White IPA/Witbier combi

There are 44 replies in this Thread. The last Post () by janmetdepet.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Volgende week nog eens een zomerbiertje brouwen: een combinatie tussen een Witbier en een White IPA, met 50 g havervlokken tijdens het koken voor de troebelheid.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

Omschrijving

Waarde

Kenmerk

2018-04

Naam recept

Wezzel

Brouwdatum

30-04-2018

Bierstijl

White IPA

Volume

20,0 l

Begin SG

1,050 SG

Eind SG

1,012 SG

Schijnbare vergistingsgraad

76,0%

Alcoholgehalte

4,9 vol.%

Berekende kleur (Morey)

7 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)

32 IBU

Brouwzaalrendement

78,0 %

Kooktijd

60 min.

Water en brouwzouten

Hoeveelheid

Ingrediënt

16,50 l

Gedemineraliseerd water

3,50 l

Water uit Diest, België

2,10 g

CaCl2

1,60 g

CaSO4

1,80 ml

Melkzuur

1,10 g

MgSO4

10,43 l

Spoelwater

Waterprofiel behandeld water

Ca

Mg

Na

HCO3

Cl

SO4

52 mg/l

6 mg/l

23 mg/l

46 mg/l

35 mg/l

75 mg/l

Vergistbare ingrediënten

Hoeveelheid

Naam

Mouterij

Kleur

%

2,22 kg

Pilsmout

Dingemans

3 EBC

50,0 %

0,89 kg

Tarwevlokken

Homebrewshop

4 EBC

20,0 %

0,89 kg

Lichte tarwemout

Dingemans

3 EBC

20,0 %

0,39 kg

Havervlokken Brewferm

Brewferm

2 EBC

8,9 %

0,05 kg

Havervlokken Everyday (havermout ) Colruyt

Supermarkt

2 EBC

1,1 %

Maischschema

Omschrijving

Temperatuur

Stap tijd

Rust tijd

Beslagdikte

Beta-amylase

62,0 °C

1 min.

30 min.

4,5 l/kg

Alfa-amylase

72,0 °C

15 min.

30 min.

4,5 l/kg

Uitmaischen

78,0 °C

10 min.

5 min.

4,5 l/kg

Hop

Hoeveelheid

Naam

Type

% alfazuur

Kooktijd/toevoeging

IBU

10,0 g

Columbus

bellen

15,6%

60 min.

19,4 IBU

20,0 g

Willamette

pellets

6,5%

20 min.

10,8 IBU

20,0 g

Crystal

pellets

2,5%

5 min.

1,4 IBU

50,0 g

Mosaic

bellen

11,4%

whirlpool

0,0 IBU

Overige ingrediënten

Hoeveelheid

Naam

Type

Gebruik

2,00 g

WYeast gistvoeding

anders

starter

Gist

Hoeveelheid

Naam

Type

10,0 g

Belgian Wit (M21)

bovengist

Vergisting

Kenmerk

Waarde

Starttemp. vergisting

18,0 °C

Max. temp. hoofdvergisting

18,0 °C

Eind temp. hoofdvergisting

18,0 °C

Eind SG hoofdvergisting

1,012 SG

Schijnbare vergistingsgraad

76,0%

Temp. nagisting

21,0 °C

Temp. lagering

5,0 °C

• Die van Everyday had ik inderdaad nog liggen, die van Brewferm heb ik onlangs bijgekocht, omdat ik daar voor een grote hoeveelheid toch iets meer vertrouwen in heb i.v.m. rendement.

Het voordeel van de Brewferm haver vlokken is dat die voorbehandeld zijn (eigenlijk al verstijfseld) en het zetmeel volledig beschikbaar is bij de beta amylase, gewone haver vlokken verstijfselen meestal pas volledig tijdens de alfa alylase wat resulteert in een hoger maltotiose gehalte hebt in je wort.
    De Everyday havervlokken zijn trouwens laag in eiwit gehalte vergelijkbaar met voorbehandelde havervlokken voor te brouwen

Het rendement gaat nagenoeg het zelfde zijn

• Het voordeel van de Brewferm haver vlokken is dat die voorbehandeld zijn (eigenlijk al verstijfseld) en het zetmeel volledig beschikbaar is bij de beta amylase, gewone haver vlokken verstijfselen meestal pas volledig tijdens de alfa alylase.

