Cold crasch met CO2 vat

There are 19 replies in this Thread. The last Post () by Neetje.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Thread op het vervolg lekkage gistemmer/Patrick,

In het verleden deed ik altijd een cold crasch maar wil geen retour lucht in mijn waterslot.

Binnenkort wil ik nog een proef doen met een leeg gistvat die het koolzuur opvangt tijdens hoofdvergisting. Zodra de eind sg is gehaald, gistkast koelen naar lage temperatuur en de krimp wordt dan aangevuld door het koolzuur uit het tweede vat.

Anderhalf weekje op lage temperatuur (2 tot 4 graden) staat garant voor helder bier en voldoende gist voor hergisting.

• Waarom niet gewoon een terugslagklepje met daarop een filter?

Ik doe dit zo (zie simpel schema): Mijn CCT is bovenaan met een simpele rubberen kurk afgedicht met daarop een Y-stuk, op dit Y-stuk komen aan elke kant een simpele en zeer goedkope terugslagklep te zitten. Eentje monteer je met de klep naar binnen, de andere naar buiten. Diegene die naar binnen staat, daar zet je een filtertje op, op de andere zet je je waterslot of blowoff. Dan moet het allemaal zo ingewikkeld niet zijn :-)

Mijn gistkast schakel ik om naar cold crash zonder dat ik perse thuis moet zijn (verbonden met het netwerk), zo hoef ik dus niet thuis te zijn om te voorkomen dat het waterslot wordt leeggezogen

OK, de aangezogen lucht is geen CO2, maar het is in ieder geval zuivere lucht en de CO2 die al in je gistvat zat is niet weg natuurlijk, dus een CO2 deken heb je nog steeds

• Maar als je jouw methode wilt proberen:

Ligt de ingaande darm tot beneden in het 2de vat? CO2 is zwaarder dan lucht dus dat zal je bij aanzuigen op de bodem moeten gaan zoeken (hoewel er met de gisting waarschijnlijk wel massas CO2 gevormd wordt, ik weet niet exact hoeveel liter dit zou zijn, maar ik zou toch iets dieper dan de top van het deksel gaan aanzuigen). Ik neem aan dat je ook een 2de opening hebt voorzien in het vat om de lucht er uit te "duwen". Het is niet echt te zien op de foto.

• Volgens mij is dit een eenvoudige opstelling waarbij je helemaal geen terugslagklep nodig hebt, enkel een soort Tupperware doos met waterslot.

Bij een coldcrash wordt de opgeslagen CO2 terug in het gistingsvat gezogen. Eventueel water uit het waterslot komt op de bodem van de CO2 opslagcontainer te liggen en dus niet bij het bier!

...of heb ik het verkeerd voor?

• Ik bedoelde vooral waarom zoveel moeite als je het met 2 terugslagklepjes kan doen en dus dat vat etc achterwege kan laten :-) ik zal in het weekend eens een foto maken van wat ik doe

Maar je zuigt wel lucht aan (weliswaar stofvrij) maar toch komt er zuurstof boven het bier te staan ipc CO2

• Goh, als je begint te koelen zuig je lucht aan, dat klopt maar je vervangt de aanwezige CO2 toch niet? In het slechtste geval trek je lucht binnen en op het moment de terugslagklep open staat geraakt er wat CO2 naar buiten. Geen idee wat hier exact gaat gebeuren, maar zoizo trek je geen liters lucht binnen naar mijn inzicht? Indien je enkele liter binnen trekt blijft dit wel bovenop de aanwezige CO2 liggen dus dit gaat volgens mij echt geen negatieve gevolgen hebben.. Zeker niet omdat ik niet geloof dat dit extreem veel lucht is dat je gaat aanzuigen

• Vergistingsvat is 26 liter, gevuld met 19 liter.

