Speciale BElge

There are 38 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Volgende maand eens een Speciale Belge brouwen met gist van De Koninck die ik van Serge kreeg. Het recept is gebaseerd op het recept 'Yonathan' van Adrie uit Brouwhulp, maar dan een wat hoppiger en bitterder.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

Omschrijving

Waarde

Kenmerk

2018-05

Naam recept

Tefrent

Brouwdatum

21-06-2018

Bierstijl

Pale Ale (Belgisch)

Volume

21,0 l

Begin SG

1,045 SG

Eind SG

1,011 SG

Schijnbare vergistingsgraad

75,6%

Alcoholgehalte

4,4 vol.%

Berekende kleur (Morey)

24 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)

36 IBU

Brouwzaalrendement

78,0 %

Kooktijd

60 min.

Water en brouwzouten

Hoeveelheid

Ingrediënt

17,00 l

Gedemineraliseerd water

1,60 g

CaCl2

2,40 g

CaSO4

1,30 g

MgSO4

14,15 l

Spoelwater

Waterprofiel behandeld water

Ca

Mg

Na

HCO3

Cl

SO4

59 mg/l

8 mg/l

8 mg/l

16 mg/l

49 mg/l

110 mg/l

Vergistbare ingrediënten

Hoeveelheid

Naam

Mouterij

Kleur

%

1,74 kg

Vienna mout

Weyermann

7 EBC

42,3 %

1,68 kg

Pilsmout

Dingemans

3 EBC

41,0 %

0,41 kg

Biscuit

Dingemans

50 EBC

10,0 %

0,12 kg

Weyermann Special W® 280-320 EBC

Weyermann

300 EBC

3,0 %

0,10 kg

Caramunich II

Weyermann

120 EBC

2,5 %

0,05 kg

Aroma 150

Dingemans

150 EBC

1,2 %

Maischschema

Omschrijving

Temperatuur

Stap tijd

Rust tijd

Beslagdikte

Beta-amylaserust

62,0 °C

1 min.

30 min.

4,1 l/kg

Alfa-amylaserust

72,0 °C

15 min.

30 min.

4,1 l/kg

Uitmaischen

78,0 °C

10 min.

5 min.

4,1 l/kg

Hop

Hoeveelheid

Naam

Type

% alfazuur

Kooktijd/toevoeging

IBU

30,0 g

Saaz

bellen

3,3%

60 min.

12,1 IBU

10,0 g

Magnum

bellen

11,6%

60 min.

14,2 IBU

30,0 g

Saaz

bellen

3,3%

20 min.

7,3 IBU

30,0 g

Saaz

bellen

3,3%

5 min.

2,4 IBU

40,0 g

Saaz

bellen

3,3%

whirlpool

0,0 IBU

Overige ingrediënten

Hoeveelheid

Naam

Type

Gebruik

2,00 g

WYeast gistvoeding

anders

starter

Gist

Hoeveelheid

Naam

Type

0,5 l starter

Schelde Ale (3655)

bovengist

1,4 g

Safbrew 20 g (F-2)

bovengist

Vergisting

Kenmerk

Waarde

Starttemp. vergisting

18,0 °C

Max. temp. hoofdvergisting

18,0 °C

Eind temp. hoofdvergisting

18,0 °C

Eind SG hoofdvergisting

1,011 SG

Schijnbare vergistingsgraad

75,6%

Start nagisting

Temp. nagisting

20,0 °C

Start lagering

Temp. lagering

5,0 °C

• homebrewshop had wyeast schelde ale op voorraad dus special belge staat ook op mijn planning voor komende maand. hop wordt wel saaz en EK golding om restjes op te werken. eerste keer dat we iets onder de 5% abv gaan maken, dus ben benieuwd!

• Ik heb deze week de gist van De Koninck die ik van Serge kreeg opgekweekt met 20 cl bio appelsap en 1 gram gistvoeding. Het duurde toch 3 dagen voor het ballonnetje in beweging kwam:

Dat was gisteren, ik ben dit nu verder aan het opkweken met moutextract op de magneetroerder. Donderdag ga ik dan brouwen.

• Wel heel veel moutsoorten. Ik vraag me af of je daar nog de aparte eigenschappen van gaat terugvinden. Persoonlijk zou ik voor een special belge eerder werken met 1, maximaal 2 mouten. 100% vienna bijvoorbeeld zou een heel mooi resultaat moeten geven met veel moutigheid. De caramouten gaan er eerder een stroperige zoetigheid aan geven en die zou ik er zeker uitlaten.

• heb mijn special belge vorige zondag gebrouwen, momenteel op 21° en op 1018 (start sg was 1051). Ik heb toch ook wat meer mouten gebruikt:

40% vienna

40% pilsmout

10% biscuit

7% goldswaen belge

3% special B

Ik gebruik zelden minder dan 5 mouten, dus deze is in de stijl "van het huis" :-)

• Saaz en EK Golding. had nog 2 pakjes die al begonnen waren. dus hopgift wat aangepast aan wat op moest.