In mijn vorig bier, een RIS, gebruikte ik 10% havervlokken van Everyday, ik maischte 75 min. bij 65°. Mijn brouwzaalrendement was een stuk lager dan verwacht. Dit zou het lager rendement voor een stuk kunnen verklaren dan.?(

• In mijn vorig bier, een RIS, gebruikte ik 10% havervlokken van Everyday, ik maischte 75 min. bij 65°. Mijn brouwzaalrendement was een stuk lager dan verwacht. Dit zou het lager rendement voor een stuk kunnen verklaren dan.?(

Zou kunnen, veel hangt af van de verstijfsel temperatuur van die Everyday haver en je beslag dikte, Die beide factoren bepalen de temperatuur wanneer het zetmeel volledig verstijfseld is en beschikbaar is voor enzymatische afbraak (bij een hoger beslagdikte is die temperatuur hoger)

• Eergisteren deze white IPA gebrouwen. Ik heb de IBU verhoogd van 32 naar 50 en het sg verlaagd van 1050 naar 1048. Het mag een pittig zomerbiertje worden.

Vlotte brouwdag zonder accidenten. Alle voorspellingen van Brouwhulp zaten juist, alleen de tussentijdse metingen met de refractometer kloppen nooit, maar het eind sg met de densimeter was er pal op.

• Eergisteren deze white IPA gebrouwen. Ik heb de IBU verhoogd van 32 naar 50 en het sg verlaagd van 1050 naar 1048. Het mag een pittig zomerbiertje worden.
    Vlotte brouwdag zonder accidenten. Alle voorspellingen van Brouwhulp zaten juist, alleen de tussentijdse metingen met de refractometer kloppen nooit, maar het eind sg met de densimeter was er pal op.

Vandaag een variant hierop gebrouwen..met enkel pilsmout en tarwemout 50/50 , zelfgekweekte verse diepgevroren cascade hop ( 5 × droge waarde) en 40 gram verse vlierbloesems..zelfde gist mj 21 ..ben benieuwd..alles verbazingswekkend vlot verlopen in mijn bijna ex brouwhok..
    Speciaal vroeg begonnen 6u30 omdat ik dochter moest wegbrengen..maar dat bevalt eigenlijk wel..tegen de middag klaar..eigenlijk best leuk zo..heb ook al wel eens snachts gebrouwen..wat dan weer een heel andere beleving geeft..hoe zit dat bij jullie ?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

• Vandaag een variant hierop gebrouwen..met enkel pilsmout en tarwemout 50/50 , zelfgekweekte verse diepgevroren cascade hop ( 5 × droge waarde) en 40 gram verse vlierbloesems..zelfde gist mj 21 ..ben benieuwd..alles verbazingswekkend vlot verlopen in mijn bijna ex brouwhok..
    Speciaal vroeg begonnen 6u30 omdat ik dochter moest wegbrengen..maar dat bevalt eigenlijk wel..tegen de middag klaar..eigenlijk best leuk zo..heb ook al wel eens snachts gebrouwen..wat dan weer een heel andere beleving geeft..hoe zit dat bij jullie ?

De vergisting was bij mij vlot gestart en op 3 dagen tot 1020. Toen gaf die er de brui aan. Heb wat gistvoeding toegevoegd, regelmatig gezwalpt met het vergistingsvat en de temperatuur elke dag wat verhoogd. Zit na 10 dagen op 1017. Geduld geduld geduld. Dacht na 2 weken te bottelen maar dat zal 4 weken worden.X/

• (Quote from janmetdepet)

De vergisting was bij mij vlot gestart en op 3 dagen tot 1020. Toen gaf die er de brui aan. Heb wat gistvoeding toegevoegd, regelmatig gezwalpt met het vergistingsvat en de temperatuur elke dag wat verhoogd. Zit na 10 dagen op 1017. Geduld geduld geduld. Dacht na 2 weken te bottelen maar dat zal 4 weken worden.

Heb zelfde ervaring na 2 dagen op 1020 en nu stil gevallen..temp naar 21 graden gebracht en wat geschud..maar voorlopig gebeurt er weinig

• Gij goed Walter.. tuurlijk niet .. dat is een redelijke close up van een hopzakje.. als je even wat inzoomt zie je dat er daar geen mout in zit , maar verse vlierbloesembloemetjes die ik net als een aromahop in een hopzakje toevoeg de laatste 15 min van de kook..

Trouwens.. nog steeds niet veel gebroebel uit mijn waterslot.. gistkast ruikt wel naar vergisting, dus ik ga er maar van uit dat de vergisting dan toch traagjes verder gaat..

