Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Verder wil ik gewoon nog even zeggen dat iedere hobbybrouwer brouwt zoals hij denkt wat voor hem het beste is en de middelen gebruiken waar hij zich het best bij voelt. En voor mij is Brewfather een super handig hulpmiddel voor, tijdens en na het brouwen.

Sommige zijn gek van Brewbuckets en ik van Brewfather dus als ik nu nog eens Brewfather vermeld dan staat er morgen misschien wat extra op mijn rekening :grinning_face_with_smiling_eyes:

• Voor de voorspelde densiteit voor het spoelen te bekomen moet je bij "experimental features" conversion efficiency aanvinken. Hierna moet je in je brouwketel-profiel de conversion efficiency ingeven en dan krijg je de "first wort gravity" te zien in een batch recept.

Gelukt, bedankt.

Hoeveel % zou dit conversie rendement moeten zijn? Mijn brouwzaalrendement is 81%

• De naam schiet mij niet meer te binnen maar begin dit jaar of vorig jaar is er nog zo eentje heen gegaan.

Brewtoad is degene die je zoekt denk ik :-) Je hebt wel een punt ergens maar met Brewfather kan je al je recepten downloaden in xml formaat. Dus in geval van einde applicatie kan je ze nog wel bijhouden. En als je wil (zou ik trouwens eens moeten doen) kan je alles afprinten en in een map bewaren.

Maar de pro's wegen voor mij meer door als de con's. Het is gewoon een makkelijke tool die een steeds grotere userbase heeft en actief ontwikkeld/ondersteund wordt door de maker ervan.

• Hallo,

Ik ben nieuw hier en wil mijn eerste brouwsel binnenkort gaan aanmaken.

Ik heb online al redelijk wat gelezen en filmpjes bekeken, denk dat ik er vrij klaar voor ben om een recept na te maken. Mijn eerste zal een Hefeweizen gaan worden.

Mijn vraag; als ik dat bestaande recept ingeef in Brewfather lukt me dat niet zo best. In het bestaande recept wordt 14l water gebruikt om te maischen en 11l om te spoelen (spargewater veronderstel ik). In bewfather kan ik mijn totaal te brouwen wort ingeven, maar alle watercomponenten afzonderlijk gaat niet. Wat doe ik fout, heeft er iemand een link naar een handleiding hoe je een bestaand recept ingeeft in brewfather, de filmpjes die ik bekeken hebben gaan telkens uit van het creëren van een nieuw recept en geven geen aandacht aan afzonderlijk ingeven van de watercomponenten.

Ik wil dit bestaande recept trouwens ingeven omdat ik te weten wil komen hoe en met wat ik mijn water moet behandelen om de meeste kans te hebben op een mooi resultaat.

Ik heb een linkje naar het recept hoe het er nu in zit gemaakt:

https://share.brewfather.app/BxOfZ5OsusswmQ

Water is dus nog een probleem en mogelijks staat de 2e gisting op fles (met 136g kristalsuiker) ook nog niet in orde.

Alvast bedankt

• Je kunt wellicht de taal naar Nederlands omzetten, scheelt wat verwarring wellicht?

Deze parameters bepalen je volumes maisch water en spoel water om je doelvolume te halen

Waterbehandeling zou ik voorlopig niet aan beginnen, gewoon genieten van het brouwen en later oppakken.

Je recept kan ik niet openen, link werkt niet helaas.

• Bedankt voor de reacties reeds. Ik heb een Klarstein xxl elektrische maischketel van 50liter aangeschaft. Ik heb ingegeven wat ik tot nu toe weet. Kookverlies en dergelijke weet ik nog niet, maar dit heb ik op standaard laten staan (4l per uur). Brouwzaalrendement en maischrendement ben ik nog niet echt vertrouwd mee, maar dat zal wel komen als ik nog wat meer filmpjes bekijk en eens ik wat bezig ben en wat ervaring opbouw.

Mijn waterprofiel had ik reeds ingevuld maar dit blijkt op wat melkzuur na ideaal te zijn voor het type bier dat ik nu wil brouwen als eerste, maar ik heb me Calcium en magnesiumsulfaat, nabicarbonaat en calciumchloride aangeschaft voor de toekomst.

Ik heb in bijlage en printscreen gezet van mijn probleem. Bovenaan zie je nog net 2 van de 3 fermentables (dus voor 14l maisch en 11l spoelwater) en onderaan zie je bij water dat hij uit gaat van 55l water, dit kan ik dus niet aanpassen. Ook wanneer ik de doelbatchgrootte bij de ketel aanpas blijft die 55l staan.

• Ik weet niet of het al een keer vermeld is hier maar soms zie ik een maischprofiel of een vergisting profiel wat ik wil gebruiken in een recept. Dan kun je in Brewfather natuurlijk het handmatig toevoegen of op deze manier:

1. Zoek het recept op in de recepten bibliotheek

2. Kopieer het naar je eigen recepten (knop links onder)

3. Edit het recept en scroll naar het maischprofiel (als voorbeeld) klik op edit

4. Kopieer dit ook met de knop links onder

5. Ga naar Profielen in het Brewfather menu en kies maisch profielen

6. Edit je net gekopieerde profiel en voila

Voorbeeld van een Markus Hermann profiel wat ik zocht (dank vh recept Tannhauser )