White IPA/Witbier combi

There are 72 replies in this Thread. The last Post () by janmetdepet.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ondertussen mijn vlierbier eerste keer geproefd en dat is een topper..als het geen gushers zijn..want sommige fleskes hebben een redelijke overdruk..ik vergeet begot altijd te roeren in mijn bottelvat met bottelsuiker..

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Als het geen infectie is want op die vlierbloempjes kan er wel al eens iets’vreemd’ opzitten.

• het spook van de autolyse.

Laatst gelezen dat je daarvoor een geit moet offeren bij middernacht en daarna een kruisbeeld aan de deur van je kelder moet nagelen. Dan zou dat spook wegblijven 8o

Ik denk dat het wel zal meevallen, die autolyse. Uw flesjes koel bewaren in een goede kelder en er zal niks mis mee lopen. En bij twijfel : snel uitdrinken ;)

• Volgende maand een nieuwe versie brouwen van deze lekkere dorstlesser. Deze keer met andere hoppen en een andere gist. De gist in mijn versie van 2018, de Mangrove Jacks M21 gistte te ver door naar mijn zin: svg van 83,3% (volgens de specs van de fabrikant 75%). Het werd een vrij droog bier, ik wil nu wat meer body als contrast voor de hoppen. Ook het maischschema zou moeten zorgen voor wat meer mondgevoel.

Tips zijn natuurlijk erg welkom.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

Omschrijving

Waarde

Kenmerk

2019-04

Naam recept

Wezzel

Brouwdatum

07-05-2019

Bierstijl

White IPA

Volume

21,0 l

Begin SG

1,049 SG

Eind SG

1,015 SG

Schijnbare vergistingsgraad

69,4%

Alcoholgehalte

4,4 vol.%

Berekende kleur (Morey)

7 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)

41 IBU

Brouwzaalrendement

78,0 %

Kooktijd

60 min.

Water en brouwzouten

Hoeveelheid

Ingrediënt

18,00 l

Water uit Diest, België

4,00 g

CaCl2

0,90 g

CaSO4

3,30 ml

Melkzuur

13,54 l

Spoelwater

Waterprofiel behandeld water

Ca

Mg

Na

HCO3

Cl

SO4

96 mg/l

5 mg/l

94 mg/l

146 mg/l

88 mg/l

73 mg/l

Vergistbare ingrediënten

Hoeveelheid

Naam

Mouterij

Kleur

%

2,08 kg

Extra Pale Premium Pilsnermout

Weyermann

2 EBC

45,7 %

0,91 kg

Lichte tarwemout

Dingemans

3 EBC

20,0 %

0,91 kg

Tarwevlokken

Homebrewshop

4 EBC

20,0 %

0,40 kg

Havervlokken Brewferm

Brewferm

2 EBC

8,9 %

0,20 kg

Cara-pils

Weyermann

2 EBC

4,3 %

0,05 kg

Havervlokken Everyday (mee koken voor de troebelheid

Colruyt

2 EBC

1,1 %

Maischschema

Omschrijving

Temperatuur

Stap tijd

Rust tijd

Beslagdikte

Amylaserust

69,0 °C

2 min.

75 min.

4,0 l/kg

Uitmaischen

78,0 °C

10 min.

5 min.

4,0 l/kg

Hop

Hoeveelheid

Naam

Type

% alfazuur

Kooktijd/toevoeging

IBU

20,0 g

Magnum

bellen

9,8%

60 min.

23,4 IBU

100,0 g

Cascade

bellen

2,9%

15 min.

17,2 IBU

150,0 g

Sorachi Ace

bellen

7,9%

whirlpool

0,0 IBU

Overige ingrediënten

Hoeveelheid

Naam

Type

Gebruik

2,00 g

WYeast gistvoeding

anders

koken

Gist

Hoeveelheid

Naam

Type

11,5 g

SafBrew Ale (S-33)

bovengist

Vergisting

Kenmerk

Waarde

Starttemp. vergisting

18,0 °C

Max. temp. hoofdvergisting

18,0 °C

Eind temp. hoofdvergisting

18,0 °C

Eind SG hoofdvergisting

1,015 SG

Schijnbare vergistingsgraad

69,4%

Temp. nagisting

20,0 °C

Temp. lagering

18,0 °C

• Vandaag deze gebotteld. Het eind sg was al een week stabiel, maar 1017 ipv het verwachte 1015. Daarom 5g/liter bottelsuiker toegevoegd ipv de geplande 7g. Ik denk namelijk dat de bottelgist er nog een paar puntjes gaat vanaf snoepen en ik wil geen gushers. Dan liever een bier met wat minder koolzuur dat in mijn glas raakt en niet tegen het plafond. Het hogere eind sg zal de hoge ibu's hopelijk wat counteren.

• Is die ook geschikt voor een witbier?

Nee, die is erg neutraal. Maar je hebt al een alternatief.

