There are 16 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Een paar weken geleden heb ik mij kandidaat gesteld om een nieuwe brouwsoftware uit te testen genaamd Brewfather.
    Je zou dit een next-gen brouwsoftware kunnen noemen: het is cloudbased dus je kan overal aan je recepten, je kan data van tilt, ispindel en brewpi loggen in het programma, de software is ook ietwat gericht naar grainfather-users. Er worden ook steeds nieuwe features bij ingepland en de developer reageert zeer snel op opmerkingen en suggesties.

Voorlopig is het nog een werk in wording maar ik ben vriij zeker dat ik ga overstappen van brouwhulp naar brewfather eens de kinderziektes er wat uit zijn.

Als je het zelf wilt uittesten moet je op facebook lidmaatschap aanvragen bij de groep Brewfather en dan krijg je de link om je te registreren.

• Ik heb net hun website bezocht : https://app.brewfather.net/ Je kan ook gewoon meteen aanloggen met je feesboek account/ Je hebt gedurende 24 dagen een premium account, daarna moet je ervoor betalen. Kost $1.99 per maand.

Het programma is mooi en ordelijk van opbouw. Je bent eigenlijk snel weg met de manier waarop het werkt. Hoe correct het programma is, dat zal natuurlijk moeten worden getest door ermee te brouwen.

Ik mis wel nog de watermodule, maar die komt er blijkbaar aan.

• Ik heb het snel even bekeken en het heeft wel potentieel maar momenteel ziet het er allemaal nog wat ruw uit heb ik de indruk. De GUI van Brewersfriend ziet er gewoon wat gelikter uit. Buiten de link met brewpi zie ik momenteel nog niet de voordelen om over te stappen. Ik geef het nog 6 maanden en dan kijk ik eens waar ze er al mee staan :-) Ik heb momenteel toch nog een membership lopen op brewersfriend. Ik heb mijn brewpi zoizo een eigen webpage gegeven (speelberg.servebeer.com). Na het vergisten worden deze files ook opgeslagen op de brewpi en druk ik altijd de verloopsgrafiek af en deze gaat in mijn brouwboek.

Het mooie aan brewfather is dat deze dan waarschijnlijk digitaal aan de brouwsessie gekoppeld blijft. Maar dat verschil is me het nog niet waard om over te stappen :-)

Edit: wie weet gaat brewersfriend ook eens afkijken bij brewfather en zit die functie er binnen de kortste keren ook in! ;-)

• Wat ook ontbreekt is een export functie voor een gewoon .txt bestand en ook nog een paar opties zoals bijvoorbeeld kiezen wanneer je suiker toevoegd (is nu bij koken?) en welke maischverhouding je wil gaan gebruiken voor een bepaald bier. Nu moet dat in de algemene instellingen voor je brouwerij wat ik niet zo makkelijk vind.

Ik vind het voor de rest niet mis, persoonlijk vind ik het duidelijker als vb. Brewers Friend (maar smaken en kleuren...).

Ik blijf echter wel bij mijn eigen BierGoeroe omdat ik daar exact weet wat waar staat en hoe het is berekend.

• Helpful

Recentelijk is het gedeelte met de waterberekeningen toegevoegd aan deze app. En aangezien maandag mijn abonnement bij Brewers Friend verliep, heb ik een maandje premium op Brewfather genomen.

Meteen het geschikte moment om mijn brouwsessies & recepten voor de Bulldog Brewer (alles sinds vorig jaar) ook mooi in de software in te tikken. En eerlijk gezegd, na een paar recepten ingevoerd te hebben ligt de software mij meer en meer. Ik vind hem ordelijk qua opbouw en vooral makkelijk in gebruik (daar scoorde Brewers Friend bij mij wat minder). Ok, je moet ergens de logica van de maker volgen, zoals bij alle software, en dat is niet meteen je eigen logica waardoor soms iets op een vreemde plek staat. Maar eenmaal een paar recepten er ingestoken...

Wat voor mij een heel groot pluspunt aan deze app is, is de waterberekeningen. Véél simpeler in gebruik als Brewers Friend en integreert mooi in het recept.

Ook een brouwsessie aanmaken gaat heel simpel (op het groene bierglas klikken en je bent vertrokken) en hoewel je ook hier weer volgens de logica van de maker moet denken, is het toch simpel in gebruik en kan je met een paar simpele inputs je brouwdag mooi neerzetten. Je hebt ook verschillende mogelijkheden om extra informatie in te geven naast wat de app je standaard vraagt.

Je kan vrij eenvoudig eigen ingrediënten en hoppen toevoegen aan je inventaris en deze blijven doorheen je recepten beschikbaar. Er is ook een stockbeheer aan verbonden al gebruik ik dat (nog) niet. In dezelfde geest kan je ook makkelijk maischschema's en vergistingsschema's aanmaken.

Wat ook mooi is, zijn de bierstijlen die in het programma zitten. Deze zijn heel volledig (zeker voor de BJCP stijlen) en bevatten veel informatie. Handig als je zelf een recept wil samenstellen voor een bepaalde bierstijl en toch wat meer info wil.

Negatieve/mindere kantjes :

Geen plato waarden of omrekentools hiervoor :(

Ook geen export naar .txt of iets dergelijks mogelijk dus is het wat moeilijk delen op het forum, tenzij met een link naar de app.