60' 24g EK golding - 11EBU

20' 30g saaz - 6 EBU

20' 24g EK golding - 7 EBU

10' 29g saaz - 3 EBU

whirlpool 15g EK golding (om het pakske leeg te maken)

• Wel heel veel moutsoorten. Ik vraag me af of je daar nog de aparte eigenschappen van gaat terugvinden. Persoonlijk zou ik voor een special belge eerder werken met 1, maximaal 2 mouten. 100% vienna bijvoorbeeld zou een heel mooi resultaat moeten geven met veel moutigheid. De caramouten gaan er eerder een stroperige zoetigheid aan geven en die zou ik er zeker uitlaten.

Is een beetje zoetigheid nu net niet het belge effect..dus met wat cara erbij ? Ik proef dat toch ook zachtjes in een bolleke ..

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Ik laat de Caramunich II eruit, die kan inderdaad te veel caramel geven.

• Is een beetje zoetigheid nu net niet het belge effect..dus met wat cara erbij ?

100% vienna met de juiste gist en maischschema gaat een mooi zoetig/moutig effect geven. Caramouten geven eerder een soort stroperige zoetigheid.

Dat 'zoete' haal ik al uit de biscuit en special w.

De Special W zou ik er ook uitlaten. De biscuit en Aroma 150 kan je er inderdaad nog inlaten voor wat complexiteit.

• 100% vienna met de juiste gist en maischschema gaat een mooi zoetig/moutig effect geven. Caramouten geven eerder een soort stroperige zoetigheid.

De Special W zou ik er ook uitlaten. De biscuit en Aroma 150 kan je er inderdaad nog inlaten voor wat complexiteit.

De Special W is niet zo zoet en dominant als de Special B. De smaak is milder en ik voeg maar 3% toe, dit gaat toch nog wat diepte toevoegen denk ik.

• Ik heb deze Speciale Belge eergisteren gebrouwen, vlotte Brouwdag van een 5-tal uurtjes. Alle cijfertjes klopten en het jongbier staat lekker te gisten.

Ik heb vlak voor het brouwen de IBU's nog verhoogd naar 38. Dat lijkt vrij hoog, maar de hop is al een half jaartje open en gewoon in de koelkast bewaard, niet vacuum, dus er zal wat hopveroudering zijn.

• Mijne staat al een week in de vergistkast .van 19 graden naar 24 op een week..maar is stilgevallen op 1020..verdekke..da's al 2e keer op rij..deze keer mogelijk te weinig actieve gist..is opkeek van serge..schelde ale..de konick. Iemand ervaring met die gist..? Heeft die ook van die neigingen als de dupont gist. ?

• Mijne staat al een week in de vergistkast .van 19 graden naar 24 op een week..maar is stilgevallen op 1020..verdekke..da's al 2e keer op rij..deze keer mogelijk te weinig actieve gist..is opkeek van serge..schelde ale..de konick. Iemand ervaring met die gist..? Heeft die ook van die neigingen als de dupont gist. ?

Hoe heb je die gist opgekweekt en hoe lang op voorhand?

• (Quote from janmetdepet)

Hoe heb je die gist opgekweekt en hoe lang op voorhand?

Twee dagen op voorhand..van pipet in een appelsapje..eind eerste dag halve liter wort erbij..nog een dag later nog halve liter..ongeveer 5u voor de toevoeging aan het gebrouwde hoofdwort..zat veel schuim op trouwens en vergisting ging snel en stevig van start

• deze keer mogelijk te weinig actieve gist

Ik denk het ook. Je moet toch een 5-tal dagen rekenen voor een goede starter te maken met voldoende gist. Beginnen met 100ml appelsap, opschalen naar een halve liter en dan naar 2 liter. En uiteraard voldoende voeding gebruiken en op de juiste momenten zuurstof geven (ik heb geen magneetroerder). Maar mijn kennis is a bit rusty want het is al jaren geleden dat ik er nog eentje heb gemaakt.

• Mijn Koninck gist stond 3 dagen op 200 ml appelsap voor die echt teken van leven gaf. Dan 2 dagen op magneetroerder met 600 ml moutextract. Dan 3 dagen in koelkast, op de brouwdag afgegoten en toegevoegd. Is nu 2 dagen aan het gisten, dus even afwachten voor ik hoera roep.

Bij de giststarter heb ik 2 g gistvoeding toegevoegd en 2 koffielepels korrelgist voor brood meegekookt als extra gistvoeding.

• Deel jullie mening..te weinig en te snel..heb gisteren geheveld en paar mespuntjes f2 gist bovenop gestrooid..vandaag blupt die terug per 15 seconden..hoop er zo nog 8 puntjes af te krijgen komende week.. vandaag alweer een nieuw brouwsel gemaakt..dipa met constante hopgiften van simcoe.warrior en amarillo 7.5 gram mix elke 7 minuten van het 90 minuten kookproces..

• hier vandaag gelagerd op sg 1.013. netjes zoals voorspeld. had volgens de theorie ook veel te weinig gist (1 smack pack voor 30l), maar is toch goed gekomen.

smack pack was maar 1 maand oud, vandaar geen starter gemaakt en gegokt op de viriele gistcelletjes...

