Brouwland Opendeur Dagen - De proeftoog

There are 45 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member to leave a comment.

• Wil jij graag deelnemen aan een proeftoog op maandag 21/05 bij Brouwland op de Opendeur Dagen? 9

1. Jazeker (6) 67%
    2. Liever niet (3) 33%

Zoals jullie allemaal wel weten (mede dankzij de advertentie bovenaan), is het tijdens het lange weekend van 19 tem 21 mei, de jaarlijkse opendeur dag bij Brouwland. Dit jaar wilt Brouwland echter op maandag ons als hobbybrouwers extra in de verf zetten. Op uitnodiging van Brouwland, ben ik vorige week bij hen langs geweest om hierrond even samen te zitten en te kijken hoe het forum hieraan kan bijdragen.

Een van de zaken die hieruit is voortgekomen, is dat Brouwland dit jaar op maandag 21/05 een proeftoog wil organiseren. De setup zou gelijkaardig zijn als deze die we op het VHM gebruiken : je brengt je bier mee, het wordt op het bord geschreven en ter zijner tijd geproefd. Er zijn geen prijzen te winnen en het kost je ook niks, het geeft je gewoon eens de kans om de kwaliteit van je bier te toetsen aan een groter publiek als vrienden en familie.

Om dit organisatorisch wat doenbaar te maken voor Brouwland, hadden zij graag geweten hoeveel mensen hier in geïnteresseerd zouden zijn om zo'n bier mee te brengen voor het proeven. Reken dat je ergens rond de 5 flesjes van 33cl moet voorzien, maar dat is te bespreken in dit onderwerp.

Alvast bedankt om de poll in te vullen en je commentaar hieronder achter te laten. Zelfs al vind je het een slecht idee, kan het ook interessant zijn om je onderbouwde kritiek te kennen.

Ondertussen is er al wat meer informatie beschikbaar :

• Tof initiatief. Wij (NL) hebben laatst ook een forumbijeenkomst gehad.
    Ik adviseer jullie om voor degenen die bier bijdragen een evaluatieformulier op te stellen die door proevers kan worden ingevuld.
    Mondelinge feedback is prima maar als je aan het eind van de dag een stapeltje ingevulde formulieren hebt kun je daar wellicht veel meer mee. Zeker als het invullen anoniem kan. Dan krijg je nog eerlijkere feedback.

• Tof initiatief. Wij (NL) hebben laatst ook een forumbijeenkomst gehad.
    Ik adviseer jullie om voor degenen die bier bijdragen een evaluatieformulier op te stellen die door proevers kan worden ingevuld.
    Mondelinge feedback is prima maar als je aan het eind van de dag een stapeltje ingevulde formulieren hebt kun je daar wellicht veel meer mee. Zeker als het invullen anoniem kan. Dan krijg je nog eerlijkere feedback.

Goeie tip!

• Hoe zit dit wettelijk?

In andere onderwerpen is ook reeds te lezen dat accijnzen hier wel eens moeilijk over kan doen?

Waarschuwing: meld je brouwactiviteiten!

Post van Django :

Bij toepassing van art.7 van de wet dd 07/01/1998 betreffende de structuur en de accijnstarieven op alcohol en alcoholhoudende dranken wordt vrijstelling van accijns en bijzondere accijns verleend voor bier dat door een particulier is geproduceerd en dat door de producent, de leden van zijn gezin of zijn gasten wordt verbruikt, mits er geen verkoop plaatsvindt.

Opgelet: er kan niet aanvaard worden dat er bijvoorbeeld systematisch degustaties worden georganiseerd, zelfs indien gratis, onder het voorwendsel dat de deelnemers ervan de gasten zijn van de producent.

• Strikt wettelijk gezien kan het inderdaad niet. De Belgische wetgeving voorziet er in z'n geheel niet in.

In realiteit echter zal er volgens mij, mits er geen inkomsten uit het schenken van het bier voortkomen, weinig naar worden omgekeken. Maar ik veronderstel dat dat een zaak is waar Brouwland wel rekening mee heeft gehouden. Ze hebben immers in het verleden al wedstrijden met amateurbier gehouden zonder problemen.

• Ze hebben immers in het verleden al wedstrijden met amateurbier gehouden zonder problemen.

En zijn er wel mee gestopt toen de directieven van het FOD in 2016 zijn gepubliceerd waar er heel duidelijk in staat wat mag en niet mag. Toeval :/
    Alhoewel je dan weer wel in 2017 je bier kon laten keuren door een zytholoog,
    De vraag is natuurlijk valt dit onder een proeverij of niet??

Maar wees gerust de controle van het FOD heeft wel wat beter te doen dan op zoek te gaan naar een paar hobby brouwers die onderling hun biertjes even laten proeven.
    Die stellen ook niet graag een PV op die dan achteraf door het parket geseponeerd wordt daar het om het ontduiken van <0.5€ aan accijnzen gaat op dat ene flesje. ;)

• Maar wees gerust de controle van het FOD heeft wel wat beter te doen dan op zoek te gaan naar een paar hobby brouwers die onderling hun biertjes even laten proeven.

Inderdaad. Ik maak me niet echt ongerust. De bedoeling is, voor zover ik weet, echt van een simpele proeverij te houden. Al is de respons hier zo laag dat ik me afvraag of ze er uiteindelijk mee door zullen gaan. :-/

• Moest dat in een straal van pakweg 30 - 40km liggen zou ik dat wel zien zitten... Maar dat is jammer genoeg niet het geval

Voor mij zou het 2 uren rijden zijn, dus een lage response vind ik normaal aangezien niet iedereen dichtbij woont. Interesse is 1 iets, maar afstand is ook belangrijk.

• John Palmer - Auteur 'How to brew' (Engelstalig)
    • Gert Keunen - Brouwmeester Microbrouwerij Keun (Nederlands- en Engelstalig)
    • Denis De Keukeleire - De Hopprofessor (Nederlands- en Engelstalig)
    • Hans Theunissen - Brouwmeester Family Man Brewery (Nederlands- en Engelstalig)

:ok:

• Zo ellendig ver.... :@.

Mss moeten ze volgend jaar eens overwegen om 1-2 extra eventlocaties te voorzien bij hun verdelers, bvb Hopduvel in Gent, en ene rond het Brabantse..

• Vandaag mailtje ontvangen van Brouwland. Afspraak zondag om 11:00u met John Palmer om één van mijn biertjes te beoordelen.

“You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.”

• Te veel aan de IPA gezeten

De fyto-oestrogene eigenschappen zorgde ervoor dat vrouwen die hop plukten stoornissen in hun menstruatiecyclus kregen, en mannen die bier brouwden met Hop ondergingen borstvorming (gynaecomastie), tegenwoordig worden er om deze redenen mondlapjes gedragen door mensen die veel met Hop werken.

Hop heeft een significante libidoverlagende werking bij zowel mannen als vrouwen, maar de eerste zullen daar gezien hun hormoonhuishouding, het meeste last van ondervinden. Bij bier komt daar nog een tweede factor bij…je wordt er namelijk dik van…het is een grote koolhydratenbom, vet is dol op oestrogeen of eigenlijk is oestrogeen dol op vet, het kan zich daarin nestelen en wordt minder snel afgebroken, dan belast je ook nog je lever, juist het orgaan, dat voor de afbraak van overtollige hormonen zorgt, en dan drink je ook nog hophoudend bier, met een flinke lading aan fyto-oestrogenen, a double whammy!!!

Hier gelezen