Forum kloonbier : Westmalle Tripel

There are 138 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik vraag me af of de vloeibare kandijsuiker van Brouwland van een betere kwaliteit is? Ik wil er wel eens mee aan de slag voor een dubbel

Ik ga die niet meer kopen, twee keer gebruikt en ik vind die wat vlak van smaak. Dan liever de Candisirop.

• Dat is suikerwater met niet meer als Karamel E150C (kan je trouwens aflezen uit het analyse verslag)
    goed om te kleuren maar geen toegevoegde smaak, neem dan 50% Candico en 50% Brouwland of in andere verhouding dan heb je ook nog smaak

Tot die conclusie was ik ook gekomen met 3 bieren, 1 met D180, 1 met Candico en 1 met Brouwland spul.

Die laatste komt er hier niet meer in.

• Ik denk dat er in de suiker van Candico een flinke hoeveelheid melasse achterblijft. Als je hun siroop of suiker gewoon eet, op boterhammen of pannenkoeken, dan ga je dit niet proeven, want de zoetheid gaat een tegengewicht vormen.

Maar melasse vergist niet, en dan gaat het beginnen doorsmaken in bier.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Je zou het wel moeten vergisten en dan pas proeven. Dan is de suiker zelf omgezet en geeft het toch een andere smaak. Nu overheerst het zoet.

IK heb gisteren (het is nu een dikke 3 maanden na botteldatum) mijn Westmalle-kloon nog eens geproefd. Ik ben serieus ontgoocheld!

Begin sg was 1079, eind sg 1010, met bottelsuiker erbij kom ik op 9,5 ABV, een beetje te vergelijken met Westmalle.

Maar wat mij nu nog meer opvalt: mijn versie smaakt veel zoeter dan Westmalle. Vermoedelijk komt dit deels door te weinig bitterheid om het zoete te counteren. BrouwHulp berekende 46 IBU waarvan 24,2 IBU van de bitterhop op 60 minuten. Volgende keer moet die hopgifte hoger, minstens 30 IBU.

Maar ook de 20% witte kandij heeft volgens mij invloed op de zoetere smaak. Bij een volgende tripel ga ik terug naar mijn vorige recepten: 15% kristalsuiker.

Ook vind ik deze versie nogal dun.De 50% pilsmout en 30% palemout hebben in combinatie met de hoge suikergift voor te weinig body gezorgd. Misschien volgende keer met wat tarwe en Münchener? Die volgende keer is alleszins pas in het najaar, mijn programma voor het voorjaar zit al vol...

• 39 IBU volgens het boek van Kevin Verstrepen. Smaakcomponenten zouden voornamelijk bitterheid, alcohol en esters zijn. Volgens mij moet je dus niet veel aan de mout/suikerstort veranderen maar misschien eerder de bitterheid verhogen (zoals je al aangeeft) en misschien de vergistingstemperatuur aanpassen zodat je meer esters bekomt?

• Ik heb de mijne gebotteld op 23/11/18 en heeft te weinig koolzuur

Was van 1.076 naar 1.011 en is gebotteld met 145 gr suiker voor 19L

Na 3 weken gebotteld vind ik dat er te letter koolzuur op zit

Heb 1 flesje open gedaan en er een halve gram suiker bij gedaan en na 1 week terug geopend en geproefd en vind dat er geen verandering in zit.

Er staat een klein laagje schuim op die glas plakkend is en blijvend

Bij het bottelen had ik geen bottelgist en heb klein beetje van de gist slurry bij gedaan .

Wat denken jullie te weinig suiker of komt het door de gist , normaal gebruik ik geen bottelgist

Hij heeft 3 dagen koud gelagerd op 2°

• 39 IBU volgens het boek van Kevin Verstrepen. Smaakcomponenten zouden voornamelijk bitterheid, alcohol en esters zijn. Volgens mij moet je dus niet veel aan de mout/suikerstort veranderen maar misschien eerder de bitterheid verhogen (zoals je al aangeeft) en misschien de vergistingstemperatuur aanpassen zodat je meer esters bekomt?

Minder esters bedoel je zeker, esters smaken immers zoet dus vergistings temp de eerste 24h laag houden.

• Ik ben stomweg vergeten bottelgist toe te voegen. Bij mij heeft het ruim 2 maanden geduurd voor er genoeg koolzuur op zat. Nu is het ok en met veel schuim.

• IK heb gisteren (het is nu een dikke 3 maanden na botteldatum) mijn Westmalle-kloon nog eens geproefd. Ik ben serieus ontgoocheld!

Begin sg was 1079, eind sg 1010, met bottelsuiker erbij kom ik op 9,5 ABV, een beetje te vergelijken met Westmalle.

Maar wat mij nu nog meer opvalt: mijn versie smaakt veel zoeter dan Westmalle. Vermoedelijk komt dit deels door te weinig bitterheid om het zoete te counteren. BrouwHulp berekende 46 IBU waarvan 24,2 IBU van de bitterhop op 60 minuten. Volgende keer moet die hopgifte hoger, minstens 30 IBU.

Maar ook de 20% witte kandij heeft volgens mij invloed op de zoetere smaak. Bij een volgende tripel ga ik terug naar mijn vorige recepten: 15% kristalsuiker.

Ook vind ik deze versie nogal dun.De 50% pilsmout en 30% palemout hebben in combinatie met de hoge suikergift voor te weinig body gezorgd. Misschien volgende keer met wat tarwe en Münchener? Die volgende keer is alleszins pas in het najaar, mijn programma voor het voorjaar zit al vol...

Ik heb ongeveer hetzelfde voor gehad, maar ik denk wel dat de 20% kandijsuiker compleet vergist wordt. Ik vermoed dat de zoete smaak eerder een combinatie van factoren is: alcohol smaakt ook zoet, ik heb onlangs iets gelezen dat pilsmout, in tegenstelling tot pale mout ook een zoetheid toevoegt aan het bier. En ook de bitterheid te weining. Laat ik het zo stellen, als biertje is het voor mij goed gelukt, maar als Westmalle tripel niet.

Ik ben ook ergens een draadje tegengekomen, maar ik weet niet of het op het Nederlandse of dit forum is geweest, waar iemand zei om tot 300 ppm sulfaat te gaan en 50 IBU te gebruiken voor bitterheid in een Westmalle tripel kloon.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• 'Ook vind ik deze versie nogal dun.De 50% pilsmout en 30% palemout hebben in combinatie met de hoge suikergift voor te weinig body gezorgd. Misschien volgende keer met wat tarwe en Münchener? Die volgende keer is alleszins pas in het najaar, mijn programma voor het voorjaar zit al vol...'

Ik maak mijn wm altijd met pilsmout en ongeveer 10 tot 15 procent abbey malt..dat geeft volgens mij echt die typische wm body.. te zoet komt volgens mij ook vaak van een onvolkomen vergisting.. te weinig gist om zoveel suikers aan te kunnen..die wm gist is ook dikwijls zeer heftig de eerste dagen, om dan stil te vallen..lagere temp lijkt wel aangewezen om de vergisting constant gaande te houden

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

• Minder esters bedoel je zeker, esters smaken immers zoet dus vergistings temp de eerste 24h laag houden

Neen, ik bedoel wel degelijk meer esters. Deze brengen niet zomaar "zoet" bij maar een heel scala aan smaken en aroma's. Het gaat me vooral om voor deze opmerking een oplossing te bieden :

Ook vind ik deze versie nogal dun.De 50% pilsmout en 30% palemout hebben in combinatie met de hoge suikergift voor te weinig body gezorgd.