There are 30 replies in this Thread. The last Post () by Serge.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member to leave a comment.

• Voor zover ik het juist heb wordt in Afrika bananenbier gebrouwen.

Heeft hier al iemand banaan in het recept verwerkt. Zo ja hoeveel kg banaan heb je gebruikt in het beslag voor een brouwsel van 10L bier. Gebruik je gewoon rijpe gele bananen of overrijpe die al bruin zijn.

• Heb er al van gehoord. Persoonlijk zou ik gaan voor zeer rijpe bananen daar deze meer suikers gaan bevatten , denk ik. In Afrika brouwen ze dit enkel met bananen. Ben je van plan van nog andere ingrediënten toe te voegen?

• Ja het is de bedoeling om een gewoon beslag te maken met mout, en de bananen als bijkomend ingrediënt. Eventueel een witbier wat troebel mag zijn.

Uit de eerste reacties op NL blijft er niet veel over van de banaan smaak na het wortkoken. Er wordt voorgesteld om de goed rijpe banaan toe te voegen bij de lagering.

• Heeft hier al iemand banaan in het recept verwerkt.

Ooit eens eentje bij de maisch gedaan omdat een banaan bepaalde suikers zou hebben die niet vergistbaar zijn en bijdragen aan een vollere smaak. Niets van gemerkt bij het brouwen dus heb ik het ook nooit herhaald.

Ik heb wel al bananenbier gedronken en daar was ik geen fan van. Véél te zoet en na een paar slokken proef je alleen nog maar banaan voor de rest van de avond.

• Onrijpe bananen bevatten veel zetmeel 80 a 80% waarvan op basis van het droog gewicht (zonder schil) en ga je best mee maischen.
    Overrijpe (bruine) bananen bevatten nog amper zetmeel <1% en rond de 16% van het verse gewicht (met schil) zijn suikers voornamelijk fructose en glucose, Maar rijpe bananen bevatten ook veel wateroplosbaar pectine wat voor troebel kan zorgen als je deze zo bij de vergisting toevoegt (ook de 1% restzetmeel gaat voor troebel zorgen). Dus eigenlijk ideaal voor bij een witbiertje

• Serge, heb jij een idee hoeveel gram/kg bananen in een brouwsel van 10L

Zelf heb ik echt geen idee,
    Je ziet waardes van 3 bananen op 20l, 1kg/10l, 0.5kg/10l.....
    Maar een constante is wel dat:
    Of er bananenextract is toegevoegd,
    Of men een wiezengist (meestal de Wyeast 3068 Weihenstephan) bij hogerre temperatuur heeft laten vergisten
    Dit om een bananen aroma te bekomen, de bananen op zich geven niet veel aroma.

• brouwerwaldonk , ik heb het even opgezocht. In een bier van 10l in het gistvat had ik één banaan gebruikt tijdens het maischen, gewoon in schijfjes gesneden en bovenop het bostel gelegd. Dit gaf géén merkbaar resultaat.

Ik zou de hoeveelheid verdubbelen en echt met heel rijpe (net geen rotte) bananen werken voor een maximale smaak (een rijpe ruikt veel feller als een niet rijpe).

Die bananenbieren in Afrika worden volledig met bananen gebrouwen volgens mij, maar dat zijn geen gewone tafelbananen maar bananen om mee te koken, die bevatten meer zetmeel.

• Die bananen om mee te koken hebben ze geregeld in de Albert Heyn. Ze smaken ook anders dan gewone bananen, ergens tussen aardappelen en bataat in. Ik denk dat die al helemaal niets aan de smaak zouden bijdragen.

• Die bananenbieren in Afrika worden volledig met bananen gebrouwen volgens mij, maar dat zijn geen gewone tafelbananen maar bananen om mee te koken, die bevatten meer zetmeel.

En terwijl die kapot gestampt werden, werd er ook duchtig in gespuwd (enzymen)... heb ik mij eens laten vertellen...???

• En terwijl die kapot gestampt werden, werd er ook duchtig in gespuwd (enzymen)... heb ik mij eens laten vertellen...???

yep! da klopt!

Es gezien in een TV reeks op één al zeker meer dan 10 jaar geleden, ging over bieren van her en der in de wereld.

Het speeksel bevatte volgens de uitleg de aanvullende nodige enzymen om de suikerketens deftig uit elkaar te doen vallen...

• Gewoonlijk vergist ik met een Westmalle op 22 - 23°C. Ik zal mijn volgende eens op 24 - 25 vergisten en proeven wat het is geworden. Het mag subtiel naar banaan smaken maar niet overdreven, ik wil nog mijn waldonksmaak proeven ook.

• Le Fort tripel is een bier dat ik graag drink , ik vind daar een smaak in terug die ik ken , maar niet direct kan thuis brengen , is dit misschien de banaan ?

Je vind het ook een beetje terug in La Choufe en Karmeliet vind ik toch , zou dit van de gist zijn ?

Is er ergens een recept van Le Fort tripel te vinden .

• Bij LeFort tripel is het voor mij duidelijk banaan, komt volgens mij door de gist.

Bij Chouffe en zeker Karmeliet wordt koriander toegevoegd.

De gist van Chouffe zorgt zeker niet voor banaansmaak/aroma, eerder kruidig/fruitig.

Recept van LeFort tripel ben ik nog niet tegengekomen.

• Voor bananen aroma en smaak neem je echt best de Wyeast 3068 Weihenstephan.
    En vergistten bij 22 a 23°C is succes gegarandeerd.
    Het kruidnageltje (Clove Phenolics) ga je niet hebben als je geen tarwemout en/of geen ferulazuur stap bij het maischen uitvoert (45min bij 45°C)

This yeast strain produces a beautiful and delicate balance of banana esters and clove phenolics. The balance can be manipulated towards ester production through increasing the fermentation temperature, increasing the wort density, and decreasing the pitch rate. Over pitching can result in a near complete loss of banana character. Decreasing the ester level will allow a higher clove character to be perceived. Sulfur is commonly produced, but will dissipate with conditioning.