citaat van w@lter

Als je eenmaal weet wat de exacte verliezen en rendementen van je brouwsysteem zijn, dan kan je het beste aan de slag met een goed brouwprogramma. Dit gaat je altijd exact kunnen zeggen hoeveel spoelwater je eigenlijk nodig hebt.

Maar voor een eerste brouwsel is het toch goed meegevallen?

Ja eigenlijk wel. Mogen niet klagen, ging vrij goed, maar natuurlijk is ' the proof of the beer in the drinking' ??

Maar zoals in al aangaf, met die kant en klare pakketten tast je iets teveel in het duister. Dus binnenkort maar eens met een echt recept en software