Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik gebruik nu ook sinds enkele weken brewfather en kan alle bovenstaande voordelen enkel maar bevestigen.

De integratie van de iSpindel vind ik ook zeer geweldig. Je kan de fermentatie nu gewoon online volgen zonder dat je je gistingsvat moet benaderen. Gisteren toch nog een klasieke test gedaan met de hydrometer en de iSpindel geeft slechts een afwijking van 0.003 (iSpindle = 1.027 en hydrometer = 1.024).

De Gistberekening werk ook zeer goed: Volgens brewfather had ik een pakje van 11gr gist moeten gebruiken maar ik had slechts eentje van 6 gr liggen (brewferm top) en inderdaad de fermentatie is vroeger gestopt dan voorzien SG 1.024 ipv 1.013

• Sinds enkele maanden heb je er ook een recipe share waardoor er een hele databank van recepten aan het ontstaan is. De feature is er wel enkel voor premium klanten. Maar voor 20 euro per jaar zit je op dat gebied gebeiteld.

Ik zou eerlijk gezegd niet zonder meer kunnen. Tegenwoordig ga ik brouwen in mijn tuinhuis, open ik het recept op mijn tablet en kan ik de brouwsessie mooi volgen. Het enige probleem dat ik had was met de setting voor de moutabsorptie maar dat lag eigenlijk aan het feit dat dat gemiddelde niet werkt (1l/kg) voor een bulldog brewer. Ik heb de setting aangepast naar 0,9 en nu klopt het weer

Dikke kudo's voor Thomas die dat toch maar allemaal in z'n eentje heeft in elkaar gestoken.

• Sinds enkele maanden heb je er ook een recipe share waardoor er een hele databank van recepten aan het ontstaan is. De feature is er wel enkel voor premium klanten. Maar voor 20 euro per jaar zit je op dat gebied gebeiteld.

Ik zou eerlijk gezegd niet zonder meer kunnen. Tegenwoordig ga ik brouwen in mijn tuinhuis, open ik het recept op mijn tablet en kan ik de brouwsessie mooi volgen. Het enige probleem dat ik had was met de setting voor de moutabsorptie maar dat lag eigenlijk aan het feit dat dat gemiddelde niet werkt (1l/kg) voor een bulldog brewer. Ik heb de setting aangepast naar 0,9 en nu klopt het weer

Dikke kudo's voor Thomas die dat toch maar allemaal in z'n eentje heeft in elkaar gestoken.

Hey Walter,

aangezien jij al een tijdje met Brewfather en de Brewmonk (heb zelf een vergelijkbare Easybrew) werkt, is het mogelijk me jou instellingen te geven aub? Ik geraak er zelf niet helemaal wijs uit, en wil eerst wat spelen eer ik een premium wil aanschaffen.

Alvast bedankt!

• Wim was me voor. Nu zijn de instellingen voor de Bulldog iets anders omdat ik minder deadspace heb onder mijn maischkorf (maar zo'n 2l). Wat ik wel nog wil meegeven is dat het afhankelijk is van met hoeveel watt je kookt, hoeveel je moet instellen als kookverlies. Als ik op 2500W kook (vollen bak dus) haal ik makkelijk de 3l/u. Hou ik het wat in (wat ik meestal doe) en kook ik op 2000 à 2200 watt, dan zit ik op 2.7l/u.

• Weeral iets bijgeleerd ^^

Om terug bij dit topic te komen. Het is mij al opgevallen dat de berekening van het bottelsuiker wat aan de lage kant is bij Brewfather of heb ik het mis?

B.v. bij mijn laatste bier 'A La Ename Blond' stelde hij slechts 114.9gr suiker voor op 19L.

Als ik het goed heb berekend is dat maar 6gr/L

Meestal neem ik 7gr/L en ik vind nog dat er weinig koolzuurgas in mijn bieren zitten.

Voor de A La Ename Blond heb ik 150gr suiker gebruikt (ong. 7,8gr/L) opgelost in 200ml water en 10min laten koken.

• Het is mij al opgevallen dat de berekening van het bottelsuiker wat aan de lage kant is bij Brewfather of heb ik het mis?

B.v. bij mijn laatste bier 'A La Ename Blond' stelde hij slechts 114.9gr suiker voor op 19L.