Koen Sels : zit nu al op 21 graden komende van 19.. hoe veel hoger kan ik nog gaan om de vergisting te ondersteunen ?

Groeten,

Patrick

• Ik zit nu op 24,5° C De gist kan volgens de specs tot 25. Heb er toch nog wat puntjes af gekregen. Volgende week nog eens sg meten, ik wil op 1012 eindigen.

• Gij goed Walter.. tuurlijk niet .. dat is een redelijke close up van een hopzakje.. als je even wat inzoomt zie je dat er daar geen mout in zit , maar verse vlierbloesembloemetjes die ik net als een aromahop in een hopzakje toevoeg de laatste 15 min van de kook..

Amai, van op een afstandje leek dat dus echt op mout :blush: maar nu je het zegt zie ik het ook :)

• (Quote from janmetdepet)

Ik zit nu op 24,5° C De gist kan volgens de specs tot 25. Heb er toch nog wat puntjes af gekregen. Volgende week nog eens sg meten, ik wil op 1012 eindigen.

Vandaag geheveld op 1018..wat extra gistvoeding gegeven..soms helpt het om het bier van de oude gistkoek af te halen..vat blukt nu terug 1 keer per minuut..zou ook graag 1012 halen..tegëlijkertijd dan ook maar besloten om te dryhoppen met cascade en wat citra..hou em nog een week op 23 graden...dan zien we wel weer..vliersmaak bitterzoet zit er wel mooi in hoop dat de dryhop die nog verder zal accentueren

• De gist bleef de laatste week rustig zijn eigen ding doen, op een slakkengangetje. De temperatuur staat al een week op 25°. Daarnet nog even gemeten en groot was mijn verbazing: sg 1010 (1012 voorzien door Brouwhulp), dat is een SVG van 79,2. Volgens de specs van de fabrikant haalt deze gist (M21) tussen 70 en 75.

Het waterslot is nog niet helemaal stil gevallen. Ik ga het bier nu verder laten rusten op keldertemperatuur (bij dit weer 18°) en binnen een week bottelen.

• Ik weet niet waarom de fabrikanten die specs blijven geven. Ze kloppen toch nooit. :grouchy:

Die Specs zijn de waarden op een "Congreswort" (EBC Methode 4.11) en zijn enkel geldig voor die wort.

Als je natuurlijk een andere stort (en maischschema) hebt klopt deze nooit.
    Deze waarde geeft wel een goed inzicht tot wat de gist in staat is tov ander gisten.
    En dan heb je natuurlijk nog de gebuikte rekenmethode in het rekenblad/brouwsoftware, ....

• vandaag mijn dryhop verwijderd na 3 dagen en nog eens gemeten..ondanks dat na het hevelen het waterslot terug 3 a 4 blubjes gaf per minuut, nog steeds maar 1018..inderdaad slepend..dus laat ik em nog maar wat doen vrees wel dat ie te vroeg gaat stilvallen..

• Hoeveel gist heb je eigenlijk gebruikt en wat was je maischschema? Misschien best een apart onderwerp opstarten met je recept erin en dan verhuis ik de berichten hier naar daar. Dat praat wat makkelijker denk ik.

Zelfde maischschema als recept koen en 2 zakjes mj op 23 liter wort..nieuw onderwerp hoeft niet..ik maakte gewoon mijn variant vlierbloesem en dryhop op zelfde recept dan koen..recepten van koen zijn trouwens voortreffelijk en verdienen navolging en variatie..maar ik leer vooral dat die gist sleperige trekjes heeft die goed komen als je geduld hebt..laat nu net geduld iets zijn wat ik maar in beperkte mate bezit..

• Zeer curieuse gist.. heb die nog 1 week laten staan op 23 tot 25 graden..en inderdaad 5 dagen niks beweging in slot..maar sinds gisteren dus terug..vandaag 3 blubjes per 30 seconden..
    Lijkt dus ok ..tenzij ik door het vele hevelen en rooren en schudden een infectie/wilde beest te pakken heb die er witte geuze van wil maken.

Misschien moet je toch nog langzaam verder verhogen naar 25°. Bij mij is het sg pas tijdens de laatste dagen echt gezakt.

• Ondertussen mijn vlierbier eerste keer geproefd en dat is een topper..als het geen gushers zijn..want sommige fleskes hebben een redelijke overdruk..ik vergeet begot altijd te roeren in mijn bottelvat met bottelsuiker..