Geen "standaard" app voor op de smartphone, maar als je de eerste keer naar de app surft vanaf je smartphone vraagt hij je meteen wel of je een icoontje op je startscherm wilt. Daarna leidt deze icoon je telkens mooi naar de app die heel responsive is opgemaakt.

Geen documentatie beschikbaar in de app. Zou leuk zijn om het zoeken bij eerste recepten wat te vereenvoudigen. :) Op de website https://brewfather.net/ heb je naast de link naar 'open app' ook een link naar Docs. Dit verwijst je naar een FAQ met wat meer uitleg en ook een verwijzing naar hun Facebook groep waar je meer vragen kan stellen en info kan vinden. Op de homepagina van brewfather staat trouwens ook een youtube video met meer uitleg :

• Sinds gisteren is er een nieuwe versie beschikbaar. Meer informatie vind je hier : https://www.facebook.com/groups/brewfather/ Ook met je vragen kan je daar terecht en er wordt ASAP op gereageerd!

Het wordt echt de moeite om eens te proberen, heb je voorstellen of suggesties dan kan je die hier kwijt : https://bitbucket.org/brewfath…es?status=new&status=open

Ik heb bijvoorbeeld gevraagd om ook °P te hebben, al is het maar als informatie. Er is ook de vraag gekomen voor een timer te hebben en ik denk dat de ontwikkelaar beide aanvragen gaat invoeren in de software.

(nee ik heb geen aandelen in deze software, hij zit gewoon goed ineen)

• Ook geen export naar .txt of iets dergelijks mogelijk dus is het wat moeilijk delen op het forum, tenzij met een link naar de app.

Gewoon de PDF-uitprint selecteren, kopieren en plakken. Ziet er toch niet slecht uit, niet?;)

created with

Brewfather

web.brewfather.app

Sample Blond Ale - 4.6%

Blonde Ale

Author: Brewfather

Type: All Grain

IBU: 25 (Tinseth)

Color: 9 EBC

Carbonation: 2.5 CO2-vol

Pre-Boil Gravity: 1.035

Original Gravity: 1.043

Final Gravity: 1.008

Grainfather

Batch Size: 23 L

Boil Size: 29.5 L

Boil Time: 90 min

Mash Water: 16.06 L

Sparge Water: 17.16 L

Efficiency: 72%

Mash Efficiency: 75.1%

Fermentables

2 kg - Pale Ale 5 EBC

2 kg - Pilsen 3 EBC

0.55 kg - Caramel Pils 5 EBC

0.1 kg - Pale Crystal Malt 75 EBC

Hops

60 min - Boil - 5 g - Summit - 17%

15 min - Boil - 20 g - Saaz - 3.75%

15 min - Boil - 5 g - Amarillo - 9.2%

20 min hs - Aroma - 20 g - Saaz - 3.75%

20 min hs - Aroma - 5 g - Amarillo - 9.2%

7 days - Dry Hop - 20 g - Amarillo - 9.2%

Miscellaneous

15 min - Boil - 0.2 g - Servomyces

15 min - Boil - 0.5 items - Whirlfloc

Yeast

1 pkg - White Labs California Ale WLP001

Starter: 1 L (100 g DME)

Mash Profile

High fermentability

65 °C - 60 min - Temperature

Fermentation Profile

Ale

20 °C - 14 days - Primary

Measurements

Mash PH:

Boil Volume:

Pre-Boil Gravity:

Post-Boil Kettle Volume:

Original Gravity:

Fermenter Volume:

Final Gravity:

Bottling Volume:

Notes:

This is a sample recipefrom Brewfather

• En aangezien maandag mijn abonnement bij Brewers Friend verliep, heb ik een maandje premium op Brewfather genomen.

De Walter verandert graag eens ... van installatie, gistvat, software, forumhost, onderbroek (:P), ... we weten dat intussen.

• :) Ik ben een early adapter ^^ en prutsen/knutselen doe ik heel graag :)

Maar on-topic : ik heb een hele tijd BrewersFriend gebruikt en dat is een heel goede tool. Maar ik heb het ook altijd een nogal onhandige setup gevonden. Vooral wat waterberekeningen betreft, je moest naar de quick requirements gaan kijken hoeveel spoelwater je moest ingeven in je schema bijvoorbeeld (Brewfather doet dat netjes voor u) en ik vind de waterbehandeling ook een stuk simpeler. Het is ook iets goedkoper als BrewersFriend, je betaalt net geen 20$ voor een jaarabonnement nu, maar gewoon per maand kan ook.

Soit, probeer het eens uit, voer eens een receptje in en zie of het wat voor u is. Ik speel er alvast mee verder.

• Korte update over deze software : in de afgelopen maand is er hard gewerkt aan de app waardoor er een aantal opties zijn toegevoegd. Je kan nu cryo hop gebruiken, er is een tool voor het berekenen van de storttemperatuur van het maischwater, er zijn nog wat verbeteringen gebeurd aan de watercalculator en je hebt nu ook de densiteit in °P voor het stamwort als indicatie.

Een brewtimer en shopping list zitten nog in de pipeline en zullen een dezer ook worden toegevoegd.

Ik heb er onlangs eens mee gebrouwen en ik vond het een heel intuitieve tool om te gebruiken. Hij werkt ook offline dus je hoeft niet persé wifi of netwerk te hebben om de tool te kunnen gebruiken.