Brewfather doet die berekening op basis van het gewenste volume CO2 dat je opgeeft in je recept

Waarschijnlijk heb je die op de standaard 2.4 laten staan

Vergisting VanneSmied - Bosberry
    VanneSmied - Framberry
    VanneSmied - Frambos
    Op fles VanneSmied - Tripel
    VanneSmied - Doppelbock
    VanneSmied - APA
    Planning /
  • Brewfather doet die berekening op basis van het gewenste volume CO2 dat je opgeeft in je recept

Waarschijnlijk heb je die op de standaard 2.4 laten staan

Da's idd weinig, als je bedenkt dat een Duvel 4 Vol's CO2 bevat, wat overeenkomt met 8 gr. bottelsuiker per liter, geen rekening gehouden met de rest-CO2 uit de vergisting...

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Bestaat er ergens een lijst van hoeveel andere bekende bieren bevatten?

Hier heb je misschien wat aan...

En deze voor de omrekening gr/ltr naar volume CO2

=> of samengevat:

CO2 vol is het aantal liter CO2 per liter bier
    Het molair volume Vm van elke gas is 22,45 liter CO2 / mol (bij standaard druk en temperatuur)
    Het molecuulgewicht Mw van CO2 is 44,01 gram CO2 / mol
    1 gram CO2/liter dus (1/Mw)*Vm = 0,510 liter CO2 / liter bier

VanneSmied - Framberry
    VanneSmied - Frambos
    VanneSmied - Doppelbock
    VanneSmied - APA
    Planning /
  • Die BKG gids geeft wel het aantal g/l suiker dat je moet gebruiken om te hergisten op fles. Hoe moeten we dan je formule daarop toepassen?

De gids geeft geen g/l suiker aan, maar g/l koolzuurgehalte oftewel het aantal gram CO2 per liter

Een voorbeeld:

Pagina 10: Koolzuurgehalte 5,0 – 6,5 gr/ltr

Dus Volume CO2 ligt tussen (5,0*0,510 = 2,55) - (6,5*0,510 = 3,32)

Of om HermanH zijn Duvel voorbeeld te nemen (BKG gids pagina 60)

Koolzuurgehalte 6,5 – 8,5 gr/ltr
    Voorbeelden Duvel, Lucifer, Brigand, Brand Zwaar Blond, Delvaux (De Kroon Neerijse)

Dus Volume CO2 ligt tussen (6,5*0,510 = 3,32) - (8,5*0,510 = 4,34)

En als je dan in Brewfather in je recept voor bv een Duvel kloon je gewenste volume CO2 niet op de standaard 2,4 laat staan maar naar bijvoorbeeld 3,83 brengt (gemiddelde genomen van de 2 'grenswaarden') dan rekent brewfather wel het juiste aantal gr suiker per liter uit voor hergisting op fles...

VanneSmied - Framberry
    VanneSmied - Frambos
    VanneSmied - Doppelbock
    VanneSmied - APA
    Planning /
  • Ik denk dat het toch nog wat complexer is en dat je dit niet helemaal in een formule kan gieten. Vergistingstemperatuur speelt ook een rol en de al opgeloste CO2 in je bier vóór het toevoegen van bottelsuiker moet je ook in rekening brengen.

Klopt, en goede brouwsoftware zal dat mee berekenen. Dat betekent wel dat bijvoorbeeld een online rekenprogramma wel die gegevens van de brouwer moet krijgen.

• Vergistingstemperatuur speelt ook een rol en de al opgeloste CO2 in je bier vóór het toevoegen van bottelsuiker moet je ook in rekening brengen.

Yep, doch ik lager met de kraan bovenaan de CCT dicht net voor ik de temperatuur lager zet, dus ontstaat er een onderdruk, deze zuigt alle CO2 uit het bier en ik kan dus perfect 8,5 gr/liter bottelen voor iets meer dan 4 Vol. CO2 in mijn bier te hebben bij bvb een Duvelkloon.

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Ik gebruik Brewfather op de PC. Die 2.0, is dat een app voor android ofzo, want vind daar precies niks van in de Google playstore

Ook gewoon online, de apps zijn zelfs gewoon een 'link' naar de online tool - Dark mode kan je bijvoorbeeld instellen in de settings...

VanneSmied - Framberry
    VanneSmied - Frambos
    VanneSmied - Doppelbock
    VanneSmied - APA
    Planning /
  • Hoppa, dat is een goede vraag. Bij mij staat dat op automatisch dus ik heb er nog niet verder over nagedacht maar als ik me niet vergis heb je 3 efficiencies :

1. Conversion
    2. Mash
    3. Brew House

Waar het eerste de efficiëntie is waarmee je tijdens het maischen de suikers uit de mout haalt. De tweede (mash) geeft de efficiëntie over het hele maisch/spoel proces (het programma zegt letterlijk "Efficiency including all losses to boil") en de derde is de efficiëntie doorheen je hele brew tot aan het gistvat.