There are 26 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Pellelleke is nog maar juist gebrouwen en ik plan al een volgende brouwsessie. Ditmaal een bier met als single hop de Hallertau Blanc. Ik ben benieuwd hoe deze gaat smaken en daarom heb ik gewoon elke mogelijke hopgift gebruikt. Dit is het recept :

Algemeen

Biernaam :46 Pale

Bierstijl :Belgian Pale Ale

Brouwdatum :29/05/2018

Vol in gistvat : 15 liter

Stamwort : 11,8°P

Eindextract : 2,4°P

Alc.Vol.% : 5,2%

IBU : 48

EBC : 14

Mouten en suikersgewicht(kg)% Extract

Pilsmout2,70085,3%

Biscuitmout0,3008,8%

Maïsvlokken0,2005,8%

Hopvormmomenttijdgewicht(g)IBU

Hallertau BlancPelletKoken70 min5g 11,4

Hallertau BlancPelletKoken21 min10g 14,8

Hallertau BlancPelletKoken14 min10g 11,8

Hallertau BlancPelletKoken7 min10g 7,8

Hallertau BlancPelletVlamuit5 min10g 2,5

Hallertau BlancPelletWhirlpool5 min25g 0,0

Hallertau BlancPelletDrooghop5 dagen30g 0,0

Kruid of additiefGebruiktijdTijdeenheidgewicht(g)

GistMoment

Fermentis US-05Hoofd

MaischstapTemperatuurOpwarmtijdStaptijd

152°C0min.5 min.

262°C10min.25 min.

367°C5min.25 min.

471°C5min.25 min.

578°C5min.5 min.

Waterbron :Duisburg kook

Hoeveelheid :23l

Calcium (Ca) :58g

Magnesium (Mg) :16g

Natrium (Na) :12g

Chloride (Cl) :36g

Sulfaat (SO4) :73g

Bicarbonaat (HCO3) :80g

• Ik zou maar de helft van je bier dryhoppen en de andere helft niet, dan ga je toch een beter idee hebben van de hop.
    Heel vluchtige hopoliën die bij een warme gift eigenlijk onmiddellijk verdampen komen soms heel duidelijk op de voorgrond bij het dryhoppen. (het blijven toch 2 verschillende dingen)

• Mooi recept. Klein vraagje (omdat ik later dit jaar ook eens iets met biscuit-mout wil proberen): waarom slechts 300 gram?

Biscuit-mout bevat geen enzymen meer. Biscuit-mout moet worden geschroot met moutsoorten met een hoge diastatisch vermogen.

• Het recept heb ik een beetje aangepast en opgeschaald naar 20l :

Algemeen

Biernaam :Pale 46

Brouwdatum :26/05/2018

Vol in gistvat : 20 liter

Stamwort : 11,4°P

Eindextract : 2,4°P

Alc.Vol.% : 5,0%

IBU : 45

EBC : 14

Pilsmout3,30081,6%

Maïsvlokken0,3006,9%

Biscuitmout0,50011,5%

Hallertau BlancPelletKoken60 min10g 16,1

Hallertau BlancPelletKoken21 min10g 10,7

Hallertau BlancPelletKoken14 min10g 8,5

Hallertau BlancPelletKoken7 min10g 5,6

Hallertau BlancPelletVlamuit1 min25g 4,2

Hallertau BlancPelletDrooghop5 dagen35g 0,0

Alfa AmylaseMaisch75min6,0

GistMoment

Fermentis US-05Hoofd

152°C0min.5 min.

262°C10min.15 min.

367°C5min.15 min.

472°C5min.15 min.

578°C5min.5 min.

Waterbron :Duisburg

Hoeveelheid :28l

Calcium (Ca) :135g

Bicarbonaat (HCO3) :314g

• De reden is de lezing die John Palmer gaf maandag bij Brouwland. De stelling is dat er na een 10-tal minuten niet veel omzetting meer gebeurt en het dus vrij overbodig is om de temperatuur te blijven handhaven. De stap op 72°C moet je met een korreltje zout nemen want ik ga pas naar 78°C als de omzetting volledig voorbij is.

Net ook een Lauterschlange gekocht bij Brau-Partner om de Bulldog Brewer wat op te pimpen. Ik wil eindelijn van die Bazookafilter af met zijn gekende problemen.

• De reden is de lezing die John Palmer gaf maandag bij Brouwland. De stelling is dat er na een 10-tal minuten niet veel omzetting meer gebeurt en het dus vrij overbodig is om de temperatuur te blijven handhaven.

Op zich kan het, maar vergeet daarbij niet dat Amerikaanse mouten veel meer enzymen bevatten dan Europese, tot 4x zo veel. Er vind nog wel degelijk omzetting plaats, die loopt alleen wat langzamer, de beta's kunnen dan alleen nog maar verwerken wat de alpha 'geschikt' maken. Conversie is geen aan-uit proces.

Daarnaast is het zo dat de omzetting naar suiker niet het enige is, extractie van smaak heeft ook zijn tijd nodig. Met die 50 min. totaaltijd zal dat wel goed komen.

