Dry hop proberen

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik wil volgende week voor de eerste keer gaan dry hoppen, nog nooit gedaan! Wat zijn de dingen waar ik moet op gaan letten?

Ik dacht een blond biertje te brouwen en te dryphoppen, met Amarillo voor een fruitig smaakje! Ik dacht aan 2g hop / liter, is dit correct?:idea:

• Wat je zelf wil is correct...?
    Voor een ipa is dat het minimum, maar voor andere stijl bieren is dit soms al teveel...
    Zijn het pellets of bellen? Persoonlijk ga ik niet meer dryhoppen met bellen. Pellets zijn 10x makkelijker.
    Mijn methode: bij lagering los toevoegen op 14gr. 1 week en daarna cold crashen tot 2gr. En alle hop zakt mooi uit tot de bodem daarna bottelen . Succes!

• Mijn methode: bij lagering los toevoegen op 14gr.

Die 14°C, heb je daar een reden voor? Waarschijnlijk omdat je dan meer hoparoma in je bier krijgt dan bij koudhoppen op een lagere temperatuur? Zal eens moeten zien of dat daar al publicaties over zijn... ik vraag me af of het veel verschil maakt i.v.m. koudhoppen op een lagere temperatuur... :pieker:

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.

Winston Churchill

• (Quote from Bram)

Die 14°C, heb je daar een reden voor? Waarschijnlijk omdat je dan meer hoparoma in je bier krijgt dan bij koudhoppen op een lagere temperatuur? Zal eens moeten zien of dat daar al publicaties over zijn... ik vraag me af of het veel verschil maakt i.v.m. koudhoppen op een lagere temperatuur...

1 week op 14gr heb ik uit de brewdog recepten gehaald. Blijkbaar doen zij het zo en ik heb het overgenomen en ben er wel tevreden mee

• Wat je zelf wil is correct...?
    Voor een ipa is dat het minimum, maar voor andere stijl bieren is dit soms al teveel...
    Zijn het pellets of bellen? Persoonlijk ga ik niet meer dryhoppen met bellen. Pellets zijn 10x makkelijker.
    Mijn methode: bij lagering los toevoegen op 14gr. 1 week en daarna cold crashen tot 2gr. En alle hop zakt mooi uit tot de bodem daarna bottelen . Succes!

Bedankt Bram, ik ga dit ook toepassen dan! Zien wat het geeft.

Ik probeer een subtiele toets te geven aan een blond biertje, niet echt voor een IPA.

• De temperatuur waar bij je dryhopt heeft amper invloed

Merci Serge! Interessante publicatie, wat ook opmerkelijk is, is dat er behoorlijk wat meer toename van linalool is bij het gebruik van pellets i.v.m. bloemen. Pellets zijn dus niet alleen op praktisch vlak een betere oplossing bij het dryhoppen.

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.

Winston Churchill

• Pellets los toevoegen?

Is het niet gemakkelijker om hopkousen te gebruiken? Of zo'n rvs theehoudertje?

Interessante post. Ik denk er namelijk zelf nu ook aan om voor de eerste keer dry hoppen te proberen.

:)

• Ik heb een CCT gistvat en moet dus niet meer hevelen, ik laat de gist gotendeels af wanneer de gisting goed stil ligt.

Dry hop dien ik nadien toe onder vorm van pellets, geen zakje nodig (da's commerce), los dus.

Bijvoorbeeld 1 week voor het bottelen.

Het bottelen doe ik tegenwoordig rechtstreeks uit het de CCT en er komt geen hopresidu mee omdat alles mooi bezonken is in het deel onder aftapbuisje.

De suiker voor hergisting in de fles spuit ik middels stroop d.m.v. spuitje in elke fles.

Je suis Charlie

In de hel is geen Bier,
    Daarom brouw ik het Hier!

• Voor mijn Citra IPA heb ik 60gr op 20L pellets gedaan 5 dagen voor botellen op een temperatuur van 20 a 21 graden laatste 2 dagen temperatuur verlaagd naar 4 graden (3d op 20° 2d op 4°)dan krital suiker opkoken met water voor 10 min., in bottelemmer doen en het bier overhevelen op de suikerstroop , je kan ook T light gebruiken 2klontjes per flesje van 33cl los in het flesje gooien is ook gemekkelijk en dan bottelen

uit een goede kraan stroomt geen water

• "So if you’re adding to your fermenter, this should be done after you’ve cold crashed. If you’re adding to your keg, this should be done when your keg is fully chilled"

Cold crash lijkt met toch nog nodig volgens het artikel. Ik ga het toch eens zonder cold crash proberen.

• Zoals W@later zij:
    Eerst steeds biersol gebruiken dat heeft een positieve lading en gist en de meeste eiwitten die niet in oplossing zijn hebben een negatieve lading. Hierdoor gaat de biersol zich binden aan de gist en eiwitten en uitzakken.
    Als je dit uitgevoerd hebt dan kan je overwegen om nog een gelatine klaring uit te voeren, maar in de meeste gevallen is dit onnodig.
    Trouwens als je klaringsmiddelen gebuikt sla je meer eiwitten en andere stoffen neer dan soms gewenst en verlies je een deel van je smak en body van je bier.