Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Weekje geleden 5 liter gebrouwen, testbatch.

2de batch van een recept, maar wel licht aangepast tov 1ste batch.

5% flaked wheat werd 10%

Mash temp was 64 bij de eerste, 70 bij de 2de (single mash)

30 minuten gemashed ipv 60 minuten.

Ik heb gistslurry gebruikt van de eerste batch.

Bij het mashen ging het al verkeerd, ik kreeg maar een OG van 1.024. Na wat extra recirculaten heb ik dit naar 1.028 gekregen. Daarna heb ik ook wat langer moeten koken om zo op een OG te komen van 1.039 bij start vergisting (1.041 was voorzien).

Vermoedelijk had ik het langer moeten laten mashen, maar 30 minuten hebben me in het verleden ook al goede resultaten gegeven dus wou dit nog eens doen.

Ik heb 5cl gistslurry (decanted) gerehydrateerd en bij 5 liter bier gedaan.

De dag erna was het waterslot goed aan het brubbelen dus alles oke dacht ik, ik zag wel geen krausen (kon zijn dat ik die had gemist).

Bij het dryhoppen heb ik de temperatuur ook wat hoger gezet (21°C) en eens goed geschud met het gistvat. Dit omdat ik zeker wou zijn dat hij zou uitgegist zijn, ik had er namelijk al geen goed oog meer in.

Vandaag gebotteld en de FG is maar 1.019. Eerste batch had een FG van 1.010. Gist is BRY-97.

Ik vermoed dat dit een combinatie is van het hoog mashen + meer flaked wheat. Maar toch vraag ik me ergens af of de gistslurry ergens er voor iets tussen zit. Die was wel nog maar een maand oud... bewaard op 6°C in de ijstkast.

Smaak is zeker oké.

• Mash temp was 64 bij de eerste, 70 bij de 2de (single mash)

30 minuten gemashed ipv 60 minuten.

Te kort en te warm. Je moet er niks anders achter gaan zoeken. Als je eenstaps gebruikt, ga dan voor minstens 60 minuten maischen, 90 minuten is een stuk beter. Je geeft de amylases niet de perfecte omgeving om in te werken, dus moet je ze wat meer tijd geven. Anders krijg je inderdaad teleurstellende resultaten qua efficiëntie.

70°C is ook veels te warm, daar werkt nagenoeg enkel alfa amylase nog en die maakt zowel vergistbare als onvergistbare suikers aan. Vandaar uw hoge einddensiteit.

Ik heb jaren eenstaps schema's gebruikt en dat gaat zeker en vast goed, maar nu ik een systeem heb waar ik met de temperatuur wat kan spelen, ben ik toch terug naar een meerstaps schema gegaan. Waarom? Je hebt zowiezo een beter rendement en je kan je schema wat aanpassen aan de receptuur. En wat ik ook heb gemerkt in het verleden (er zit ergens nog een draadje over op het forum), is dat de amylases een boost krijgen bij een temperatuursverandering. Ooit eens gemaischt met telkens 10 minuten per stap en telkens 2°C warmer. Begonnen op 60°C en geëindigd op 72°C. Daarna uitgemaischt (tel ik niet mee) en gespoeld. Telkens ik de temperatuur verhoogde (recirculatie géén roeren), dan schoot de densiteit een paar SG punten omhoog en stabiliseerde rond na een 5-tal minuten. Je moet het zelf maar eens proberen en de proef op de som nemen.

• Rodemier, ik heb eens gelezen dat wat schudden met het gistvat helpt bij een verstokte gisting.

De beste methode bij een gestockte vergisting is overhevelen met een beetje zuurstof inslag (opletten voor te veel anders kan het oxideren) een beetje bezinksel meenemen en gistvoeding toegeven.
    Een gestoket vergisting is vooral te wijten aan uitgeputte gist. Door wat zuurstof en gistvoeding gaat de aanwezige gist zich terug vermenigvuldigen en zodoende heb je terug een deel jonge gezonde gistcellen welke dan de vergisting verder zetten

• Ik heb 5cl gistslurry (decanted) gerehydrateerd en bij 5 liter bier gedaan.

Ik denk dat je wort zal bedoelen waar je die 5cl gistslurry bij deed. En bij afgieten ( ik heb al meermaals gezegd) de beste gooi je weg en de halfdode moeten het werk doen.

5cl is wel heeeeeel weinig zeker als je beseft dat in slurry niet alle cellen levende cellen zijn. Na een dag of 7 beginnen er in slurry al aardig wat af te sterven, dus uw test mislukte omdat je met veel te weinig actieve gist begonnen bent. Daarom is uw gisting zo goed als stilgevallen op 1028.