Ingo

• Er zit meer dan voldoende diastatisch vermogen in de mout om een probleemloze omzetting te bekomen volgens mij. Ik geloof de uitleg van John wel en vanuit eigen ervaring moet ik deze ook deels bevestigen. De meeste omzetting in een temperatuursstap gebeurt inderdaad in de eerste 5 à 10 minuten. Daarna valt de boel zowat stil. Door drie versuikeringsstappen in te voeren (62 - 67 - 72) hoop ik op een goede volledige omzetting.

De alfa amylase is een experimentje, bedoeld om de extra verdunning in het beslag vanwege de dode ruimte onder de moutkorf op te vangen. Kost niks trouwens, was nog geen 3 euro voor 15ml en daar doe je minstens twee brouwsels mee.

• Ter illustratie van wat ik bedoel, de spec van Holland Malt pilsner, conversietijd 15 min. Dit is bij fijn gemalen mout en een congress maisch etc. In de praktijk zal de conversie van een groot brouwsel langer duren.
    Kan van een Amerikaanse mout de conversietijd niet zo snel vinden, maar die ligt normaal gesproken beduidend lager. (zoek op deze pagina naar 'conversion time')
    Ik ben het met je eens w@lter dat het lukt, puur uit ervaring, maar het is iets waar je wel even over na moet denken, niet dat iemand ineens een RIS op deze wijze gaat brouwen.
    Iedereen praat vanuit zijn eigen ervaring en die is voor een Amerikaan die met Amerikaanse grondstoffen werkt echt anders en het is iets dat we ons aan beide zijden van het grote water niet altijd realiseren, maar het is wel iets om kien op te zijn

Ingo

• Iedereen praat vanuit zijn eigen ervaring en die is voor een Amerikaan die met Amerikaanse grondstoffen werkt echt anders en het is iets dat we ons aan beide zijden van het grote water niet altijd realiseren, maar het is wel iets om kien op te zijn

Volledig met je eens, Ingo. En bovendien hangt de conversietijd ook nog af van gebruikte maischmethode, pH van je wort, moutsamenstelling en ga zo maar verder. Het is dan inderdaad gevaarlijk om een algemene stelling te gaan gebruiken als deze die ik eerder heb gebruikt. Ik ga daarom ook nuanceren dat dit voor mijn installatie en mijn ervaring zo is. Het toepassen van de stelling op je eigen installatie moet je natuurlijk doen vanuit ervaring.

De 72°C stap staat trouwens wel ingesteld op 15' maar in realiteit hou ik deze aan tot de denisteit van mijn wort niet langer stijgt.

• Gisteren namiddag heb ik deze gebrouwen. Uiteindelijk wat meer Biscuitmout gebruikt en de hopverdeling wat veranderd zodat er minder in de bitterheidsgiften zit (5 ipv 10g bij de eerste twee giften) en meer bij de vlamuit en dryhop. 'k zal van de week het recept hier nog plaatsen. Deze ochtend voor ik naar het ziekenhuis ging nog effe rap gaan checken en de vergisting was goed gestart. Uit pure luiheid de gist niet gehydrateerd, maar met twee pakjes korrelgist op 22l maak ik me daar niet echt ongerust over.

• Zoals beloofd het recept :

Algemeen

Biernaam :Pale 46

Brouwdatum :26/05/2018

Vol in gistvat : 20 liter

Stamwort : 11,9°P

Eindextract : 2,5°P

Alc.Vol.% : 5,1%

IBU : 32

EBC : 17

Pilsmout3,30078,3%

Maïsvlokken0,3006,6%

Biscuitmout0,68715,1%

Hallertau BlancPelletKoken60 min5g 7,9

Hallertau BlancPelletKoken21 min5g 5,3

Hallertau BlancPelletKoken14 min10g 8,4

Hallertau BlancPelletKoken7 min10g 5,5

Hallertau BlancPelletVlamuit1 min30g 5,0

Hallertau BlancPelletDrooghop5 dagen40g 0,0

Alfa AmylaseMaisch75min6,0

GistMoment

Fermentis US-05Hoofd

152°C0min.5 min.

262°C10min.15 min.

367°C5min.15 min.

472°C5min.15 min.

578°C5min.5 min.

Waterbron :Duisburg

Hoeveelheid :28l

Calcium (Ca) :135g

Bicarbonaat (HCO3) :314g

• Vandaag gebotteld. Net geen 19 liter met een einddensiteit van 1,011. De smaak zit goed, niet te bitter en mooi in balans. Waar ik heel tevreden over ben is de Hallertau Blanc. Dat is volgens mij een waardige vervanger voor de Nelson Sauvin. Heerlijk druivenaroma en een lichte muskaatdruif in de smaak. Ik heb er nog 100g van liggen en daar zou ik graag nog iets soortgelijks mee doen, alleen doe ik er deze keer ook iets van een citrushop bij, niet teveel maar gewoon om er nog net dat ietske meer aan te geven.