En als je bang bent dat de bottelgist stiekem verder zou vergisten, je kunt ook je hoofdgist als bottelgist gebruiken. Gewoon een beetje achterhouden voor het bottelen. Ik neem dan wel eens 5 ml van de starter en zet die zo lang in de koeling.

• Koen Sels wrote:

Blijft er na 10 minuten koken nog iets van aroma over? Is hopstand geen beter idee?

Mogelijk wel..vlier blijft wel hangen weet ik van vorig vlierbier..acacia weet ik niet is beetje wild idee heb wat van beide bloemen ingevroren, kan ik desnoods mee dryhoppen

• Blijft er na 10 minuten koken nog iets van aroma over? Is hopstand geen beter idee?

janmetdepet :

Ik vermoed dat Koen Sels gelijk heeft en dat je na 10 minuten koken flink wat van de aroma's kwijt bent.

Voor vlierwijn maakte ik er gewoon thee van.

De vlierbloesem afspoelen met koud water.

Water laten koken, en als het water net niet meer kookt dan over de bloemen gieten.

Dan heb je de meeste aroma's mee.

Als je aan de thee ruikt dan heb je de "nektar" achtige geur zoals men elders soms omschrijft.

Mijn ervaring met wijn: Niet te veel gebruiken, het wordt snel te sterk van smaak.

Maar eerlijkheidhalve: Voor bier heb ik er totaal geen ervaring mee.

Succes met het bier!

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• Zou je deze "thee" kunnen invriezen voor later gebruik?

• Of zoals ik doe..vacuumeren en diepvriezen..daarvan thee maken en laten afkoelen en daarmee dryhoppen na de hoofdvergisting, of zelfs in hopzakje bespoten met starsan, zo direct paar dagen in bier laten drijven

• Ik maak een kruising tussen deze en elderflower witbier uit boek homebrewers almanac, met verse vlierbloesem en acaciabloemen..noem deze " na de keus/ after the vote"

Jan, ik zou die acaciabloemen er niet bij doen. Witte acacia is giftig. De vlier daarentegen gaat wel een mooi aroma geven maar je mag die niet meekoken. Gewoon erbij als de vlam onder de kookketel uitgaat en laten meetrekken.

• Witte acacia is giftig...

Mmm..ik lees toch dat je er siroop van kan maken..alle delen zijn giftig behalve de bloemen...anyway, heb ze 10 min meegekookt en boeltje staat nu al 4 dagen te vergisten..zal ze misschien uit de dryhop weglaten en alleen dryhoppen met vlierbloesem

• Mmm..ik lees toch dat je er siroop van kan maken..alle delen zijn giftig behalve de bloemen

Ben het wat verder gaan opzoeken, je hebt gelijk. De bloemen kunnen blijkbaar wel.

Wel opletten, het is eigenlijk geen acacia maar robinia die je daar hebt. Maar daarvan zijn de bloemen (en enkel de bloemen!) eetbaar. Van de rest zou ik afblijven, dat is zeer giftig.

• janmetdepet wrote:

Mogelijk wel..vlier blijft wel hangen weet ik van vorig vlierbier..acacia weet ik niet is beetje wild idee heb wat van beide bloemen ingevroren, kan ik desnoods mee dryhoppen

Nu 6 dagen in de hoofdvergisting..en ik weet het toch niet met dat aromaverlies..de geur in de gistkast is alleszins zeer straf en zoet

• w@lter wrote:

Ja maar die geur zit niet meer in je bier. Ik ben benieuwd naar je ervaringen na de hoofdgisting.

Maar komt toch uit het bier...niet ? Alleszins ben ik even benieuwd als jij..en desnoods kan ik nog drooghoppen of droogkruiden of hoe noem je dat indien te flets

• Vandaag deze gebotteld. Het eind sg was al een week stabiel, maar 1017 ipv het verwachte 1015. Daarom 5g/liter bottelsuiker toegevoegd ipv de geplande 7g. Ik denk namelijk dat de bottelgist er nog een paar puntjes gaat vanaf snoepen en ik wil geen gushers. Dan liever een bier met wat minder koolzuur dat in mijn glas raakt en niet tegen het plafond. Het hogere eind sg zal de hoge ibu's hopelijk wat counteren.

Kleine 3 weken na bottelen. Veel schuim, meer dan genoeg koolzuur. Goede beslissing om niet te veel bottelsuiker te gebruiken.

Wel een specialleke geworden: die sorachi ace van het Hoppecruydt heeft toch een uitgesproken smaak waar je moet aan wennen. Lekker bij een pittige oosterse curry denk ik.

• w@lter wrote:

Ja maar die geur zit niet meer in je bier. Ik ben benieuwd naar je ervaringen na de hoofdgisting.

Vandaag gepeild na bijna einde hoofdvergisting..netjes 1012..met de wyeast weihenstephan gist.. zit toch wel een fijn aroma aan, fris citrus achtig en tikje zoet..mooi balans..denk niet dat ik nog extra ga dryhoppen of steepen, of misschien toch met de helft van de batch