• waarom de F2? Dat is bottelgist en díe gaat niet veel meer doen.

Juist wel, Walter!

Trouwens: als de gisting stilvalt is het grootste deel van de smaakcomponenten vd gist reeds aanwezig in het bier. Als je nu F2 toevoegt, gaat die rustig alle eenvoudige suikers opeten.
    Nog een veiligheid voor het bottelen met de F2 achteraf: je komt niet voor verrassingen te staan, F2 gaat in de fles niet meer opeten dan wat hij al in het gistvat gegeten heeft.

Is bij ons een beproefde techniek. Goede resultaten.

• Juist wel, Walter!

Trouwens: als de gisting stilvalt is het grootste deel van de smaakcomponenten vd gist reeds aanwezig in het bier. Als je nu F2 toevoegt, gaat die rustig alle eenvoudige suikers opeten.
    Nog een veiligheid voor het bottelen met de F2 achteraf: je komt niet voor verrassingen te staan, F2 gaat in de fles niet meer opeten dan wat hij al in het gistvat gegeten heeft.

Is bij ons een beproefde techniek. Goede resultaten.

En wat is dan een mooie hoeveelheid op bijvoorbeeld 10 liter? Er is hier net weer een vergisting te vroeg gestopt, daar moet toch ook weer wat mee gebeuren voor het in de flessen gaat.

F2 genoeg in huis.

• Het allereerste dat je moet hebben is geduld. Een hoofdgisting kan, afhankelijk van de gist, een paar weken duren. Als je de beoogde densiteit niet op een week hebt bereikt, dan moet je nog een weekje extra hoofdgisten. Pas als je gist ofwel de beoogde densiteit heeft bereikt of echt hélemaal niks meer doet na een paar weken, dan kan je beginnen nadenken over extra stappen.

Nu heb je, vrees ik, van aanvang te weinig gist gebruikt en te snel van de hoofdgisting naar het lagervat overgeheveld. Ik zou het vat nu gewoon met rust laten en z'n tijd geven. Als het uitgegist is, dan kan het naar de lagering maar reken erop dat dat nog even kan duren.

• Is al weer op gang, met wat slurry van de hoofdgist die ik opzij had gezet voor een ander bier. Ik had duidelijk veel te schoon geheveld voor de nagisting, maar er ook esdoornsiroop bij ingedaan. Daarvan was na 4 dagen nog niets vergist. Een theelepel slurry en het gaat weer.

• Ok veel geleerd..mijne is geheveld met wat slurry na een week en toen die geen leven gaf paar gram -nog geen klein half pakske- f2 op gestrooid en wat robd gezwengeld..nu toch al 2 dagen weer 1 blupje per 15 a 30 seconden..maar geduld is een deugd die ik niet bezit ..als het slot 2 dagen gelijk blijft staan en ik meet 1020 of meer..dan moet er actie volgen

Is al weer op gang, met wat slurry van de hoofdgist die ik opzij had gezet voor een ander bier. Ik had duidelijk veel te schoon geheveld voor de nagisting, maar er ook esdoornsiroop bij ingedaan. Daarvan was na 4 dagen nog niets vergist. Een theelepel slurry en het gaat weer.

• Ik heb mijn Speciale Belge vandaag gebotteld. Uiteindelijk is die verder door vergist dan verwacht: 1012 was voorspeld door Brouwhulp en ik ben op 1010 geëindigd. Dat betekent een svg van 80,8% en 5,9 Vol% Alc. Het wordt inderdaad een stevig Bolleke. Ik post het recept meteen.

Grappig..mijn versie ook net vandaag gebotteld..uiteindelijk nog tot 1013 geraakt..wordt dus eerder een licht bolleke ..

• duurt misschien wat langer maar ik denk niet dat dit bier slecht uitgegist is. 1,010 à 1,013 is normaal voor een speciale belge. moet niet allemaal zoals duvel zijn hé.

ik heb trouwens op 10 juni gebrouwen en op 6 juli gebotteld.

• Bier wat slecht uitgist, de reden hiervoor is volgens mij dat jullie gewoon met veel te weinig actieve en levende of levensvatbare gistcellen beginnen.

Dat is zeker een mogelijke en vaak voorkomende oorzaak. En natuurlijk is de ene gist de andere niet, er zijn gisten die héél traag gaan maar dat zijn eerder uitzonderingen.

Voldoende gist enten op een goed belucht wort mag nooit problemen geven. En ook kijken of de vergistingstemperatuur binnen de specs van de gist vallen. Te koud geeft geen goede of heel trage vergisting.

Ik werk enkel met korrelgisten (voorlopig toch) en heb meestal de neiging van te gaan overpitchen. Ik hanteer de regel van 1g korrelgist per liter wort. Tot 15 liter durf ik met 1 zakje korrelgist te doen (11g dus) maar daar ga ik zeker niet over. En eerlijk gezegd heb ik nog maar een paar keer vergistingsproblemen gehad en dat was met gistsoorten die bekend stonden voor die problemen.