Ik heb een 15 liter vat als CO2 opslag gepakt omdat ik "denk" dat de krimp vloeistof niet veel invloed heeft maar de CO2 opname wel. Er zijn wel ergens reken-tools voor te vinden denk ik.

Als je bv een lekkend gistvat hebt, dan kun je een flink geoxideerd bier krijgen. Dit, ondanks een CO2 deken dat ook op het jongbier zou moeten liggen.

Door de kinetische energie van de gassen krijg je volgens mij altijd diffusie en zal er dus ook zuurstof in het oppervlak verdwijnen.

In het CO2 opslagvat heb ik een rvs buis door de stop geduwd die ongeveer 5 mm boven de bodem hangt. Ik hoop dus merendeel CO2 aan te zuigen.

• Goh, als je begint te koelen zuig je lucht aan, dat klopt maar je vervangt de aanwezige CO2 toch niet? In het slechtste geval trek je lucht binnen en op het moment de terugslagklep open staat geraakt er wat CO2 naar buiten. Geen idee wat hier exact gaat gebeuren, maar zoizo trek je geen liters lucht binnen naar mijn inzicht? Indien je enkele liter binnen trekt blijft dit wel bovenop de aanwezige CO2 liggen dus dit gaat volgens mij echt geen negatieve gevolgen hebben.. Zeker niet omdat ik niet geloof dat dit extreem veel lucht is dat je gaat aanzuigen

Water heeft zijn grootste dichtheid bij 4°C, bij alles wat kouder of warmer is zet het dus uit! Laat 4°C nu net ongeveer de temperatuur zijn waarop we gaan coldcrashen, dan zal bij een grote nagistingsfles met kleine kopruimte in verhouding met de aanwezige CO2 toch flink wat lucht worden aangezogen denk ik!

• Het kan allemaal veel makkelijker, er voor zorgen dat je geen terugslag hebt.
    Gewoon het terugslagklepje onder je waterslot.
    Bij het koelen vormt er zich dan een lichte onderdruk welke uitzichzelf hersteld wordt door de CO2 die in je bier is opgelost.
    Geen vaten of filtertjes en andere nodig en 100% dummy proof.
    Zie dit filmpje

• Het kan allemaal veel makkelijker, er voor zorgen dat je geen terugslag hebt.
    Gewoon het terugslagklepje onder je waterslot.
    Bij het koelen vormt er zich dan een lichte onderdruk welke uitzichzelf hersteld wordt door de CO2 die in je bier is opgelost.
    Geen vaten of filtertjes en andere nodig en 100% dummy proof.
    Zie dit filmpje

Zodra je overhevelt naar de bottel-emmer op 4 graden, gaat het jongbier langzaam opwarmen en komt er CO2 vrij. Dus continu een minimale afscherming voor de zuurstof.

Met het terugslagklepje verwacht ik na openen toch wat opname van zuurstof.

• Met een cct kan ik me dat wel voorstellen. Voorlopig heb ik de nog niet. ;(

Maar zodra ik een cct heb die met druk kan werken, dan wil ik ook afvullen onder druk.

Ik heb wel zitten denken aan overpompen vanuit het gistvat naar een keg dmv druk/CO2. Dit voor nagisting en/of lagering Een 10 liter keg heb ik al maar de rest ontbreekt nog. (eerst nog wat andere brouw-veranderingen/verbeteringen uittesten)

• Toevoegingen die ik niet mee kook (kruiden, suikers, oplossingen enz.) doe ik meestal tijdens de navergisting.

Wat niet is opgelost blijft achter in het gistvat tijdens overhevelen naar bottelvat.

Als je te lang dry hopt, wordt het soms een beetje grassig. Dus beter in een hopzakje oid zodat je deze weer kunt verwijderen na enige dagen.

Ben geen voorstander van dryhop, dus doe dat niet vaak meer. Beste toe te voegen in de navergisting zodat de zuurstof (tussen de hopdelen) door de nog te ontstane CO2 wordt verdrongen.